Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Dags att ge kunden sparken?

15 februari, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Alla kunder är inte av godo. Vissa tar både glädje, energi och pengar ifrån dig. Så här kan du utvärdera dina kunder. Kanske är det dags att ge en del av dem sparken!Man brukar säga att 20 procent av kunderna ger 80 procent av intäkterna. Ett generellt begrepp, visserligen, men alla småföretagare vet att alla kunder inte är lika lönsamma.

Det behöver inte bara handla om pengar – kunder som är jobbiga, klagar mycket eller på andra sätt dränerar dig på energi kan också sänka dig och firman.

Åsa Plesner författare till boken Fördubbla din omsättning, är coach och hjälper småföretagare att bli mer lönsamma. Nästan varje klient som kommer till henne tar upp just den här frågan. Hon menar att det ofta hänger ihop med att man har växt ur kostymen som ny företagare. Tidigare var det viktigaste att få in pengar snabbt. Att kundrelationen kändes bra eller uppdraget kul fick man kompromissa bort.

– Men sedan växer man ur det behovet och behöver kanske inte kunden längre. Ändå hänger man kvar med samma gamla kunder.

Lösningen stavas utvärdering – och att vara uppriktig mot sig själv, menar Åsa Plesner och föreslår dessa åtgärder:
  • Sätt dig med din kundlista och gå igenom de kunder ditt företag har. Skriv noteringar om din upplevelse av dem.
  • Är du tjänsteföretagare är det bra att logga tiden för dina uppdrag för att få svart på vitt hur läget ser ut.

– Fråga dig också hur mycket före- och efterarbete som du inte fakturerar, säger hon.

Men det är inte bara olönsamma kunder du ska hålla utkik efter, utan kunder som på olika sätt stjäl din energi. Då bör man fråga sig varför man har kvar kunden.

– Ibland kan det vara hårda fakta som att man har ett avtal som inte går att säga upp, eller att det finns någon klausul som gör att man inte vågar säga upp kunden. Men i många fall handlar det om att man är konflikträdd.

Här får man fråga sig själv: är jag beredd att sparka kunden och ta konflikten? Kanske är svaret nej.

– Då kan man sätta en deadline för hur länge det är okej att ha kvar kunden.

Rädslan att inte kunna fylla hålet är en annan orsak till att man inte bara sparkar kunden, menar Åsa Plesner. Här kan lösningen vara att hitta nya kunder innan du skrider till handling. Som tjänsteföretagare kan du kanske också lägga ut jobbet en tid på en underkonsult, för att minska din egen kontakt med kunden.

– Men här får man också fråga sig själv: vad skulle hända om jag sa upp företaget? Jo, jag skulle behöva jobba som sjutton med att hitta nya kunder. Vilka skulle i så fall det vara? säger Åsa Plesner.

En mindre drastisk åtgärd skulle kunna vara att förhandla upp priset, om kunden till exempel kräver så mycket energi eller arbetstid att pengarna du drar in på företaget inte täcker upp.

Om priset inte går att förhandla upp, eller om kunden är så dränerande att det inte är värt pengarna, hur gör man för att på ett snyggt sätt säga upp företaget? Du behöver inte alltid gå in på alla omständigheter, menar Åsa Plesner. Säg att du ska byta riktning och sikta in dig på andra typer av kunder.

– Men säg då gärna att du kan sätta företaget i kontakt med en konkurrent till dig, säger hon.

Oavsett vad orsaken är gäller det att våga ta tjuren vid hornen och göra något åt surdegen en gång för alla, menar Åsa Plesner. Fråga dig själv vad det värsta som kan hända är. Kanske är det bara att du är tillbaka på ruta ett igen och får hitta en ny kund.

– Det kan bara bli bättre. En kund som dränerar oss kan vi inte göra vårt bästa för, säger hon. Och då förtjänar både du och kunden något annat.
Texten är ett utdrag ur en längre artikel i nummer 1/2013 av Driva Eget. Texten uppdaterad 2015-12-09.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.