Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Analys av företagsidén, del 1

31 oktober, 2009 3 minuters läsning
"Hej, hur går det?", undrar nästan alla jag träffar och då menar de oftast mitt företag, tror jag, och jag skulle kunna dela in svaret i tre olika områden. Det är bara ni medentrepenörer som orkar lyssna på de svaren, därför drar jag det utförliga svaret här.


I dag är det två månader sedan sajten lanserades och det går så här, del 1:



1. Fungerar min affärsidé?


Ja, jag tror förstås det, men det är för tidigt att avgöra nivån. Superbra eller bara helt okej. Säljet har precis påbörjats med bra möten inplanerade och positiva samtal med kund. Vi vet vad våra tusentals ögonpar kommer att bli värda, det ska kommuniceras.


Affärsidén i dagsläget bygger på att flera företag vill annonsera. Intresset är stort för sociala medier, men det finns en viss avvaktan, för att inte säga osäkerhet. Jag själv gör sedan starten inget för att få in annonsörer, det har jag anlitat säljbolaget Adserving för att sköta, tvärt emot Max uttryckliga råd tidigare. Det beror på att som journalist kan jag inte göra en intervju och sedan nästa stund ringa för att sälja en annons till samma person. Det går helt enkelt inte att hålla sig självständig då. Viss kundresearch inför starten gick bra, men sedan jag dragit igång en redaktion och ska skriva om läkemedel för konsumenter måste jag i lugn och ro kunna vara kritisk, och värdera nyheter utifrån mina läsares behov.


Det är också bra att outsourca "säljet" eftersom jag är lika intresserad av pengar som jag är av till exempel cykelmärken. Om jag har en cykel som fungerar är jag nöjd. Det är en svaghet som entrepenör, men då jag tagit in den kompetensen utifrån anser jag att svagheten är kompenserad. Jag hoppas och tror att jag ska kunna leva på det här, precis som många arbetsgivare dragit in pengar för att jag jobbat hos dem.


Min publicistiska ambition med Dina mediciner är att folk ska få veta mer om sina mediciner, dela erfarenheter och ta med sig mer information in i nästa möte med doktorn. Om det inte attraherar annonsörer, läkare eller investerare får jag leva på annat vid sidan om. Men en affärsidé som inte genererar stash är heller ingen affärsidé, då blir det en hobby. Kassan behöver påfyllning för investeringar, ytterligare anställningar och mer avancerade tekniska lösningar.  En får se. Uthålligast vinner.


Omvärldsanalys

Papperstidningar går på knäna och lägger ner över hela världen. Internet är framtiden för journalistiken, det verkar de flesta bedömare anse och snacket pågår om innehållet ska vara gratis eller kosta. Jag tror på gratis nyheter, men reklamfinansierat. (Däremot tror jag att vi kommer att betala för mycket annat som filmer, musik och tester och så vidare.)


En medieprodukt oavsett densitet på underlaget, det vill säga tv-skärm, papper, telefon eller dator, måste vara nischad.  Det är inte Svenska Dagbladet som går bra ekonomskt, utan det är bostadsbilagan. Eller helgbilagan, om den lyckas. Det är inte TV4 som går bra, det är Äntligen hemma. Ett innehåll som kan attrahera en specifik grupp läsare som en annonsör kan vilja nå. Att som publicist vilja nå en miljon är coolt, men är det allt från barn till pensionärer, arbetslösa till direktörer blir det för brett för annonsörerna. Det blir Allsång på Skansen-fenomenet, ett bra program som passar perfekt i den statliga kanalen, eftersom det når alldeles för brett för att vara intressant för en reklamfinansierad tv-kanal.


Där är Dina mediciner rätt, det ser jag redan nu på mina läsare, mer om det nästa gång: 2. Fungerar den journalistiska idén och 3. Passar företagandet in i livet. Ska fundera mer på dem och återkomma med siffror.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.