Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Annika R Malmbergs bästa relationstips för företagare – så får du förhållandet att hålla

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 7 januari, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
Annika Malmberg Relationstips fo¨r fo¨retagare

Foto: Annika Malmberg Relationstips fo¨r fo¨retagare

Hur får jag mina relationer att fungera samtidigt som jag fokuserar på företaget? Vi bad superföreläsaren Annika R Malmberg att ge sina viktigaste relationstips för företagare – och här får du hennes sju viktigaste steg.

När något skaver så påverkar det oss på alla plan. Det är svårt att göra bra ifrån sig om man är ledsen, frustrerad eller bara känner att livet går på tomgång. En grå tillvaro gör oss helt enkelt till sämre individer.

Din relation ska ge kraft – inte ta energi

En relation ska ge oss kraft att orka med livets alla utmaningar. Alla vill väl ha en partner som stöttar när det är tufft, någon som delar ens glädje och någon man längtar efter att få göra saker med. Men frågan är om du själv är den partnern? Många gånger när något inte fungerar 100 % i en relation är vi snabba att lägga det ansvaret på den vi lever med. Det är ofta någon annans fel att det inte fungerar. Hur vore det om vi istället stannade upp en stund och frågade oss om vi själva verkligen gör det vi kan för att våra relationer ska kunna växa sig starka och blomstra? 

I Annikas nya bok Relationskompassen – 10 knep för att inte tappa bort varandra har hon samlat mängder med relationstips och övningar som ska göra ditt liv lite bättre. Ingenting kommer gratis här i livet – men det som behövs för att få en relation att fungera är ofta mycket enklare än man tror.  

Det fina är att när man satsar helhjärtat på sin relation så får man värdefulla kunskaper och insikter inte bara om sig själv utan även om människors olikheter, man blir bättre på att tala klarspråk, nå fram till varandra, läsa konflikter, göra nödvändiga avstämningar och ge varandra feedback. Värdefulla erfarenheter som inte bara stärker relationen hemma utan också som man i sin roll som företagare kan ha stor glädje av i kontakten med kunder, kollegor och samarbetspartners.

Är du relationsduglig eller relationsoduglig?

Ett av Annikas relationstips är att vara relationsduglig. Vad det innebär kan naturligtvis diskuteras men det finns egenskaper som ingen kommer att trivas med i längden varken som partner eller kund/kollega. Saker som gör oss relationsodugliga. Det kan till exempel vara:

  • En oförmåga att förstå egna och andras känslor
  • Att vara ointresserad av att ta in andras åsikter och tankar
  • En ovilja att ta ansvar
  • Att tycka det är jobbigt att visa intresse och uppmärksamhet för andra än sig själv
  • Att anse att förakt är ett lämpligt sätt att visa sitt missnöje

Omvänt så är relationsdugliga människor personer som har:

  • En god förmåga att kommunicera, hantera konflikter, uttrycka kärlek och värme
  • En vilja att både dela med sig av egna upplevelser och erfarenheter och visa lika mycket intresse för det andra vill berätta

Tips! Lyssna på Annikas bästa tips om att bygga team i podden Business Hacks här.

Vill du lära dig att bli relationsduglig – gör så här!

Och då kommer vi osökt in på det som kan vara det allra viktigaste rådet för att bygga en varaktig stark och lycklig relation – nämligen inställningen ”Att alltid vilja lära mer”. Att det finns en nyfikenhet hos båda inför vad mer som jag kan lära om mig själv, om min partner och hur vår relation kan utvecklas. Saknas nyfikenhet, finns det ingen vilja att förändra och utveckla finns dessvärre ingen dynamik alls. Och en statisk relation rår ingen relationskompass i världen på. Om man står still vad kan då en kompass göra för skillnad? 

Men det omvända är kraftfullt. Om jag bara ger mig sjutton på att den här relationen ska överleva, den här stiltjen eller den här krisen ska vi ta oss ur, så har vi en chans.

Relationstips! Aktiesparande och relationer fungerar nästan på samma sätt

Det finns en del likheter mellan aktiesparande och parrelationer. Man sätter in ett kapital i förhoppningen att det ska växa, men med vetskapen om att det är en delvis osäker och volatil investering. Sedan går kontot mycket riktigt upp och ner, men det gäller att inte sälja av allt när det krisar utan fortsätta göra de månatliga insättningarna, sitta still i båten och vänta på nästa uppgång.

Det finns till och med de som säger att när kursen är som lägst då ska man pumpa in den största insatsen. Ju mer du satsar nu, desto mer kan du räkna hem senare. För uppgången kommer nästan alltid, om inte företaget du satsat på är konkursmässigt vill säga.

Men låt oss nu hoppas att du och din partner båda har de kvalifikationer som krävs för att kunna ge er båda utdelning i form av en lång och hållbar relation. Underskatta aldrig kraften i att titta varandra i ögonen och säga:

Jag tror på oss. Jag vill att vi ska klara av det här. Jag är beredd att göra jobbet!

Det är att vara modig. Det är att vara nyfiken och levande. Det är att vara uthållig och allt annat än konkursmässig. Det är helt enkelt att vara relationsduglig. 

