<![CDATA[]]>

De 44 smartaste idéerna

Redaktionen

Publicerades: 29 maj, 2009

Här är 44 smarta affärsidéer. De har tagits ut bland 250 inskickade bidrag i Affärschansen.  Läs här vilka de 44 idéerna är.

– Det började otroligt bra. Det kommer inte att bli lätt att välja ut 10 finalister bland alla dessa duktiga innovatörer, säger Ulf Eriksson, VD för SU Innovation vid Stockholms universitet.

Han sitter i juryn tillsammans med Anna Nederby Bar Am, VD på Stockholms NyföretagaCentrum, Tomas Lund, serieentreprenör och Anders Andersson.

När de lyssnat på 44 presentationer ska de på söndag kväll utse tio finalister, som ska gå till final och få chans att vinna 100 000 kr.

Fredagspresentationen

En av presentationerna – Ebba Kirkegard med idé om okrossbara solglasögon.

  • System för ordning på hemmakontoret. Karin Granström, Stockholm.
  • Barnplockmat. Ann Pellkvist, Täby.
  • Golfboll med GPS-teknik. Tord Johnson, Stockholm.
  • Enhetsnål med färdigträdd nål. Anna-Kari Sundbaum, Stockholm.
  • Biomarkörer, en ny sorts doktor. Ralf Torgrip, Älvsjö
  • Ta till vara av kött där datum är nära att gå ut för portionsmat. Erik Waltré, Täby
  • Brandvarnare i mobilen. Charlotte Nilsson, Sjöbo.
  • Flaggstångsklädsel. Anders Carlsson, Enskede.
  • Nättjänst för betyg på fastighetsmäklare. Anders Stening, Stockholm.
  • Torktumlarfilter. Alex Nerö. Stockholm.
  • Trådborttagarsprättare. Lena Wiman, Stockholm.
  • Islandshästar för coachning. Cecilia Ahlstedt, Örebro.
  • Okrossbara solglasögon. Ebba Kirkegard, Stockholm
  • Vindtunnel. Robbin Havasi, Malmö.

Lördagspresentationen

Amy Ljungqvist, presenterar idé om ”menskalender” i mobilen med larm.

  • Idé för att prova glasögon. Kicki Jansson, Vällingby.
  • ”Katastrofhus” . Tommy Anzelius, Åby.
  • Kort för coachning. Dominic och David von Martens, Stockholm.
  • Parmesanrivjärn. Jonas Hedlund, Ekolsund.
  • Smårätter för barer. Niclas Johansson, Hägersten.
  • Mobilsladdslösning. Ewa Moore, Ekerö.
  • ”Lingonkalender”. Amy Ljungqvist, Stockholm.
  • Bärhjälpmedel för äldre. Maria Palmgren, Solna.
  • Specielanpasssad äldrevåtrdstjänst. Stig Knutsson,Stockholm.
  • Virtuell garderob. Robin Westergren, Stockholm.
  • Emailrecords. Benjamin Berglund, Malmö.
  • Reklam på pizakartonger.Vali Shekhanzai, Göteborg.


Söndagspresentationen

  • Personliga korsord. Helena Eriksson,Enköping.
  • H&M-retro. Per Bornebusch, Helsingborg.
  • Landsbyggdsfrämjande idé. Kristina Walters-Gustavsson, Enviken.
  • Casinopromotion, Klas Moberg, Göteborg.
  • Barnvänligt nässpray. Carl Svahnström, Stockholm.
  • Kvällstaxin ”fyllechaffis”. Lotta Westerberg/Caroline Eriksson, Täby.
  • Drive in-butik för mat. Therese Sjögren, Kungälv.
  • Städklubb på webben. Maria Kenger. Falun.
  • Brädspel från Wasa. Örjan Thorné, Malmö.
  • Förvaringsskåp för båtar. Anna Lycke, Mölndal
  • TalkingPen. Karin Sohlgren, Tensta.
  • Blindskriftsmenyer. Claes Lund, Göteborg.
  • Akrylskivor med LED. Lotta Sundberg,Uppsala.
  • Bokning av tomma bilsäten. Viktor Moberg, Stockholm.
  • Livsberättelsen. Ingela Hofsten, Sundsvall.

Digitala presentationer

  • Hembesök för däckbyte. Ilka Ranta, Skellefteå.
  • Gratis reklamfinansierat bredband. Anders Karlsson, Lidköping.
  • GPS-sysmet för försvunna cyklar. Daniel Isaksson, Lindome.

Affärschansen blev på lördagen ett TV-inslag i Berghs Live TV. här intervjuas Anders Andesson, projektledare Maria Bodegård och Dominic von Martens, en av de 44 tävlande. 

Affärschansen arrangeras av Driva Eget, som ett examensprojekt på  Berghs School of Communication. Sponsorer är SEB, Visma SPCS och Mixi Print i Olofström.