<![CDATA[]]>

Prissättning och prisdumpning – så hanterar du det

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 22 mars, 2016

Att sätta rätt pris, hålla det när konkurrenterna sänker och våga höja det, är frågor som många småföretagare brottas med. Driva Eget bad säljexperten Ulla-Lisa Thordén ge sina bästa råd.

1. Hitta din nisch, visa att du är unik – för det är du

För det första gäller det att hitta sin nisch. Vad gör ditt erbjudande unikt? Har du en tjänst så är du garanterat unik utförare av den tjänsten p g a din personlighet. Visa de starka värdena av tjänsten, din kompetens, utbildning och erfarenhet – och passionen. Har du en produkt så kan du göra paket, vilket är ett vanligt och smart sätt. [caption id="attachment_20434" align="alignright" width="263"]Ulla-Lisa Thordén Ulla-Lisa Thordén[/caption]

2. Tänk efter innan du väljer leverantör

När du väljer leverantör ta reda på vilka andra som också säljer deras produkter. Hur många och stora konkurrenter har du? Hur viktig kommer du att vara för leverantören? Att bunkra upp ett stort lager är dyrt och riskabelt. Se till att ha ett tydligt kontrakt där du radar upp vilka förutsättningar som krävs för att du ska lyckas sälja produkterna. Förhandla stenhårt om priset om det sker en förändring eller om leverantören bryter de överenskommelser ni har. I slutändan handlar det om din egen lön. Se till att du har allt skriftligt!

3. Visa kunden vem som står bakom butiken

Vare sig du har en webbshop eller en fysisk butik: Visa dig! Det skapar trovärdighet och ger möjlighet till en personlig relation till dina kunder. Berätta varför du startade företaget och hur driver du det. Ta ordentliga bilder på (alla) de personer som på något vis arbetar med företaget, skapa en story.

4. Förklara!

Förklara vad det är kunden får för priset, det måste vara tydligt! Värdet av tjänsten och produkten måste kännas högre än priset. Folk kommer alltid att jämföra var det är billigast. Säljer du generiska produkter så vill kunden ha det billigaste men så fort vi erbjuds något mer omvärderar vi. Kan du till exempel erbjuda telefontid för hjälp om kunden får problem? Förklara också varför du säljer just de produkter du gör. Det stärker också din leverantörs varumärke – det blir bra reklam för dem.

5. Våga skryta

Var tydlig med varför du är unik. Våga ”skryta” (fakta är inte skryt), det är vi väldigt dåliga på i Sverige.

6. Det lilla extra

Locka kunder med det ”lilla extra”. Alla gillar omtanke. Det gäller att få in kunderna hos dig med små knep, extra produkter eller tjänster. Det skiljer dig från mängden. Det gäller att satsa på hur du skyltar med dina produkter eller tjänster, vare sig det är webb eller fysisk butik. Locka kunder med ”happy hour” när det annars är tomt i butiken eller erbjud 10 % på utgående varor. Lägg ett personlig kort med tack i leveransen – och erbjud % på nästa köp… Läs Ulla-Lisas blogg Säljskolan här  

Ulla-Lisa Thordéns bok 22 sätt att sälja bättre

Där ger hon med glimten i ögat en mängd tips som hjälper även de mest säljskygga att bli säljtrygga. Boken är en del av Driva Egets nya bokserie.   Skärmavbild 2014-12-16 kl. 09.55.37 Så här tycker några läsare: “En stor eloge för en bra skriven bok! Riktigt bra. Du är en berättare, vilket gör att orden blir tydligare!” Christin Björk “Otroligt att ha fått in så mycket nyttigt på bara ca 100 sidor, och så kul att läsa!” Lars Stenberg “Nu begriper jag plötsligt vad säljande handlar om…” Robert K. Läs mer och köp boken här!]]>