Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

5 sätt att lyckas med din pitch + vanligaste misstagen

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Elevator Pitch presentation

Foto: Elevator Pitch presentation

En pitch är en kort presentation som snabbt ska förklara varför företaget finns, vad företaget gör och hur man gör det. Här går vi igenom de 5 viktigaste frågorna du behöver svara på i pitchen, och de vanligaste misstaget du absolut inte får göra.

Under ett företags resa behöver du förmodligen pitcha många gånger. Här är några av de situationer när en riktigt vass pitch kan vara avgörande.

  • När du ska övertyga kunderna att handla av ditt företag – både digitalt och fysiskt
  • När du ska övertyga investerarna at investera i ditt företag
  • När du ska få banklån eller Almilån
  • När du få de största talangerna att jobba i ditt företag

Du hajar – en pitch kan avgöra hur väl du lyckas med företaget. Så – låt oss gå igenom vad din pitch ska innehålla och vad de definitivt inte ska göra.

Innan du läser om de fem stegen till den ultimata pitchen – se avsnittet i StartUp-resan med våra bästa tips om att lyckas med din pitch.

Steg 1: Vilket problem ska ditt företag lösa?

Börja med att beskriva vilket problem ditt företag ska lösa. Är det ett stort problem? Hur många har problemet? Hur stor är målgruppen? Varför är det ingen som löser problemet idag?

Här fångar du publiken genom att målande beskriva problemet – använd gärna storytelling för att få uppmärksamhet och skapa känsla. En riktigt bra pitch är extremt tydlig med vilket problem som ska lösas. Tänk på att hålla dig kortfattad – du ska i en mening eller två kunna beskriva problemet så att alla förstår.

Steg 2: Hur ska ni lösa problemet?

Okej, vi vet vilket problem ni ska lösa. Men hur ska ni göra det? Är det med en ny teknik? En helt ny tjänst? En annan typ av kundupplevelse?

Alla kan definiera ett problem – men få kan hitta en relevant lösning. Här behöver ditt företag vara unikt på något sätt, och hitta lösningar som inte redan finns. Vad blir ert existensberättigande?

Investerare älskar om lösningen på problemet går att skydda – exempelvis genom patent. Även "hur ni ska lösa problemet" behöver kunna beskrivas i några få meningar – du får ofta bara några minuter på dig att göra första pitchen.

Steg 3: Vad är unikt just med er?

En avgörande punkt. Varför ska just ni lyckas lösa problemet med er unika lösning? Är det för att ni har rätt tajming? Eller för att ni har bäst erfarenhet? Eller kanske för att ni har resurser ingen annan har?

Alla kan formulera ett problem och alla kan komma på ett sätt att göra det – men varför ska just ni lyckas? Beskriv kortfattat men tydligt vad era USP:ar är (Unique Selling Points).

Steg 4: Vilket team ska genomföra idén?

Alla investerare vet att idéer är viktiga, men att teamet ofta är tio gånger viktigare. En pitch ska tydligt berätta vilket team som ska genomföra idén och varför de är precis rätt team för uppgiften.

  • Vem ska leda företaget på daglig basis, och varför är den personen helt rätt för den uppgiften?
  • Vem har det tekniska kunnandet för att skapa produkten eller tjänsten på den högsta nivån?
  • Vilka är rådgivare till företaget? Styrelse? Advisory Board?

Bygg ett "bullet proof"-team runt din idé, detta är bland det första investerare tittar på. Försök att hitta rådgivare som har byggt liknande företag tidigare – det stärker ditt case och din pitch.

Steg 5: Hur ska ni tjäna pengar?

En idé, en lösning, en USP och ett team. Med det kommer du långt, men kan du inte svara på hur ni ska tjäna pengar är du ändå rökt. Så – hur ska ni tjäna pengar? Vilken är er affärsmodell?

Vår varmaste rekommendation – se detta avsnitt av StartUp-resan där du får verktygen för att hitta bästa sätten att tjäna pengar och hitta din affärsmodell.

Vanligaste misstagen i en pitch

Okej, nu vet du vad du ska göra. Men vad ska du inte göra när du pitchar? Här är några av de vanligaste misstagen.

  • Fokuserar för mycket på företaget och inte på lösningen. Vi grundades 2019, vi finns i Bålsta, vi har 13 anställda bla, bla. Skippa det onödiga tugget, gå rakt på sak!
  • Gör pitchen alldeles för lång. Du ska kunna pitcha ditt företag på en minut. Om du inte kan det – gör om, gör rätt! Om någon vill veta mer har du förstås en längre pitch, men din grundpitch ska vara max en minut. Det är därför den kallas hisspitch.
  • Har inte koll på siffrorna och detaljerna. Om du får frågor under och efter pitchen ska du ha glasklara svar på dem. Skriv ned de 50 frågor som du troligast kan få, och se till att kunna svaren på dem.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.