Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Då är det bäst att posta inlägg på Instagram

22 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Företagaren Madeleine Petersson har 18 000 följare på Instagram Foto: Madeleine Petersson

Vet du när det är bäst att publicera inlägg på Instagram? En undersökning har svaret! Spana in när på dygnet du bör vara som mest aktiv – företagaren Madeleine Petersson, med ca 18 000 följare, tycker till om tidpunkten stämmer.Med 80 miljoner inlägg en vanlig dag är det lätt att drunkna i floden av publiceringar på Instagram. Företaget Mavrck har analyserat 1,3 miljoner Instagraminlägg och hittat den optimala tiden på dygnet för att få största möjliga uppmärksamhet. Fler än sex gånger så många inlägg publiceras klockan 20 jämfört med klockan 9.

Då postas det minst antal inlägg


Antalet inlägg är minst mellan klockan 06 och 12.Därför bör du vara mest aktiv på morgonen och förmiddagen, då konkurrensen om utrymmet är mindre. Enligt undersökningen kollar användare sina flöden lika ofta oavsett tidpunkt.

Fotografen och stylisten Madeleine Petersson driver inredningsbutiken Bonbons i Kalmar och har ca 18 000 följare på Instagram. Hon vill att det ska kännas roligt att lägga upp bilder och är gärna aktiv på förmiddagen inför att hennes butik ska öppna:

– Om jag inte har inspiration någon dag så skippar jag hellre att lägga upp något än att lägga upp en halvtaskig bild som inte känns rätt i magen, säger hon.

Har du en strategi för när på dygnet som du publicerar?

–  Jag har en butik som öppnar klockan 11 så jag försöker att lägga upp en bild ungefär en timme innan jag öppnar för att få folk medvetna om att butiken är öppen just den dagen så att de kan planera in ett besök. Det är mycket viktigt att jag gör ett inlägg överhuvudtaget så folk vet att jag har öppet eftersom min butik har begränsade öppettider, den ligger inte mitt i stan och det finns kunder som bara följer mig på Instagram och inte på Facebook. Jag lägger inte upp några bilder på natten på mitt företagskonto, det kan kännas lite oproffsigt.

Känner du igen slutsatserna i undersökningen?

– Kanske, men det är inget jag har tänkt på. För att jag ska få många likes på en bild så handlar det mer om att bilden är bra och kvalitativ än vilken tid jag lägger upp den. Men att göra det på dagen är ju att föredra.

Vad är dina bästa tips för att som företagare få många följare på Instagram?

– Samarbeten och tävlingar är bra. Det är även toppen om man länkar till varandra och tipsar sina följare om fina konton – och förhoppningsvis gör de det tillbaka. Det är alltid trevligt om populära instagrammare, till exempel @lindalomelino som i mitt fall, får upp ögonen för dig och börjar gilla och kommentera dina bilder. Det var bland annat så jag fick många följare.

Läs mer: 8 tips – så säljer du mer med Instagram


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.