Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 24 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Black Friday

Foto: Black Friday

Black Friday står för dörren och som konsument är du kanske shoppingsugen. Men har du tänkt på att också ditt företag kan spara stora pengar genom att handla just denna dag? Här är fyra riktigt smarta tips om hur du och ditt företag sparar stora pengar under Black Friday.

Ditt företag har förstås utgifter och ni köper in saker löpande. Det kan vara allt från produktmaterial till kontorsprylar och digitala tjänster. Och det festlioga är att nästan allt finns att köpa på rea under Black Friday.

Vad som är ännu bättre, är att du kan handla allt online under Coronapandemin. Att sätta av några timma för shopping under Black Week kan i det mindre företaget spara tusentals kronor, och i det större företag mycket mer.

Exempel på vad företaget kan handla mycket billigare under Black Friday

  • Digitala abonnemang och applikationer: vi har sett rabatter på uppemot 90 % på exempelvis tjänster för seo-analys.
  • Webbkurser: Om du ändå vill utbilda dig och medarbetarna genom webbkurser, passa på att handla kurserna under Black Friday.
  • Kontorsprylar: Om ni ändå ska handla till kontoret, gör det på Bölack Friday. Ni kan i många fall spara 20-30 procent på inköpspriset.
  • Förbrukningsvaror: I alla företag finns det varor som köps in löpande, allt i från toalettpapper till papper. Passa på at köpa det billigare och du – köp in så att det räcker till nästa år!

Alright, låt oss gå vidare till fyra viktiga tips för att kunna handla billigare och framförallt smartare under Black Friday.

Läs också:Så maxar du företagets försäljning under Black Friday

Steg 1: Ha en plan för ditt handlande under Black Friday

Spontanhandla inte utan skriv en tydlig shoppinglista med sådant ditt företag verkligen behöver – och håll dig till den! Det kan vara smart att leta efter erbjudanden i förväg eftersom vissa är tidsbegränsade eller först till kvarn.

Ta en timme någon dag innan Black Friday och skriv ned allt som företaget behöver. Lägg sedan ytterligare en timme på att försöka hitta de bästa erbjudandena på just de sakerna. När Black Friday sedan kommer, behöver du inte lägga alls lika mycket tid.

Handla julklappar under Black Friday?

Om du ska köpa julklappar till dina medarbetare och kunder är det smart att göra det nu. Dels är du ute i god tid och slipper långa köer på utlämningsställen, och dels blir det förstås billigare. Kanske passa på att handla till hela familjen när du ändå är i gång?

Steg 2: Jämför priser

Okej, du vill spara pengar till ditt företag. Då är det såklart smart att jämföra priser. Låt dock inte priset lura dig att köpa sämre kvalité (alltid en tumregel!).

Enklast är att använda prisjämförelsesajter som Pricerunner eller Prisjakt – dessa har speciella sidor inför Black Friday. På en specifik produkt, till exempel en dator eller annan teknisk utrustning, är det också enkelt att jämföra mellan de stora medievaruhusen, till exempel MediaMarkt eller ElGiganten.

Du kan också googla på rabattkoder+"Black Friday" för att få upp bra erbjudanden.

Steg 3: Köp bara det företaget verkligen behöver

Vi på Driva Eget står 100 % bakom minskad konsumtion och att bara handla det "man måste ha". Därför älskar vi verktyg som nollbudgetering som kan spara stora pengar och minska konsumtionen. Vi är också starka förespråkare av en modern form av minimalism.

Så under Black Week – förbered en lista på vad företaget behöver och håll dig till den. Du ska spara pengar – inte öka utgiftskontot! Självklart gäller samma tips för dig som ska handla privat.

Läs också:Minska företagets kostnader snabbt – här är 5 sätt

Steg 4: Använd rätt kort på Black Friday

Det här med betalkort, kreditkort och bonuskort är en djungel, så låt oss ge dig vår enkla strategi – steg-för-steg.

  1. Om du handlar ofta i samma butik, skaffa ett bonuskort där. Det kan ge dig rabatter på upp till 20 %, riktigt vassa erbjudanden och bättre service. Dessutom ofta möjlighet att betala på faktura.
  2. För ditt personliga kort är det smart att välja ett som ger förmåner på inköpen, till exempel ett kort som ger flygmil (t.ex. SAS Eurobonus). Tänk dock på att förmåner du får privat på företagets inköp kan leda till förmånsbeskattning.
  3. Ett tips som inte endast gäller kort men som kan ge "cash-back" på inköp är att bli medlem i exempelvis Refunder eller Bonusway. Då kan du få pengar tillbaka på dina inköp och spara ytterligare pengar. På dessa sajter finns också en lång rad Black Friday-erbjudanden.

Okej kompis, handla med förnuft. Om du gör det kan du spara hyggligt stora pengar på att utnyttja Black Friday. Följ dock alla Coronarestriktioner, du hittar de senaste här.

Läs mer:Här är alla nya coronarestriktioner



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.