<![CDATA[]]>

Doldisen bakom tv-sucéerna avslöjar sin framgångsnyckel

Redaktionen

Publicerades: 21 september, 2016

Hon är superproducenten bakom Historieätarna och företagaren som lyckas sälja det kunden inte vet att den vill ha, när TV annars brottas med tittartapp – här berättar Karin af Klintberg hur hon lyckats.

Superproducenten bakom Historieätarna, är företagaren som fattat det som alla säljexperter säger: Du ska inte enbart fråga dina kunder vad de vill ha, utan även erbjuda det de inte visste att de ville ha – så fick hon svenska folket att älska fakta.

Karin af Klintberg är också en av talarna på årets Driva Eget-dag som går av stapeln den 11 oktober på Rival i Stockholm (läs mer och säkra din biljett här!). Där kommer hon tala om hur hon jobbar med sitt berättande i tv, varför det är så viktigt att säga ja och varför man inte alltid ska anställa den med bäst cv.

Karin växte upp med en mamma som var företagare (Katarina af Klintberg grundade Polarn och Pyret). Trots det var det inte ett självklart val att själv starta eget. Först efter 13 år som fastanställd på SVT tog hon steget.
– Men det känns självklart när jag är i det nu. Det är en spännande utmaning att driva eget, ingen dag är den andre lik och det är både ansvar och mandat i en härlig blandning. Och arbetslivserfarenheten hade jag inte velat vara utan. Det gör mig mycket tryggare nu. Jag vågar lita på mina beslut, säger hon.

Du har ju varit enormt framgångsrik med dina projekt. Vad är det som gör att just ditt berättande går hem när TV annars brottas med tittartapp?
– Jag tror att fakta och underhållning är ett bra recept för tittandet. I tider som nu när mediebruset är så högt blir vi glada när vi lär oss något nytt, och dessutom saker vi inte visste att vi var intresserade av. Och om vi dessutom lär oss saker i ett skratt så märker vi inte ens att vi tagit del av en massa ny information. Men känslan efteråt bli härligt mätt och belåten.

Ni är tre stycken som driver produktionsbolaget ihop. Hur får ni det att funka med olika viljor?
– Vi försöker lyssna på varandra, men jag är säkert den som är sämst på det. Det är inte okej att den som är gapigast (jag) får min vilja igenom eftersom jag pratar högst. Men vi har gudskelov haft väldigt få konflikter för vi gör så pass olika saker inom företaget.

– Ekonomi och Excel är inte min starkaste sida, det delegerar jag med varm hand till de som kan det bättre. Jag tar gärna hand om allt från inredningen på kontoret till hur vi firar de anställdas födelsedagar. Och så själva producerandet av tv-serier.

Vad vill du att publiken på Driva Eget-dagen ska få med sig av dig?
– Jag skulle önska att publiken kan få med sig ett mod att våga driva eget och att kunna ha en personlig relation till de anställda.

Den elfte oktober är det äntligen dags för årets stora Driva Eget-event. Boka din biljett redan nu till en eftermiddag med garanterad inspiration, energi och kunskap!

TID & PLATS
11 oktober 2016
Insläpp från 12.00. (Första talare 13.00.)
Hotell Rival, Mariatorget 3, Stockholm

KÖP DIN BILJETT HÄR!

 

DET HÄR HÄNDER
Paolo Roberto: Satsar just nu stort i restaurangbranschen och levererar en energiinjektion laddad med modet att testa sina gränser.

Karin af Klintberg: Om hur hon gjorde Historieätarna till en sådan succé och varför man ska säga ja som företagare.

Ulf Svensson: Vad händer när skattereglerna ändras?

Stefan Sebö: Konsten att skapa världens bästa företag

Expertpanelen: Svarar på besökarnas frågor.

KÖP DIN BILJETT HÄR!