Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Dags att ge kunden sparken?

15 februari, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Alla kunder är inte av godo. Vissa tar både glädje, energi och pengar ifrån dig. Så här kan du utvärdera dina kunder. Kanske är det dags att ge en del av dem sparken!Man brukar säga att 20 procent av kunderna ger 80 procent av intäkterna. Ett generellt begrepp, visserligen, men alla småföretagare vet att alla kunder inte är lika lönsamma.

Det behöver inte bara handla om pengar – kunder som är jobbiga, klagar mycket eller på andra sätt dränerar dig på energi kan också sänka dig och firman.

Åsa Plesner författare till boken Fördubbla din omsättning, är coach och hjälper småföretagare att bli mer lönsamma. Nästan varje klient som kommer till henne tar upp just den här frågan. Hon menar att det ofta hänger ihop med att man har växt ur kostymen som ny företagare. Tidigare var det viktigaste att få in pengar snabbt. Att kundrelationen kändes bra eller uppdraget kul fick man kompromissa bort.

– Men sedan växer man ur det behovet och behöver kanske inte kunden längre. Ändå hänger man kvar med samma gamla kunder.

Lösningen stavas utvärdering – och att vara uppriktig mot sig själv, menar Åsa Plesner och föreslår dessa åtgärder:
  • Sätt dig med din kundlista och gå igenom de kunder ditt företag har. Skriv noteringar om din upplevelse av dem.
  • Är du tjänsteföretagare är det bra att logga tiden för dina uppdrag för att få svart på vitt hur läget ser ut.

– Fråga dig också hur mycket före- och efterarbete som du inte fakturerar, säger hon.

Men det är inte bara olönsamma kunder du ska hålla utkik efter, utan kunder som på olika sätt stjäl din energi. Då bör man fråga sig varför man har kvar kunden.

– Ibland kan det vara hårda fakta som att man har ett avtal som inte går att säga upp, eller att det finns någon klausul som gör att man inte vågar säga upp kunden. Men i många fall handlar det om att man är konflikträdd.

Här får man fråga sig själv: är jag beredd att sparka kunden och ta konflikten? Kanske är svaret nej.

– Då kan man sätta en deadline för hur länge det är okej att ha kvar kunden.

Rädslan att inte kunna fylla hålet är en annan orsak till att man inte bara sparkar kunden, menar Åsa Plesner. Här kan lösningen vara att hitta nya kunder innan du skrider till handling. Som tjänsteföretagare kan du kanske också lägga ut jobbet en tid på en underkonsult, för att minska din egen kontakt med kunden.

– Men här får man också fråga sig själv: vad skulle hända om jag sa upp företaget? Jo, jag skulle behöva jobba som sjutton med att hitta nya kunder. Vilka skulle i så fall det vara? säger Åsa Plesner.

En mindre drastisk åtgärd skulle kunna vara att förhandla upp priset, om kunden till exempel kräver så mycket energi eller arbetstid att pengarna du drar in på företaget inte täcker upp.

Om priset inte går att förhandla upp, eller om kunden är så dränerande att det inte är värt pengarna, hur gör man för att på ett snyggt sätt säga upp företaget? Du behöver inte alltid gå in på alla omständigheter, menar Åsa Plesner. Säg att du ska byta riktning och sikta in dig på andra typer av kunder.

– Men säg då gärna att du kan sätta företaget i kontakt med en konkurrent till dig, säger hon.

Oavsett vad orsaken är gäller det att våga ta tjuren vid hornen och göra något åt surdegen en gång för alla, menar Åsa Plesner. Fråga dig själv vad det värsta som kan hända är. Kanske är det bara att du är tillbaka på ruta ett igen och får hitta en ny kund.

– Det kan bara bli bättre. En kund som dränerar oss kan vi inte göra vårt bästa för, säger hon. Och då förtjänar både du och kunden något annat.
Texten är ett utdrag ur en längre artikel i nummer 1/2013 av Driva Eget. Texten uppdaterad 2015-12-09.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.