Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Dags att ge kunden sparken?

15 februari, 2013 3 minuters läsning
Alla kunder är inte av godo. Vissa tar både glädje, energi och pengar ifrån dig. Så här kan du utvärdera dina kunder. Kanske är det dags att ge en del av dem sparken!Man brukar säga att 20 procent av kunderna ger 80 procent av intäkterna. Ett generellt begrepp, visserligen, men alla småföretagare vet att alla kunder inte är lika lönsamma.

Det behöver inte bara handla om pengar – kunder som är jobbiga, klagar mycket eller på andra sätt dränerar dig på energi kan också sänka dig och firman.

Åsa Plesner författare till boken Fördubbla din omsättning, är coach och hjälper småföretagare att bli mer lönsamma. Nästan varje klient som kommer till henne tar upp just den här frågan. Hon menar att det ofta hänger ihop med att man har växt ur kostymen som ny företagare. Tidigare var det viktigaste att få in pengar snabbt. Att kundrelationen kändes bra eller uppdraget kul fick man kompromissa bort.

– Men sedan växer man ur det behovet och behöver kanske inte kunden längre. Ändå hänger man kvar med samma gamla kunder.

Lösningen stavas utvärdering – och att vara uppriktig mot sig själv, menar Åsa Plesner och föreslår dessa åtgärder:
  • Sätt dig med din kundlista och gå igenom de kunder ditt företag har. Skriv noteringar om din upplevelse av dem.
  • Är du tjänsteföretagare är det bra att logga tiden för dina uppdrag för att få svart på vitt hur läget ser ut.

– Fråga dig också hur mycket före- och efterarbete som du inte fakturerar, säger hon.

Men det är inte bara olönsamma kunder du ska hålla utkik efter, utan kunder som på olika sätt stjäl din energi. Då bör man fråga sig varför man har kvar kunden.

– Ibland kan det vara hårda fakta som att man har ett avtal som inte går att säga upp, eller att det finns någon klausul som gör att man inte vågar säga upp kunden. Men i många fall handlar det om att man är konflikträdd.

Här får man fråga sig själv: är jag beredd att sparka kunden och ta konflikten? Kanske är svaret nej.

– Då kan man sätta en deadline för hur länge det är okej att ha kvar kunden.

Rädslan att inte kunna fylla hålet är en annan orsak till att man inte bara sparkar kunden, menar Åsa Plesner. Här kan lösningen vara att hitta nya kunder innan du skrider till handling. Som tjänsteföretagare kan du kanske också lägga ut jobbet en tid på en underkonsult, för att minska din egen kontakt med kunden.

– Men här får man också fråga sig själv: vad skulle hända om jag sa upp företaget? Jo, jag skulle behöva jobba som sjutton med att hitta nya kunder. Vilka skulle i så fall det vara? säger Åsa Plesner.

En mindre drastisk åtgärd skulle kunna vara att förhandla upp priset, om kunden till exempel kräver så mycket energi eller arbetstid att pengarna du drar in på företaget inte täcker upp.

Om priset inte går att förhandla upp, eller om kunden är så dränerande att det inte är värt pengarna, hur gör man för att på ett snyggt sätt säga upp företaget? Du behöver inte alltid gå in på alla omständigheter, menar Åsa Plesner. Säg att du ska byta riktning och sikta in dig på andra typer av kunder.

– Men säg då gärna att du kan sätta företaget i kontakt med en konkurrent till dig, säger hon.

Oavsett vad orsaken är gäller det att våga ta tjuren vid hornen och göra något åt surdegen en gång för alla, menar Åsa Plesner. Fråga dig själv vad det värsta som kan hända är. Kanske är det bara att du är tillbaka på ruta ett igen och får hitta en ny kund.

– Det kan bara bli bättre. En kund som dränerar oss kan vi inte göra vårt bästa för, säger hon. Och då förtjänar både du och kunden något annat.
Texten är ett utdrag ur en längre artikel i nummer 1/2013 av Driva Eget. Texten uppdaterad 2015-12-09.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.