<![CDATA[]]>

Dyrt kött och envishet – orsaken till deras framgångssaga

Cecilia Ingvarsdotter

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 29 januari, 2016

Britt-Marie Stegs tog sitt företag från konkurshot till dundersuccé tack vare att hon vågar ”tänka utanför boxen” och har en stor dos envishet.

Britt-Marie Stegs har en envishet utöver det normala och en bra känsla för riktning. Hon leder Hälsingestintan, ett expansivt köttföretag, som går i bräschen för branschen. 2014 tog hon emot Stora Matpriset och Hälsingestintan har dessutom satsat på ett mobilt slakteri som börjat rulla ut till gårdarna. Allt för att djuren inte ska behöva stressas under transporter och slakt. Då skrev Land.se om nyheten.

Räddningen för Hälsingestintan har blivit deras nytänk och envishet. Köttet som hennes företag säljer kommer från djur som fått gå ute och beta i helst två säsonger. Dessutom låter man hängmöra allt kött i minst sju dygn.

I höstas lanserades deras senaste satsning: spårbart kött.  Genom en QR-kod på köttet i butiken och en smartphone kan du nu gå in och digitalt möta bonden och dessutom besöka gården som köttet kommer ifrån.

– Vi vill se mer aktiva val där slentrianätande av kött ersätts av en medveten konsumtion av kvalitetskött med kontroll på ursprung, uppfödning och hantering av köttet. Ansvarstagande bönder får också en välförtjänt konkurrensfördel och stark ställning på marknaden gentemot andra köttproducerande bönder i världen, sa Britt-Marie Stegs via ett pressmeddelande

Britt-Maries tankar om vad som har varit avgörande för framgången:

1. Tänk varumärke. Att vara noga med VAD varumärket står för. När det väl är satt måste det genomsyra allt vi gör. Ett exempel: om ett mervärde är äkta ursprung med dokumenterad spårbarhet och hög köttkvalitet, så måste köttet hålla den nivån. Alltid.

2. Gemensamma mål. Magkänslan har varit och är viktig. På Hälsingestintan sätter vi visioner och mål. När det väl är gjort handlar det om målstyrning, i alla led. Medarbetarna är engagerade och vi vill alla åt samma håll. Det är helt avgörande.

3. Våga nytt. Att vara marknadsledande som vi är i dag kräver ett stort mått av innovation och förmågan att tänka utanför boxen.

 Läs mer om Britt-Marie här:

Framgångsrika affärskvinnors bästa företagarråd

Så gjorde vi dyrt kött till bästa affärsidén