<![CDATA[]]>

Fyra trender inom hälsobranschen

Camilla Björkman

Publicerades: 3 oktober, 2013

Jobbar du i hälsobranschen? Inspireras av dessa fyra trender och förändringar i samhället som sker just nu – och som du kan haka på.

I Driva Eget nummer 6/2013 kan du läsa ett 10-sidigt tema om de hetaste trenderna och branscherna att haka på nu. Mycket handlar om mat, vård och hälsa. Här är fyra som på ett eller annat sätt berör hälsosektorn:

1. Nätet växer som försäljningskanal
37 miljarder kronor – så mycket förväntas e-handeln omsätta 2013, en ökning med 18 procent från året innan. Under andra kvartalet i år växte e-handelsmarknaden med 19 procent, visar den senaste ebarometern av Postnord. Framför allt växer branschen inom träning och hälsa.

Kanske är inte en webbshop det första man tänker på som till exempel massage- eller fotterapeut, men att fler handlar på nätet påverkar allt från bokningsvanor till marknadsföring. Har du en egen bokningssida på nätet? Om inte är det dags att skaffa en!

2. Ute allt mer inne
Medan träning och hälsa förut hängde ihop med gymlokaler vill svenskarna nu vara alltmer utomhus. Löpning, promenader, längdskidåkning – friluftsliv är hetare än någonsin.

– Att dessa motionsaktiviteter är populära beror bland annat på att de kan anpassas efter individen och i hög utsträckning utövas när och var man vill. Det betyder stor flexibilitet vilket värdesätts, säger Karin Book, lektor i idrottsvetenskap vid Malmö högskola.

Nu satsar även spaanläggningar på friluftsliv och utomhusaktiviteter, och inreder med naturen som inspiration. Kan du göra likandat?

3. Seniorerna blir fler
Fram till 2060 kommer vi att vara många fler äldre i landet – andelen personer som är 75 år och äldre beräknas då ha ökat från dagens 9 procent till nästan 14 procent.

Här finns alltså en växande kundgrupp att sikta in sig mot. Företag som Veterankraft, som hyr ut seniorer, och sajter som 60plus.se, en kamratklubb för 60-plussare, är exempel att inspireras av. Den senare ordnar till exempel mässor för seniorer med allt från yoga till massage.

4. Babyboom ger nya affärer
Antalet barn beräknas öka i Sverige de närmaste decennierna, enligt SCBs befolkningsprognos. De senaste 100 åren har antalet barn stadigt legat på omkring 2 miljoner. Men enligt prognosen kommer vi att ha 2,4 miljoner barn i Sverige 2060.

Den nya babyboomen betyder också ett växande antal gravida – som behöver både vård och lyx. Varför inte nischa in sig på mammor och pappor?