Hur fungerar Visiba Care?

Mike Blixt

Publicerades: 11 januari, 2015

Vårdflöde - Visiba Care

 

Vår tjänst för att rationalisera vårdflödet lanseras i Sverige med ett tiotal Svenska vårdföretag inledande. Jag tänkte på ett mycket pedagogiskt sätt beskriva vad Visiba Care är.

1. Patienten använder sin smartphone, surfplatta eller lap-top och går in på sin vårdgivares hemsida som är kopplade till Visiba Care.

2. Patienten har nu två val:

– Val 1: Att ta en kölapp i vårt digitala väntrum. Här ser patienten hur lång kö det är, hur många vårdpersonal som arbetar i systemet och när patienten beräknas komma fram. Minuten innan det är dags för videomötet,får patienten en notifikation och kort där efter kopplas videosamtalet fram.

– Val 2: Patienten söker en ledig tid och bokar själv ett fysiskt besök eller ett videosamtal.

Självklart går det utmärkt att implementera betalfunktioner i detta. Det ser lite olika ut bland våra kunder. Vissa har valt att göra det. Andra inte.

Innan vi byggde detta byggde vi en ”Digital vårdcentral” (se tidigare inlägg). Skillnaden mellan vårt tidigare system och detta är till synes lika men det är stora skillnader. Då byggde vi upp en plattform där vårdföretagen skulle ansluta sig och tillhöra en stor bank av vårdgivare. Som jag beskrev i ett tidigare inlägg, var inte vårdaktörerna alls speciellt sugna på att vara listade intill varandra då detta skapar en potentiell konkurrenssituation.

Vi erbjuder dem nu en ”lokal” lösning. Ett stöd i deras befintliga verksamhet. En tjänst som faktiskt hjälper dem att spara både tid och pengar.

Jag ser fram emot att se systemet live i Sverige. Inte minst ser jag fram emot att själv få använda det.