Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & Lönsamhet

5 sätt att lyckas med din pitch + vanligaste misstagen

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 mars, 2022 4 minuters läsning
Elevator Pitch presentation

Foto: Elevator Pitch presentation

En pitch är en kort presentation som snabbt ska förklara varför företaget finns, vad företaget gör och hur man gör det. Här går vi igenom de 5 viktigaste frågorna du behöver svara på i pitchen, och de vanligaste misstaget du absolut inte får göra.

Under ett företags resa behöver du förmodligen pitcha många gånger. Här är några av de situationer när en riktigt vass pitch kan vara avgörande.

  • När du ska övertyga kunderna att handla av ditt företag – både digitalt och fysiskt
  • När du ska övertyga investerarna at investera i ditt företag
  • När du ska få banklån eller Almilån
  • När du få de största talangerna att jobba i ditt företag

Du hajar – en pitch kan avgöra hur väl du lyckas med företaget. Så – låt oss gå igenom vad din pitch ska innehålla och vad de definitivt inte ska göra.

Innan du läser om de fem stegen till den ultimata pitchen – se avsnittet i StartUp-resan med våra bästa tips om att lyckas med din pitch.

Steg 1: Vilket problem ska ditt företag lösa?

Börja med att beskriva vilket problem ditt företag ska lösa. Är det ett stort problem? Hur många har problemet? Hur stor är målgruppen? Varför är det ingen som löser problemet idag?

Här fångar du publiken genom att målande beskriva problemet – använd gärna storytelling för att få uppmärksamhet och skapa känsla. En riktigt bra pitch är extremt tydlig med vilket problem som ska lösas. Tänk på att hålla dig kortfattad – du ska i en mening eller två kunna beskriva problemet så att alla förstår.

Steg 2: Hur ska ni lösa problemet?

Okej, vi vet vilket problem ni ska lösa. Men hur ska ni göra det? Är det med en ny teknik? En helt ny tjänst? En annan typ av kundupplevelse?

Alla kan definiera ett problem – men få kan hitta en relevant lösning. Här behöver ditt företag vara unikt på något sätt, och hitta lösningar som inte redan finns. Vad blir ert existensberättigande?

Investerare älskar om lösningen på problemet går att skydda – exempelvis genom patent. Även "hur ni ska lösa problemet" behöver kunna beskrivas i några få meningar – du får ofta bara några minuter på dig att göra första pitchen.

Steg 3: Vad är unikt just med er?

En avgörande punkt. Varför ska just ni lyckas lösa problemet med er unika lösning? Är det för att ni har rätt tajming? Eller för att ni har bäst erfarenhet? Eller kanske för att ni har resurser ingen annan har?

Alla kan formulera ett problem och alla kan komma på ett sätt att göra det – men varför ska just ni lyckas? Beskriv kortfattat men tydligt vad era USP:ar är (Unique Selling Points).

Steg 4: Vilket team ska genomföra idén?

Alla investerare vet att idéer är viktiga, men att teamet ofta är tio gånger viktigare. En pitch ska tydligt berätta vilket team som ska genomföra idén och varför de är precis rätt team för uppgiften.

  • Vem ska leda företaget på daglig basis, och varför är den personen helt rätt för den uppgiften?
  • Vem har det tekniska kunnandet för att skapa produkten eller tjänsten på den högsta nivån?
  • Vilka är rådgivare till företaget? Styrelse? Advisory Board?

Bygg ett "bullet proof"-team runt din idé, detta är bland det första investerare tittar på. Försök att hitta rådgivare som har byggt liknande företag tidigare – det stärker ditt case och din pitch.

Steg 5: Hur ska ni tjäna pengar?

En idé, en lösning, en USP och ett team. Med det kommer du långt, men kan du inte svara på hur ni ska tjäna pengar är du ändå rökt. Så – hur ska ni tjäna pengar? Vilken är er affärsmodell?

Vår varmaste rekommendation – se detta avsnitt av StartUp-resan där du får verktygen för att hitta bästa sätten att tjäna pengar och hitta din affärsmodell.

Vanligaste misstagen i en pitch

Okej, nu vet du vad du ska göra. Men vad ska du inte göra när du pitchar? Här är några av de vanligaste misstagen.

  • Fokuserar för mycket på företaget och inte på lösningen. Vi grundades 2019, vi finns i Bålsta, vi har 13 anställda bla, bla. Skippa det onödiga tugget, gå rakt på sak!
  • Gör pitchen alldeles för lång. Du ska kunna pitcha ditt företag på en minut. Om du inte kan det – gör om, gör rätt! Om någon vill veta mer har du förstås en längre pitch, men din grundpitch ska vara max en minut. Det är därför den kallas hisspitch.
  • Har inte koll på siffrorna och detaljerna. Om du får frågor under och efter pitchen ska du ha glasklara svar på dem. Skriv ned de 50 frågor som du troligast kan få, och se till att kunna svaren på dem.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.