”Hur peppar jag utan att kritisera?”

Hur får jag fart på mina medarbetare, undrar läsaren Ursula. ILLUSTRATION: GÖRAN UGGLA

PSYKOLOGEN SVARAR

”Hur peppar jag utan att kritisera?”

Var går gränsen mellan att peppa och kanske till och med kränka? Läsaren Ursula ställer frågan till Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin Rahme:

”Hur gör man om man vill få personalen att börja träna mer, utan att de ska uppleva det som att jag hetsar dem? Går det?
Jag är en person som alltid tränat och som vet hur bra jag mår av det. Det ger mycket mer energi än det tar. För mig har träningen blivit en självklar del av livet. Jag mår inte bara bra, träningen hjälper mig också att bli en bättre problemlösare på jobbet. Det är när jag tränar som jag kommer på många nya idéer.

LÄS OCKSÅ: ”Hur avbryter man en besserwisser?”

Men hur överför jag min träningsglädje på personalen?
Vi är 12 personer på kontoret. Några tränar redan, men ganska många tränar inte alls. Det är ett stillasittande jobb och vad jag verkar många vara väldigt stillasittande på fritiden också.
Jag tänker att om jag kunde få dem att börja träna så skulle det inte bara gynna mitt företag utan även dem själva genom bättre hälsa och mer energi.

Funderade på att starta en steg-
tävling, men har sen hört att det kan trigga personer med ätstörningar och det vill jag ju verkligen inte.
Att jag tränar själv funkar uppenbarligen inte som inspiration alls. Och jag blir själv bara irriterad när jag hör andra företagsledare (oftast män) som skryter med hur mycket de tränar och så vidare. Jag vill ju inte få de andra att känna sig dåliga.
Men allt som har med träning och hälsa att göra känns som ett sånt känsligt område. Allt man säger riskerar att misstolkas som kritik. Hur gör jag för att peppa mina kollegor på ett positivt sätt, utan pekpinnar?”
/Ursula

Madeleine Gauffin Rahme svarar:

Tvång funkar sällan bra

”Fantastiskt att du hittat träning som ett sätt för att må bättre överlag och mer specifikt för bättre hälsa, mer kreativitet och bättre problemlösning. Det gäller att hitta träningsrutiner som passar en själv och det liv man har, annars faller det lätt bort. Det är en konst att prioritera träning när så mycket annat står och bankar på vår dörr.
För många är det också ett litet motstånd att sätta igång med träning. Att vara i sin bekvämlighetszon av passivitet kan kännas enklare. Allt som kräver att vi mobiliserar oss och vår energi är lätt att skjuta upp. Detta trots att vi vet att vi efter ett träningspass mår så oändligt mycket bättre än före ..!

Visst är det lätt att vi önskar att andra i vår närhet också ska få ta del av det där fantastiska vi själva hittat för att må bra. Man vill gärna dela med sig och försöker entusiasmera andra att i alla fall prova. För vissa i vår omgivning fungerar det fint. Men andra kan känna sig tvingade och sätter sig på tvären helt och hållet.
Så till dig och din mer specifika fundering. Du har flera anledningar att vilja få din personal att börja träna. Dels vill du att de allmänt ska få en hälsoförbättring och dels önskar du att de presterar bättre på jobbet.

Det finns flera vägar att gå när det gäller att försöka inspirera andra till mer fysisk aktivitet. Det som verkar tvingande och pådyvlat är sällan framgångsrikt, utan vi behöver få en möjlighet som dessutom är frivillig. Vi behöver få motivation att förändra oss och prova ett nytt beteende – men det gör vi bara om vi verkligen har en anledning.

Vad tror du om att bjuda in en person som sysslar med hälsa och som kan ha en halv dags föreläsning? Hen skulle kunna föreläsa allmänt om hälsovinster, ha personliga samtal med var och en för att hitta det sätt som passar just den personen och kanske till och med på plats få deltagarna att röra på sig. Kanske genom enkla tester för att deltagarna ska få ett hum om hur deras kondition är? En promenad i rask takt med mätning av puls före och efter och genom andra enkla övningar.

Därefter skulle du kunna införa
 någon form av belöningssystem för dem som börjar röra på sig. Även de som börjar i en försiktig omfattning skulle få uppleva att de belönas för sitt förändrade beteende. Hur detta motivationssystem skulle kunna se ut kanske en hälso-
coach kan tipsa dig om. Kanske kan din personal erbjudas 30 minuters träning per dag på arbetstid? Kanske kan du ha ett litet rum med enkla träningsredskap?

Det är alltid viktigt att följa upp önskat beteende förändring. Du skulle kunna bjuda in hälsocoachen igen efter en månad för uppföljning. Stegräknare är säkert en bra idé om den förpackas i ett större paket med mer än bara stegräknare. Motivationsdelen behövs för att man ska gå de där extra stegen varje dag. Belöning kan sättas utifrån var och ens behov, förmåga och möjlighet.

Kom ihåg att samma måttstock inte alltid är applicerbar på alla.
Och – du själv måste förstås fortsätta att vara inspirationskälla nummer ett!
Säkert finns det enormt många fler möjligheter att inspirera dina medarbetare till att röra på sig. Allt som känns som något som ger mer livskvalitet är attraktivt och många människor behöver en liten vänlig puff i rätt riktning för att prova de där enorma hälsovinsterna man gör genom regelbunden fysisk aktivitet. Ta hjälp av någon som är expert på området och låt er alla entusiasmeras.
Lycka till!


ANNONS

Nyhetsbrev