<![CDATA[Johan Lange Foto Thomas Hjertén]]>

Inga uppdrag på en månad – då föddes Johans affärsidé

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 31 juli, 2015

Managementkonsulten och föreläsaren Johan Lange hade en helt tom månad. Men då kom han på en ny affärsidé. Den tillsammans med bra planering har lett till ett jämnare konsultår.

Det är under våren och början av sommaren, som konsulten Johan Lange från Älvsjö har det som mest hektiskt. Kunderna – utbildningsföretag och företag inom hotell, restaurang och konferens men även företag inom tillverkande industri, medicin och teknik – rycker i honom.

Han är också beroende av deras scheman och önskemål om tider när han ska coacha och hjälpa dem att utvecklas, bland annat i ledarskap, coachning och genom sitt eget LUCK-koncept.

– Det du kan göra som konsult är att förhandla om tiden. En princip som jag tror mycket på är att i de lägen som vi kan vara transparenta – var det! Allt blir så mycket enklare då. Säg vilka datum som du är upptagen och fråga om ni kan ändra på dagar. Och om det inte går och du inte kan ta ett uppdrag så hänvisa till någon annan som du respekterar och som håller kvaliteten, säger Johan, som även bollar över uppdrag till andra företagare några gånger per år när det kör ihop sig.

De största arbetsdipparna inträffar efter Almedalsveckan i juli, en bit in i augusti samt vid jul och några veckor in i januari.

– Då kan jag passa på att själv ha semester, men jag har även haft andra månader då det har varit helt dött. September 2012 var det precis så. En chockmånad – ingenting inbokat på en hel månad. Det var inte roligt, men Johan säger att han fick smaka på sin egen medicin:

– Jag jobbar ju med mina kunder om rätt attityd och hur ett team hanterar något som är skrämmande. Nu var det min tur att ta tag i det.

Men ur den dippen föddes en ny affärsidé: Johan fick kontakt med ett kafé och drog i gång frukostseminarier där han kan dra nytta av sin kompetens. Utöver att sprida sitt koncept och sälja sin bok LUCK: konceptet för hållbart ledarskap har träffarna lett till nya kunder som funnits bland åhörarna. Träffarna har också lett till stor spridning i sociala medier och Johan har fått fler följare på Twitter, Facebook och Linkedin.

Som konsult som erbjuder sina tjänster har det varit viktigt för Johan att ha en produkt, som han nu har i sin bok. Då kan han jobba med marknadsföring och utveckling av den när säsongen som konsult är lägre.

– Det kräver att jag är aktiv och kommenterar i samhället. Jag bloggar och ger videokommentarer vilket också leder till merförsäljning av böcker, säger han.

 

Tre råd från Johan – så jämnar du som tjänsteföretagare ut säsongen.

1) Sammanfatta dina tankar och idéer i en bok, den kan bli som ett visitkort för dig.

2) Håll seminarier. Det kan jämna ut flödet på sikt. Variera dagarna då du håller dem – stora företag kommer till exempel aldrig på måndagar eftersom de då har sina internmöten.

– När jag reser på andra betaluppdrag stannar jag ofta kvar en dag och håller en träff dagen efter, säger Johan.

3) Var transparent. Med öppna och trevliga kunder är det lättare att säga att uppdrag krockar eller att du behöver mer tid. Att själv förhandla med kunderna om tiden är viktigt för att ha ett jämnt arbetsflöde.