På besök hos en kund i ett snöigt Finland

Mike Blixt

Publicerades: 24 november, 2014

Finland 009

En helg har gått sedan vårt besök hos en av våra kunder i ett grått och snöigt Finland. Om vädret ute var mörkt och ruggigt så var stämningen på den nyöppnade vårdcentralen, som ligger mitt emot centralstationen i Helsingfors, den omvända: ljus och varm. Doctagon, som kunden heter, är ett företag med tjänster såväl inom primärvård och specialistsjukvård som företagshälsovård. I företaget arbetar 160 läkare och de har en uttalad vision om att vara en innovativ aktör som ligger i teknikens framkant.

Under två dagar fick vi möjligheten att sitta ner och samtala om lanseringen av de tjänster som vi utvecklat åt dem. Vi tittade på hur man ska använda eVäntrummet, en tjänst där man kan träffa sin läkare direkt hemifrån, och vi pratade om de appar som vi gjort och hur man på bästa sätt ska använda videosamtal i sin verksamhet. Vi fick också förmånen att intervjua Erik Mandelin, medicinskt ansvarig på Doctagon, och Michael Ehrnström, specialist inom invärtesmedicin. De beskrev vilka fördelar de ser med videosamtal i vården, och även de utmaningar som finns.

När jag lyssnar på svaren på mina frågor blir det klart att de båda ser att det är en självklarhet att man som vårdgivare ska erbjuda vård på distans, och att det finns klara fördelar både för patient och läkare att ha möjligheten att ses ansikte mot ansikte i ett eBesök. Självklart finns det också utmaningar men de båda ser en framtid där vård på distans är en del av deras vardag.