Annika Malmberg relationstips
Annika Malmberg är en av Sveriges främsta föreläsare och expert på relationstips

Så blir du relationsduglig – testa den här övningen

I boken Relationskompassen har Annika samlat 10 av sina allra bästa relationstips för hur man får en relation att blomstra. Ett av dessa knap är en övning som hon ofta använt ute på arbetsplatser när man ska få ett team att fungera ännu bättre och det har visat sig vara en ypperligt bra övning att göra även hemma.

Särskilt för alla som egentligen inte tycker om relationsövningar och böcker på samma tema. Den här övningen är konkret och enkel att genomföra och resultatet blir ofta en rejäl ögonöppnare. Så varför inte kickstarta 2022 med en ruskigt effektiv övning.

Ta fram din partners bruksanvisning

Många gånger går vi runt och undrar vad vår partner vill ha av oss. Frågorna snurrar i huvudet: Vad kan jag göra för att den jag lever med ska bli glad, må bra och tycka att jag verkligen förstår honom eller henne. Många leker gissningsleken och med varierad framgång testar sig fram till vad som kan fungera. Annikas råd är att genast sluta med det. Tänk om du istället visste vad den du lever med verkligen vill ha av dig? Det vill säga, tänk om du hade tillgång till din partners bruksanvisning.

ÖVNING: Så tar du fram din bruksanvisning

Sätt dig till rätta och besvara följande frågor, skriv ned dina svar. Kom ihåg att ladda din bruksanvisning med så många konkreta exempel som möjligt. Ju bättre du är på att ge ett exempel på vad du menar, gärna med en hänvisning till något som har hänt ganska nyligen, desto lättare är det för din partner att förstå vad det är du behöver och hur du fungerar.

  1. Den här första frågan kan kräva att du har koll på vem du är kopplat till dina temperament och din personlighet. Vilka är dina starkaste personlighetsdrag? Extrovert? Introvert? Uppgiftsinriktad eller Människoinriktad? Beskriv dig själv så objektivt som du bara kan. Har du någon gång gjort någon form av självskattningsverktyg så kan det så klart underlätta. 
  2. Vad uppskattar du mest med den relation du har idag? Tänk dig att du ska beskriva mycket av det som verkligen fungerar i er relation och som du är så glad över att det finns och det ni ofta gör för varandra. Till exempel: Att vi har en lättsam ton, ofta skrattar och är glada. Att vi är effektiva och håller oss till det vi bestämt. Att vi arbetar snabbt när vi gör något. Att vi kan vara spontana. Att vi är så bra på att dela ansvaret för allt som ska göras hemma. Att vi stöttar och hjälper varandra när någon har det tufft.
  3. Vad uppskattar du mindre i er relation, till exempel: Att vi inte gör tillräckligt mycket tillsammans? Att vi inte längre har något gemensamt mål/projekt som förenar oss? Att vi bråkar lite för ofta? Att vi har för få gemensamma måltider? Att någon av oss reser för mycket? Att vi ibland gör saker som båda inte uppskattar lika mycket?
  4. Vad behöver jag i en relation? Till exempel: Att du frågar hur jag mår? Att du delar dina tankar och bekymmer med mig? Att du ber om min hjälp ibland så jag känner att jag behövs? Att jag får uppmärksamhet när jag ansträngt mig?
  5. Vad behöver jag inte? Till exempel: Att du frågar hur jag mår, för då blir jag bara irriterad. Beröm eller ”klappar på axeln”. Peppande kommentarer eller förslag och tips och råd på vad jag ska göra när jag kör fast. Jag behöver inte pepp.
  6. Dela dina svar med din partner. Lyssna på varandra.
  7. Ansträng er sedan för att båda ska kunna ”bjuda till” så att ni oftare kan mötas på halva vägen. 

Om Annika R Malmberg + böcker med fler relationstips

Annika R Malmberg är Sveriges kanske mest färgstarka föreläsare. Grundare och VD för Hamilton Group och grundare till talarförmedlingen Talarnas AB, uppskattad talare, artist och författare till fyra böcker. Bland annat Make it work – en guide till fungerande relationer, Tändvätska – i livet, karriären och för din alldeles egen skull och Ta skit! Och gör det till guld. Nu aktuell med sin allra senaste bok som precis har släppts: Relationskompassen – 10 knep att inte tappa bort varandra

Annika har över 30 års erfarenhet av möten med människor och är idag specialiserad på att hjälpa människor att få ännu bättre relationer och hur man i tider av motgång ändå kan hitta sin kraft och energi. Många av hennes föreläsningar handlar om hur vi ska få samarbetet och kommunikationen att fungera. Trots våra olikheter, svagheter och mänskliga tillkortakommanden. Men också hur vi ska bli bättre på att nyttja varandras styrkor och glädjas åt vad vi kan åstadkomma tillsammans. Annika är aktuell med föreställningen Relationsshowen (som bjuder på fantastiska relationstips) och har ofta synts i rutan som favoritexpert hos Filip och Fredrik i Breaking News. 

Annika rankas av tidningen Resumé som en av Sveriges Superkommunikatörer och är den första kvinnan, och en av endast tre personer i Sverige, som fått utmärkelsen Diamond Speaker. Hon är också en av de utvalda experterna i Wisory – videorådgivning för chefer och en av de populära mentorerna i Framgångsakademin. 

På fritiden tränar hon med sin man och kollega Johan i multisport en uthållighetssport som bygger på lagarbete. Hon coachar även andra multisportlag i samarbete och att vara bäst när det gäller. 



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.