Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Personlig utveckling

Så hanterar du stressen, behåller glädjen – och älskar ditt jobb!

EBBA
Ebba Arnborg 14 november, 2024 3 minuters läsning
behåll motivationen som företagare

Som företagare är det lätt att alltid vilja göra mer, ta på sig nya projekt, jaga nästa framgång. Men mitt i detta kan såväl hälsan som glädjen ta stryk. Inte minst med en annalkande julrusch… Här är några sätt att må bra och behålla motivationen som företagare – även i högt tempo.

Att driva ett företag är en ofta krokig resa full av både toppar och dalar. Vissa perioder måste man kämpa sig igenom, men se upp så du inte bränner ut dig!

Genom att lyssna på dina egna behov och se till att ha utrymme för återhämtning kan du hantera pressen på ett sätt som gör att du kan behålla motivationen som företagare. Så att dufortfarande älskar det du gör – både nu och på sikt.

5 sätt att behålla motivationen som företagare

1. Våga sätta tydliga gränser – även för dig själv

Det är lätt att tänka att du måste vara tillgänglig dygnet runt, men sanningen är att få företagare faktiskt tjänar på att bränna ut sig. Sätt fasta tider för när du arbetar och när du stänger ner helt, oavsett vad som händer. Skapa en arbetsdag där du tar tid för pauser där du gör något helt annat än det du nyss gjort, de behöver inte vara långa. Tänk på att värdesätta dig själv – precis som du värdesätter dina kunder.

2. Prioritera fysisk aktivitet och mental återhämtning

Det är ingen slump att många framgångsrika företagare har en rutin för fysisk aktivitet. Regelbunden motion bidrar till att minska stress och håller energin uppe under dagen. Lika viktigt är att skapa tid för mental återhämtning. Det kan vara meditation, en promenad i naturen, att stirra ut genom fönstret en stund eller slå dig ner några minuter med en bok. Välj något som hjälper dig att ladda om.

3. Skapa en ärlig dialog kring utmaningar

Våga prata öppet kring de utmaningar som du står inför, både inför familj, vänner och andra företagare. Att hålla problemen för sig själv kan leda till onödig stress och ensamhetskänsla. Genom att dela dina tankar med andra kan du få nya perspektiv, stöd – och kanske till och med nya lösningar på problemen.

4. Ta hjälp av tekniken för att underlätta

Idag finns det många digitala verktyg som kan hjälpa dig att hålla ordning på din arbetsdag, minska stress och få mer gjort. Det kan vara allt från kalender- och projektverktyg till appar som hjälper dig att komma ihåg att ta pauser. Genom att automatisera små saker i vardagen kan du frigöra mer tid för det som verkligen betyder något.

5. Påminn dig om varför du startade ditt företag

När stressen blir överväldigande, ta ett steg tillbaka och påminn dig om varför du en gång startade ditt företag. Vad är din vision? Vilka mål har du uppnått? Att reflektera över de framsteg du har gjort hittills, och syftet med ditt företag kan hjälpa dig att återfå motivationen och glädjen framåt.

Läs också: Sälj mer OCH jobba mindre – här är strategierna





ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.