Varumärke

Så skapar du ett unikt varumärke

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 6 december, 2019
Publicerades: 29 oktober, 2019

Står du precis i startgroparna för att starta eget? Se till att det blir just ditt eget, unika varumärke. Här tipsar Anna Lundqvist på PRV om hur du gör.

KOLLA DATABASERNA

– Gå in i Svensk varumärkesdatabas. Se till att ingen heter likadant, för då är man inte unik alls. Behöver du även internationellt skydd? Gå in på WIPO:s databas TMView, den internationella motsvarigheten till PRV. Kolla att det inte finns något som heter likadant. Hur mycket det sedan skiljer sig från andras är svårt för en lekman att avgöra.

UNDVIK BESKRIVANDE NAMN

– Ett varumärke får inte vara beskrivande. Vi tar motsatsexemplet: Säg att man kommit på en ny häftig produkt, surfplatta, och vill ha ett varumärke till det. Om man då väljer ett uttryck som inte beskriver själva surfplattan eller tekniken , utan till exempel äpple, som inte har någonting med surfplattor att göra, då kommer man att kunna få ett skydd för det. Men om man kallar det precis vad det är så hindrar man en massa andra människor som håller på med elektronik och surfplattar. Därför kan vi inte ge ett skydd för det.

Exklusivt för våra Premiummedlemmar: PRV-expertens bästa tips kring varumärken – läs här!

KOLLA BETYDELSEN

Kan din produkt eller tjänst komma att säljas utomlands? Kolla genast betydelsen på olika språk i så fall så att du inte behöver göra om processen igen längre fram.

KOLLA RÄTTIGHETERNA

Om du tar hjälp av någon för att till exempel formge din logga så se till att du får upphovsrätten till loggan och inte den som designat den. Det kan bli dyrt i förlängningen.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET I STARTA EGET-PODDEN