Undvik vanligaste missarna när du sätter pris

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 21 juli, 2019
Publicerades: 22 juli, 2019

Även stora etablerade företag går i fallgropar när de sätter sina priser. Prisexperten Andreas Jonason på Simon-Kucher & Partners berättar om hur de fem vanligaste misstagen – och hur du undviker dem.

1. FEATURE SHOCK

– Man är så stolt över sin produkt att man stoppar in alldeles för mycket i den. Sortera noga! Vilka saker höjer värdet på paketet och vilka vilka ska du ta bort? Du kan sälja det ändå, men inte som en del av paketet.

LÄS OCKSÅ: HÄR FINNS EU-BIDRAG ATT SÖKA

2. ONE SIZE FITS ALL

– Man har samma paket oavsett vem kunden är. Här behövs i stället ett erbjudande per segment/per kundgrupp. Och kunden ska snabbt kunna orientera sig fram till sitt val. Det är en balansgång hur många alternativ man kan ha, tre är vanligt, sju är ganska mycket.

3. FEL PRISPUNKT

– Man tenderar att titta på sina kostnader och så lägger man på en marginal och kollar vad andra tar. Men det är inte svårt att göra en så kallad van Westendorpanalys och gå runt och fråga 8–10 personer, för att se vad är det rimligt att jag tar betalt.

LÄS MER OM VAN WESTENDORPANALYSEN HÄR.

4. GER RABATTER FÖR LÄTT

Många är snabba med att ge rabatter. Men ge aldrig gratis rabatter. Ta alltid något i gengäld. Ett trix om du känner att du måste ge någonting för att stänga affären kan vara att säga ”ok, du får rabatten, men då måste du tacka ja den här veckan”.

5. TYDLIGGÖR INTE VÄRDET

– Man pratar om produkten, men inte vad den skapar för värde för kunden. Men du måste kvantifiera värdet för kunden. Du behöver förstå kundens värdevärld för att kunna ta ut din andel av värdeökningen. Annars är risken att du tar för låga priser.

Hör hela samtalet med Andreas Jonason här: