Företagets kostnader och bokföringskostnader

Minska företagets kostnader snabbt – här är 5 sätt

Gustaf Oscarson

Publicerades: 9 november, 2020
Foto av: GettyImages

I tuffa tider behöver du snabbt minska företagets kostnader och fokusera på lönsamhet. Här går vi igenom 10 sätt att minska företagets kostnader utan att det påverkar dina möjligheter att tjäna pengar.

Steg 1: Förhandla om hyran

Utöver löner är hyran ofta en stor del av företagets kostnader. I vanliga fall är det tufft att förhandla om hyran, men i tuffa tider kan det finnas möjligheter. Både du och fastighetsägaren vill ju att du ska sitta kvar. Under Coronapandemin finns det i vissa branscher möjlighet tat få nedsatta hyror. Det kan du läsa mer om här.

Läs mer: Nedsatta hyror under Coronapandemin – så fungerar det

På samma sätt som du förhandlar om hyran, kan du också förhandla om kostnader för lån, elkostnader och liknande. Ett smart sätt är att spela ut alternativ mot varandra.

Betala bara för ytan ni använder

Många mindre bolag strävar nu efter att minska hyreskostnaderna genom att hyra “on demand” snarare än att hyra en fast del för en fast summa. Säg att det är kontorsplatser du behöver. På många kontorshotell kan man numera “ha ett antal abonnemang” på platser, istället för att hyra en hel lokal. Där kan ni enkelt minska företagets kostnader.

Ett annat alternativ är att dela kontorslokaler med ett annat företag. Kanske kan ni ha lokalerna måndag, onsdag och fredag, medan de andra företaget har dem tisdag och torsdag? Det passar bra med det nya, mobila sättet att arbeta. Dessutom kan det snabbt sänka företagets kostnader.

Steg 2: Använd alla coronastöd från staten

Det är inte för alltid, men just nu kan statens coronastöd behövas för att minska företagets kostnader. Det finns en lång rad stöd att ansöka om, till exempel:

  • Omställningsstöd
  • Omsättningsstöd för enskild firma
  • Stöd för korttidsarbete

Läs mer: Här är alla aktuella Coronastöd

Steg 3: Se över alla prenumerationer och abonnemang för att minska företagets kostnader

Här hittar du ofta det snabbaste och enklaste sättet att få ner företagets kostnader. Vi har en förmåga att samla på oss prenumerationer och abonnemang som vi inte använder, eller som åtminstone inte leder till ökad lönsamhet. Se efter vilka prenumerationer och abonnemang ditt företag har, exempelvis.

  • Prenumerationer på tidningar, webbkurser etc (med löpande betalning)
  • Abonnemangskostnader för abonnemang som inte används
  • Prenumerationer som är trevlig att ha, men som inte ger “pengar in”

Var dock noga med att inte säga upp tjänster som skapar riktiga intäkter i bolaget.

Passiva utgifter vs. aktiva utgifter

Smarta företag skiljer på passiva och aktiva utgifter. Vi kan också kalla det rörliga respektive fasta kostnader. Till fasta kostnader hör fasta löner, hyror och kostnader för exempelvis redovisningshjälp. Till rörliga kostnader hör kostnader som varierar med intäkterna, till exempel många materialkostnader.

Sträva efter att minska de fasta kostnaderna. Det ger ett bättre utgångsläge i tuffa tider.

Steg 4: Gör smartare inköp

De flesta mindre företag har en outvecklad inköpsstratregi. På samma sätt som du gör en kostnadsbudget, kan du göra en inöpsbudget (eller spenderarbudget, som känns lite roligare).

Det finns två skolar när det gäller inköp – “on demand” eller “smarta volyminköp”. Båda kan hjälpa dig att minska företagets kostnader.

Inköpsstrategier: On-demand eller “smarta volyminköp”

On-demand: Ni köper in material, tjänster och varor exakt när de behövs och köper aldrig in mer än nödvändigt. Så här slipper ni lager och risken att det ni köper in inte går åt.

Smarta volyminköp: Ni köper in större volymer och får större rabatter. Dessutom sparar det ofta tid.

Smarta företag använder båda strategierna. De använder on-demand för inköp som inte exakt kan förutspås. Och de använder volyninköp för kostnader som kan förutspås och där kostnader kan bli klart lägre vid större inköp.

Smart verktyg för att minska företagets kostnader: Nollbudgetering

Ett av våra absoluta favoritverktyg för att göra smartare inköp och minska företagets kostnader radikalt kallas nollbudgetering.

Läs mer: Så fungerar nollbudgetering

Steg 5: Utnyttja delningsekonomin till 100 % – och minska företagets kostnader

En stor trend bland modernt tänkande företag är att verkligen använda delningsekonomin för att minska företagets kostnader. Här är exempel på kostnader ni kan dela med andra.

  • Bilar och andra fordon
  • Verktyg och maskiner
  • Kontor, lagerutrymmen och industrilokaler
  • Transporter
  • Personal
  • Administrativa tjänster
  • Abonnemang och prenumerationer

Läs också: Starta eget utan pengar – så här gör du