Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

5 sätt att lyckas med din pitch + vanligaste misstagen

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Elevator Pitch presentation

Foto: Elevator Pitch presentation

En pitch är en kort presentation som snabbt ska förklara varför företaget finns, vad företaget gör och hur man gör det. Här går vi igenom de 5 viktigaste frågorna du behöver svara på i pitchen, och de vanligaste misstaget du absolut inte får göra.

Under ett företags resa behöver du förmodligen pitcha många gånger. Här är några av de situationer när en riktigt vass pitch kan vara avgörande.

  • När du ska övertyga kunderna att handla av ditt företag – både digitalt och fysiskt
  • När du ska övertyga investerarna at investera i ditt företag
  • När du ska få banklån eller Almilån
  • När du få de största talangerna att jobba i ditt företag

Du hajar – en pitch kan avgöra hur väl du lyckas med företaget. Så – låt oss gå igenom vad din pitch ska innehålla och vad de definitivt inte ska göra.

Innan du läser om de fem stegen till den ultimata pitchen – se avsnittet i StartUp-resan med våra bästa tips om att lyckas med din pitch.

Steg 1: Vilket problem ska ditt företag lösa?

Börja med att beskriva vilket problem ditt företag ska lösa. Är det ett stort problem? Hur många har problemet? Hur stor är målgruppen? Varför är det ingen som löser problemet idag?

Här fångar du publiken genom att målande beskriva problemet – använd gärna storytelling för att få uppmärksamhet och skapa känsla. En riktigt bra pitch är extremt tydlig med vilket problem som ska lösas. Tänk på att hålla dig kortfattad – du ska i en mening eller två kunna beskriva problemet så att alla förstår.

Steg 2: Hur ska ni lösa problemet?

Okej, vi vet vilket problem ni ska lösa. Men hur ska ni göra det? Är det med en ny teknik? En helt ny tjänst? En annan typ av kundupplevelse?

Alla kan definiera ett problem – men få kan hitta en relevant lösning. Här behöver ditt företag vara unikt på något sätt, och hitta lösningar som inte redan finns. Vad blir ert existensberättigande?

Investerare älskar om lösningen på problemet går att skydda – exempelvis genom patent. Även "hur ni ska lösa problemet" behöver kunna beskrivas i några få meningar – du får ofta bara några minuter på dig att göra första pitchen.

Steg 3: Vad är unikt just med er?

En avgörande punkt. Varför ska just ni lyckas lösa problemet med er unika lösning? Är det för att ni har rätt tajming? Eller för att ni har bäst erfarenhet? Eller kanske för att ni har resurser ingen annan har?

Alla kan formulera ett problem och alla kan komma på ett sätt att göra det – men varför ska just ni lyckas? Beskriv kortfattat men tydligt vad era USP:ar är (Unique Selling Points).

Steg 4: Vilket team ska genomföra idén?

Alla investerare vet att idéer är viktiga, men att teamet ofta är tio gånger viktigare. En pitch ska tydligt berätta vilket team som ska genomföra idén och varför de är precis rätt team för uppgiften.

  • Vem ska leda företaget på daglig basis, och varför är den personen helt rätt för den uppgiften?
  • Vem har det tekniska kunnandet för att skapa produkten eller tjänsten på den högsta nivån?
  • Vilka är rådgivare till företaget? Styrelse? Advisory Board?

Bygg ett "bullet proof"-team runt din idé, detta är bland det första investerare tittar på. Försök att hitta rådgivare som har byggt liknande företag tidigare – det stärker ditt case och din pitch.

Steg 5: Hur ska ni tjäna pengar?

En idé, en lösning, en USP och ett team. Med det kommer du långt, men kan du inte svara på hur ni ska tjäna pengar är du ändå rökt. Så – hur ska ni tjäna pengar? Vilken är er affärsmodell?

Vår varmaste rekommendation – se detta avsnitt av StartUp-resan där du får verktygen för att hitta bästa sätten att tjäna pengar och hitta din affärsmodell.

Vanligaste misstagen i en pitch

Okej, nu vet du vad du ska göra. Men vad ska du inte göra när du pitchar? Här är några av de vanligaste misstagen.

  • Fokuserar för mycket på företaget och inte på lösningen. Vi grundades 2019, vi finns i Bålsta, vi har 13 anställda bla, bla. Skippa det onödiga tugget, gå rakt på sak!
  • Gör pitchen alldeles för lång. Du ska kunna pitcha ditt företag på en minut. Om du inte kan det – gör om, gör rätt! Om någon vill veta mer har du förstås en längre pitch, men din grundpitch ska vara max en minut. Det är därför den kallas hisspitch.
  • Har inte koll på siffrorna och detaljerna. Om du får frågor under och efter pitchen ska du ha glasklara svar på dem. Skriv ned de 50 frågor som du troligast kan få, och se till att kunna svaren på dem.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.