<![CDATA[]]>

Nytt barkoncept i stället för nötter

Anders Andersson

Publicerades: 7 juni, 2009

Niclas Johansson blev trött på jordnötterna i baren. Så han kom på ett system för att leverera tapasinpirerade smårätter till landets barer. Det är en av de tio finalidéerna i Affärschansen.

Sin idé har han presenterat så här för juryn:

”Jag vill fylla en nisch på krogar och barer av något mitt emellan mat och de nötter och chips som ofta är det enda som finns på bardiskarna. Jag tänker leverera ett totalt koncept med färdiga kalla tapas-inspirerade smårätter. Denna extra-meny ska vara trendig, exotisk och överraskande, för att ge bargästerna prisvärt, gott och mättande tilltugg, som passar väl till det de dricker under sitt barbesök. Det ger barägarna direkta intäkter och ökad dryckesförsäljning med så lite extra arbete som möjligt.”

i sit företag Bar-Deli vill  hanleverera dessa smårätter i en kylbox, som han och hans medarbetare ska komma och fylla på med jämna mellanrum.

– Jag vill med denna idé främjar en förändrad och kontinental-inspirerad krogkultur. Som en del av varumärkesbygget vill jag tillsammans med profiler i krogvärlden göra PR och lobbying för ”Kontinentala krogvanor” och ”Balanserad alkoholkonsumtion”.

Han har redan planerat hur han ska försöka ta sin idé från finalplats till att vinna tävlingens förstapris på 100 000 kr. Pengarna som han vill använda för marknadsföring och för att utveckla snygga förpackningar till sina smårätter.

– Jag har en plan för att nå ut till så många som möjligt och få röster på driva-eget.se, men jag avslöjar helst inte mina hemliga taktiker för mina motståndare.

Men via Facebook och Twitter sprider han nu sin idé inför omröstningen som börjar här på driva-eget.se den 16 juni. Läsarna har halva makten i tävlingen, resten bestämmer juryn.

Nästa finalistpresentation: En lysande konstidé.