<![CDATA[Foto: Martin Willners]]>

Han utmanar jättarna i mellanmålsbranschen

Elisabet Åberg

Publicerades: 6 maj, 2014

Det behövs ingen examen i kemi för att tyda innehållsförteckningen på Micke Raittilas energibars. Med sitt naturliga innehåll och rena smaker är uppstickaren Paleo crunch en utmanare till dagens mellanmålsjättar – och nästa nominering till Driva Egets David-mot-Goliat-pris.

Löpningen på fjället blev besvärlig när Micke Raittila skulle äta sitt medhavda mellanmål. Den torkade frukten och nötterna, förpackade i påsar, var inte så behändiga att äta i farten. Och att köpa de sockerstinna energibars som affärerna erbjöd fanns inte på kartan.

Istället gick Micke Raittila hem till sitt kök där han hackade och pressade det han hade i skafferiet. Kompisarna tyckte att Micke Raittilas egna energibars var så goda att entreprenören såg en affärsmöjlighet i sina nya recept.

I april 2013 började Årebon Micke Raittila att sälja sina Paleo chrunch-bars med smakerna kakao, kokos och mullbär. Efterfrågan från kaféer har gjort att Micke Raittila har tagit fram ytterligare två smaker, hallon och pecannöt, som ska passa till eftermiddagsfikat.

– Det var bara tänkt som en sidoverksamhet, men det blev så mycket mer. Det har gått över förväntan, säger Micke Raittila.

Han berättar att mellanmålet nu finns hos 130 återförsäljare i Sverige och att han har en distributör i Norge.

Den största utmaningen har varit att hitta ett produktionskök. Micke Raittila letade, men hade svårt att hitta lokaler där hans energibars kunde göras glutenfria, veganska, GMO-fria och ekologiska. Till slut hittade han en anläggning som uppfyllde kraven och där görs i dag alla bars innan de hamnar på fjällanläggningar, gym och sport- och hälsokostbutiker.

– Affärsidén är först och främst hälsa, inte att sälja mycket. Men det är roligt att komma in och peta ut processade produkter från de stora producenterna. Då blir jag glad i själen, säger Micke Raittila.

Han ser två typer av Goliats. Naturligtvis de stora företagen som producerar energibars. Till exempel Powerbar, Maxim och Enervit. Men också andra tillverkare av mellanmålsbars som marknadsförs som nyttiga, men innehåller tillsatser och ytterst lite naturlig energi.

– Mina konkurrenter är också de som säljer de stora bullarna på kaféer och de som gör chokladkakor. Ja, alla som gör skitmat.

Micke Raittila ser trovärdigheten som sin största fördel i kampen mot giganterna.

– I mitt lilla företag jobbar jag 100 procent ekologiskt och bara med rena produkter där allt kommer från naturen, säger han.

Just nu är det torkade ärtor som gäller för att ta fram två ekologiska proteinbars som ska vinna mark på gymmen. Målet är att visa att det går att göra nyttiga och ekologiska proteinbars för den som tränar.

– När kunderna frågar vad som är speciellt med mina bars och jag svarar att det bara är nötter och frukt säger de att det är ju så det ska vara. De förstår, säger Micke Raittila.

Nominering:

”Paleo Crunch har ändrat på vad som nu räknas som en bra energibar på den svenska marknaden. Förut kunde en energibar innehålla lite vad som helst, bara den var låg på fett och hög på kolhydrater. Vi vill inte vara smartare än naturen så vi tillverkar en energibar som bara innehåller hundra procent ekologiska nötter, frön, bär och frukt, inget annat.”