<![CDATA[]]>

Gör som Kyss Johanna – sälj mer på nätet i jul

Camilla Björkman

Publicerades: 2 december, 2011

Nu har julhandeln på nätet dragit igång rejält – och ser ut att slå nya rekord. Carin Carlberg driver webbshoppen Kyss Johanna på nätet och ger här sina bästa tips för att lyckas.

Carin Carlberg är en av de e-handlare som kan förvänta sig ett uppsving i juletider, då hon driver butiken Kyss Johanna på nätet. Hon startade för 10 år sedan och har fått sin e-butik att växa ordentligt sedan starten. Vid starten sålde hon endast smycken men har nu utvecklat konceptet.

– Jag såg att det fanns ett hål i marknaden. Det var främst några få märken som dominerade alla butiker, samtidigt som det fanns så många, vackra smycken utomlands som vi kunde ta in, säger hon.

Vad är då den viktigaste faktorn för att sälja på nätet? Att driva trafik, menar Carin Carlberg. Själv lyckades hon genom att använda sociala medier, och få en rad av de största bloggarna att skriva om henne.

Lika viktigt är att vara unik och ge besökarna något som inte finns någon annanstans – och se till att det hela tiden händer saker på sajten.

– Du måste lägga ner lika mycket tid på din e-butik som på en vanlig butik: skylta om och uppdatera sidan minst några gånger i veckan. Står butiken still slutar folk att handla.

Smycken packas in i rosa silkespapper med Kyss Johanna-emblem på och skickas tillsammans med ett brev till kunden. Inte bara krävs snabb leverans – en bra köpupplevelse är mycket viktig och den som gör att kunden kommer att återvända.

Lyckas med din e-butik – Carin Carlbergs bästa råd:

  • Sälj något som är unikt. Det är sällan värt att priskriga – då är det bättre att ha något som sticker ut och som de andra aktörerna inte har.
  • Satsa till 100 procent. Har du en vanlig butik och vill starta en webbshop vid sidan om, räkna med minst fyra timmars extrajobb om dagen. Visst kan du ha en e-butik enbart som marknadsföring för din vanliga butik men räkna inte med intäkter om du inte lägger in timmarna.
  • Skylta om. Uppdatera webbutiken hela tiden och se till att kommunicera med kunderna. Det ska synas att det händer något.
  • Satsa på återkommande kunder. När ordern är lagd är det klart för kunden – men det är då det börjar för dig. Se till att kunden som öppnar paketet som kommer hem får en bra köpupplevelse så att de kommer tillbaka.

LÄS MER: Så lyckas du sälja mer i din webbutik.