<![CDATA[]]>

Här är skurkarnas 11 fräcka metoder

Anders Nyman

Publicerades: 16 juni, 2011

Nu måste fakturaskojarna sättas dit. Driva Eget ska jaga dem och försöka få politikerna att skärpa lagen. I nya numret finns nio sidor som ska hjälpa dig att gå till motattack. Varje dag fram till midsommar blir det nya artiklar om skurkarna här på sajten. Här är listan på deras 11 skojarmetoder.

Fakturaskojarna stjäl både tid och pengar från oss småföretagare. Läs här i Anders Anderssons blogginlägg om Driva Egets kampanj mot dem som nu startar.

För att få bukt med problemet måste skojarna angripas på olika sätt. För att skapa opinion mot dem har Driva Eget öppnat en sida på Facebook som heter stoppa fakturaskojarna. Det gäller att så många som möjligt gillar den sidan för att visa att många står bakom. Du hittar den på facebook.com/stoppafakturaskojarna.

Här är fakturaskojarna i  Svensk Handels varningslista.

Skojarna går till angrep mot småföretagarna på dess olika sätt:

1 Fakturalikt erbjudande
Kommer i brevlådan och ser ut som en faktura på en vara eller tjänst du kan ha beställt. Innehåller dock den finstilta texten “detta är ett erbjudande”.

2 Domäner
Du blir uppringd av företag som (falskeligen) påstår att de har en kund som är på väg att registrera ditt företagsnamn eller varumärke som internetdomän. Du erbjuds köpa domänen först. Förekommer även via brev och mejl.

3 Patent och varumärken
Brev till de som ansökt om patent eller varumärkesregistrering . Ger sken av att vara en del av processen, men innebär ett abonnemang på värdelös tjänst.

4 Falsk intervju
“Reporter” ringer och vill intervjua dig om verksamheten för magasin. Efteråt får du veta att artikeln bara kommer med om du köper annons.

5 Falska myndigheter
Utger sig vara från myndighet, kommun eller organisation och ha kontrollerat din verksamhet, t ex restaurang. Vill ha betalt för “besöket” eller för diplom och dekal att sätta på dörren. Ringer eller hälsar på.

6 Katalog & sökregister
Ringer, skickar brev eller mejl och ger sken av att du redan är kund. Ber dig bekräfta/korrigera dina uppgifter. Säger inget om att din bekräftelse innebär att du därefter betalar för tjänsten. Kan låtsas vara seriösa Eniro eller Hitta.se.

7 Förbrukningsvaror
Ringer upp och ger sken av tidigare kontakter. Försöker få dig att acceptera beställning av storpack lysrör, skrivartoner, rengöringsmedel etc. Produkterna ofta dyra eller dåliga.

8 Sökoptimering
Kontaktar dig och lockar med topplacering i sökmotorn Google, genom köpta annonser eller optimering av din hemsida. Kan vara dyra eller ha luriga avtal.

9 Spärrtjänster
Erbjuder tjänst som ska sätta stopp för såna som dem självs, dvs telesäljare. Ett “NIX för företagare” är dock omöjligt att genomföra.

10 Hemsida
Ringer och lockar med en kostnadsfri hemsida åt ditt företag eftersom de behöver referenskunder. Innebär ett långt avtal med höga månadsavgifter, som är svårt att säga upp.

11 Teleabonnemang
Ringer upp och övertalar dig byta fast eller mobilt teleabonnemang. Underlåter att nämna nackdelar som bindningstid, täckning, priser.

Mer om metoderna, tricken som används för att få dig att nappa, och hur du kan avslöja dem finns i det niosidiga temat i Driva Eget nr 3, 2011.