Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

5 sätt att få betalt

18 maj, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Som småföretagare är det tillräckligt svårt att få likviditeten att gå ihop. När dessutom kunder inte betalar i tid kan det innebära rena dödsstöten för ett litet företag. Men lugn. Här är fem sätt att få dina pengar.


Betalningsmoralen har sjunkit rejält i sydeuropeiska länder. Nu kan det dröja upp till 50 dagar efter förfallodatum innan du får betalt från dem, visar Intrum Justitias årliga undersökning bland 6 000 företag i 25 europeiska länder. Samma undersökning visar att företag i Sverige har blivit bättre på att betala i tid, men samtidigt är avskrivningarna i lander skyhöga 2,1 procent - 68 miljarder kronor!


Är dina kunder sega på att betala? Här är fem sätt att få dina pengar:

1. Påminn

Ibland handlar det bara om glömska från kundens sida, särskilt från småföretagare som inte har automatiska betalningssystem. Mejla/sms:a därför en påminnelse en dag innan, eller samma dag som förfallodatumet. Utforma den så att den verkar vara ett automatiskt utskick från t ex "Ekonomiavdelningen", där det står att "Hej! Vi ville bara påminna om att din faktura ska betalas idag...osv".

2. Lyft luren

Har du inte fått betalt, våga lyfta luren och ring din kund. Inte bara sätter du press på kunden, du kan även få en förklaring till varför inte fakturan är betald. Är det på grund av pengarproblem hos kunden så kan du då:

3. Förhandla

Kunden ska betala - punkt slut. Men i vissa fall kan du vinna på att vara lite schysst och skjuta upp förfallodatumet en vecka, eller dela upp betalningen på två gånger. Men se upp för att låta samma kund komma undan med det flera gånger. Samma sak kan du göra, fast omvänt: Har du en stor leverans där slutleveransen ligger långt fram i tiden, fråga kunden om du kan få betalt en del av beloppet i förskott.

4. Skicka en påminnelse

Skicka en påminnelse så fort en faktura har förfallit. Det brukar ge kunden eld i baken.

5. Vänd dig till Kronofogden

Får du ändå inte betalt? Vänta inte utan vänd dig direkt till Kronofogden. Där ansöker du om betalningsförläggande, varpå din skuld kan fastställas. Läs mer om hur du går tillväga på Kronofogdens hemsida.



I senaste numret av Driva Eget som är ute i butik nu kan du läsa en stor artikel om hur du kollar upp dina kunder i förväg och hur du får betalt. Där finns även tips för dig som funderar på att sälja dina fakturor till ett factoringföretag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.