Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

5 frågor som sållar bort dåliga kunder

21 maj, 2015 3 minuters läsning
Slipp möten och offerter som aldrig leder någonstans genom att ställa rätt frågor till kunden – innan ni ses.

Händer det att du träffar potentiella kunder, lägger timmar på att skapa offerter och sedan inte hör någonting från dem?

När du sedan ligger på får du höra att projektet rann ut i sanden, att de bestämde sig för att göra jobbet själva, att det inte fanns budget eller att de valt att jobba med någon annan?

Surt! Men det finns knep för att direkt sålla bort kunder som ändå inte kommer att göra bra affärer med dig. Sajten Graphic Design Blender har listat 5 frågor som hjälper dig, här har vi anpassat dem till svenska förhållanden.

Här är frågorna du ska ställa till kunden – innan ni möts:1. Vad är anledningen till projektet?
Du vill veta vad som är orsaken till att projektet genomförs. Har de eller någon annan redan försökt och misslyckats? Vill de nå nya möjligheter? Du behöver veta vad du ger dig in i. Som en bonus kan du också använda svaren för att hitta argumenten som övertygar din kund att just du är rätt leverantör.

2. Vem fattar beslut?
Är det personen du redan är i kontakt med som har mandat att fatta beslut – eller någon helt annan? Det är beslutsfattarna du ska insistera på att få träffa. Du vill inte att någon du inte fått möjlighet att prata med ska dra i bromsen i sista sekund.

3. Vad har ni för ungefärlig budget?
Ibland är det svårt att få svar på den här frågan, och ofta kan kunden kontra med en motfråga om vad du vill ha betalt. Svara i så fall med att ange ett stort spann. Var sedan tyst, även om det är outhärdligt, och låt kunden svara.

Antingen accepterar de ditt pris eller så säger de vad de snarare hade tänkt sig. Är den siffran alldeles för låg vet du att ni inte var ämnade att jobba ihop och kan spara många timmar som du istället kan lägga på att hitta och hjälpa andra kunder. Tipsa gärna om någon annan leverantör som du kan rekommendera.

4. När kan vi börja?
Du behöver veta om det är klart att köra, eller om kunden bara hör sig för på grund av en vag idé. Får du ett osäkert svar så ställ följdfrågor eller be dem att ta reda på mer och återkomma.

Tänk på att du hjälper dem att få klarhet i projektet och därmed få en bättre slutprodukt. Själv slipper du slösa tid på ett projekt som inte har fått klartecken att köras igång.

5. Vilka fler leverantörer har du pratat med?
Ibland får du inget svar på den här frågan, men om de svarar att de pratar med många för att sedan välja ut de bästa kan det vara en varningsflagg. Urvalsprocessen kan ta lång tid på grund av många möten och att de kanske inte kommer överens internt.

När du har hört svaren på dina frågor gäller det att leta efter varningsflaggor, läsa mellan raderna och använda din magkänsla för att se om det är värt ett möte.

Tänk på att det är okej att säga nej till kunder som inte passar dig – det ger dig mer tid och energi som du kan lägga på att istället hitta kunder som gör det.

Cornelia Eneroth började säga nej – och dubblade sin omsättning. Läs hur hon lyckades och få psykologtips för att själv våga säga nej här.

Läs också:Dags att ge kunden sparken?


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.