Black Week – 4 viktigaste insikterna för e-handlare
Inför Black Week och Black Friday delar Gymkompaniets vd Joel Löwenberg sina 4 viktigaste insikter om vad som fungerar och inte fungerar.
Foto: Unsplash/Författaren
Jag avskyr Black Week.
Jag älskar förutsägbarhet i mitt företagande. Jag tycker om ett jämnt flöde av försäljning där vi år efter år kan jobba med små procentuella förbättringar och på tre års sikt se resultat av beslut vi tar idag.
Black Week går emot allt det. Helt plötsligt handlar kunder mer oavsett om man har rea eller inte (I flera år skippade vi helt Black Week och gav istället en viss procent av försäljningen till räddningsmissionen), vilket gör att oavsett om vi är med på Black Week eller inte så behöver vi planera för det förändrade kundbeteendet – vilket är rätt svårt om allt man köper kommer på container med 6 månaders beställningstid.
Nu på senare år när lågkonjukturen dominerat vår bransch så har även vi joinat Black Week av pragmatiska skäl, och då har vi givetvis märkt ännu bättre effekt. Så nu står vi där idag med 50% extra produkter i lager och en bedrövlig likviditet.
Lagret som får klättra över lådorna hatar mig, banken undrar vad vi håller på med, och jag hoppas bara att vi gissat rätt kring vad vi ska sälja.
Det är vad det är. Så, låt oss göra det på bästa sätt.
Våra viktigaste strategier inför Black Week
Black Week driver ett köpbeteende. Många väntar dock och ser, och vi har märkt att det krävs en rätt liten procentuell sänkning för att driva en starkt ökad försäljning så länge det du rear ut är saker med verkligt värde som normalt sett inte ligger på rea. Förra året hade vi en snitt-bruttomarginals-sänkning på 3% under Black Week och fick ändå en bisarr uppgång.
Vi rear i princip enbart ut produkter med höga snittordervärden så som löpband, maskiner, och större paket. Vi vill inte spendera Black Week med att packa ombud som driver packtid, returer, kundtjänst och låga reella vinstkronor. Vi vill skicka pallar. Så under Black Week ökar vårt snittordervärde vanligtvis rejält.
Lagret har planerat i flera månader. Dom jobbar både helgen innan och efter Black Week och, det är synkat med Schenker så det finns dubbla släp på plats som går omlott.
Under September och Oktober jobbar vi hårt med att sälja ut överlager av sällanköpsvaror, så att allt kapital vi får in kan nyttjas på produkter som går starkt under Black Week. (Att spara produkter svårsålda produkter i lager till Black Week tror jag inte på. Black Week är för storsäljare, inte för skåpmat)
Brace Yourself, Black Week Posts Are Coming!
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.
