<![CDATA[Foto: Dan Lindberg]]>

Så får du butikerna att sälja din produkt

Caroline Engvall

Publicerades: 16 mars, 2015

Drömmer du om att få in din produkt i en butik för att få flera återförsäljare? Helén Karlsson i Örebro fick in sitt glutenfria bröd på flera stora kedjor genom att lyfta luren gång på gång. Men se upp – det finns fällor att gå i.

Helén Karlssons bageri i Örebro tillverkar glutenfria produkter som pizza, pajer, piroger, mat- och kaffebröd. Sedan 1995 – då Helén själv upptäckte att hon var glutenintolerant och bytte kontorskarriären mot bageriet – driver hon ett bageri med tillhörande butik och kafé.

På en gång kände hon att hon måste försöka få in sina produkter på någon av de stora kedjorna, till exempel Ica eller Axfood.

– Jag förstod att min verksamhet skulle bli för liten att driva enbart i Örebro – och att sälja direkt till alla enskilda butiker skulle blir dyrt med alla frakter. Men så fick det i alla fall bli och så gör vi fortfarande till viss del, säger Helén Karlsson.

Hon började ringa runt till produkt­ansvariga på kedjorna direkt och frågade om de var intresserade av hennes glutenfria produkter. Intresset var stort, men flera tyckte att det var en för liten omsättning på sådana produkter och därför blev svaren svala till en början.

– De sa att jag var tvungen att ringa de enskilda butikerna först för att skapa efterfrågan därifrån. Det kändes givetvis jobbigt att få dessa svar men ändå positivt eftersom det fanns intresse. Men eftersom jag så stenhårt trodde på mina produkter gav jag mig inte.

Innan företagsstarten hade Helén ordnat provförsäljningar i några butiker i Örebro för att se intresset. Gensvaret från kunderna blev så positivt att Helén trodde ännu mer på sin idé.

Första nappet att komma in på en kedja kom från Ica. Det började med att Helén ringde runt till butiker och fick ordrar som de sedan beställde hem till sina respektive lager. Därifrån gick det sedan ut till kunderna med deras bilar. Efter tre omgångar tog Ica in produkterna på alla sina lager

– Envis, envis, envis – så skulle jag vilja sammanfatta egenskapen man måste ha. I dag vet jag också att det gäller att fortsätta att bearbeta butikerna själv eller genom ett säljbolag, det räcker inte med att ha kommit in på lagret. Annars är det lätt att butikerna glömmer bort just din produkt. Ofta finns det fler alternativ och har de säljare som är mer på hugget än du själv så handlar de det

I dag, 18 år och ett antal tusen telefonsamtal senare, finns Heléns Glutenfria produkter centralt på Ica, Viking Line, Waynes Coffee och även i Coops butiker i den egna regionen. Heléns arbetsuppgifter består av administrativt arbete (sju anställda), men också av packning, städning och kundmöten.

– Om jag hade vetat om allt jobb det skulle innebära kanske jag aldrig hade orkat starta. Men så mycket som jag har lärt mig och alla de kontakter jag har fått under resans gång är värt det.

Heléns 3 bästa råd

  1. Gör en marknadsundersökning. Saknar kunden din produkt?
  2. Var envis. Ring flera gånger och tjata på kedjan/butiken där du vill komma in. Men ta det varsamt. Är de inte intresserade och säger nej, gå vidare till nästa.
  3. Var beredd på törnar. Tappar du en kund kommer det alltid nya om du är ihärdig nog. 

Uppdaterad 2015-06-30