Frilansarvodena ökar – de tar mest betalt (och så kan du höja priserna)

Ebba Arnborg

Publicerades: 2 maj, 2024
Foto av: Pressbild Cool Company

Frilansares snittarvoden vänder uppåt jämfört med förra året, enligt en ny undersökning. Här är de frilansyrken som fakturerar högst – och 5 tips för att som konsult och frilans höja priserna.

Även frilansar har påverkats av lågkonjunkturen. Men under årets första månader märks glädjande nog en vändning och arvodena pekar nu uppåt. Det visar siffror från egenanställningsföretaget Cool Company.

De frilansar som är anslutna till dem har i år snittfakturor till kund som är nära 18 procent högre jämfört med de tre första månaderna förra året.

– Ökade snittfakturor kan innebära att frilansare dels har drivit upp sina priser, men även att fler får uppdrag som sträcker sig över längre tid. Förra året kunde man se tendenser som pekade mot att många tog frilansuppdrag som extrajobb vid sidan av, nu verkar frilansjobb på heltid eller deltid vara på uppgång igen, säger Matilda Backelle, frilansexpert på Cool Company.

De tar mest betalt som frilans och konsult

De som yrken som fakturerat högst summor under första delen av år 2024, via Cool Company är:

  • affärsutvecklare
  • databasadminsitratörer
  • IT-arkitekter
  • inköpare

5 tips för att höja priserna som frilans och konsult

  1. Utgå från upplägget
    Sätt pris utifrån från hur lång tid uppdraget tar, vad det levererar för värde till kunden och vem kunden är.
    Här i vår kalkyl kan du få hjälp att räkna: Vilket pris ska jag sätta per timme?
  2. Se ditt eget värde
    Räkna på vilket timpris du skulle behöva för att få lönen du önskar. Timpriset bör då också täcka den arbetstid du inte får betalt för – som marknadsföring och bokföring.
    Här i vår kalkyl kan du få hjälp att räkna: Så mycket ska du fakturera för att få lönen du behöver
  3. Dumpa inte dina priser
    Det är alltid mycket svårare att höja ett pris än att sänka det. Så undvik att lägga dig för lågt.
  4. Pruta inte åt kunden
    Det är vanligt att man prutar själv, i glädjen över att få en kund. Tänk därför noga igenom vad du vill ha betalt innan kontakten med kund.
  5. Ge kunden rabatt …
    …men bara om de ber om det. Och: i stället för att sänka priset rakt av kan du ge en produkt till på köpet, eller varför inte bygga ihop ett paket där du gör något mer till bara lite mer betalt!