Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Därför ska du sätta högre mål än du egentligen vågar

Yasemin Bayramoglu 7 oktober, 2019 4 minuters läsning

Foto: Inspirerande långläsning med de främsta entreprenörerna.

Med rätt mål kan du ta dig hur långt som helst. Det menar Camilla Brinck och sambon Maxim Kalmér, som ska ta över världen med figurerna Musse & Helium. Här är deras bästa tips på hur man får fart på sitt företagarliv.

SÄTT TAJTA DEADLINES

MAXIM: Jag som gillar organisation och struktur tycker att man sätta tajta deadlines för sig själv. Så om du har en deadline för något som du tror tar ett halvår ska du sätta dig i ett annat mode och försöka tänka ”hur kan jag göra det här på en eller två månader i stället?”. Ofta när man sätter deadline så sätter man dem för långt fram, men man kanske inte börjar jobba med dem förrän det börjar lida mot sitt slut. Då är det bättre att sätta tajta deadlines, då lyckas du ofta ändå.

LÄS OCKSÅ: ETT FEL BLEV EN SUPERIDÉ

VAR INTE RÄDD FÖR N-E-J

CAMILLA: Jag hör alltid Max Martins röst i mitt huvud och när han sa "Var inte rädd för ett nej. Ring folk, mejla, fråga om hjälp. Nej är bara tre små bokstäver. Ska du vara rädd för N, E, J?” Nej, det ska jag inte. Det har verkligen hjälpt mig. Jag ringer vem som helst, jag skäms inte. Jag ringer om och om igen. Och gud vad många vi har mejlat. Jag får oftast inte ens svar, men då vet man i alla fall att man har mejlat. Träffar man sedan personen kan man säga ”det är jag som har mejlat dig 50 gånger”, då vet de vem man är i alla fall. Så testa allting och våga misslyckas. Entreprenörer misslyckas hela tiden.

SKAPA VANOR

MAXIM: Som egenföretagare kan det lätt bli att man har en slentrianvardag och jobbar man med något när man känner för det. Men det är otroligt viktigt att sätta vanor i sin vardag för att få en strukturerad arbetstid. Vi börjar varje dag med att ta hand om oss själva. Det är otroligt viktigt med balans för att kunna prestera. Det vi gör är att vi tar hand om vår mentala hälsa, vi mediterar varje morgon och går ut och rör på oss för att få igång cirkulationen. Sedan ser man till att ha sin arbetstid. Det är som att borsta tänderna – skapa bra vanor så att du får gjort det du vill göra.
CAMILLA: Jag har lärt mig otroligt mycket av Maxim här. Struktur är det jag har haft minst av i min värld. I början kände jag mig inrutad och instängd. Det är en process att sätta vanor, men all förändring är ju jobbig från början. Nu börjar jag tycka om det i stället. Det är när jag inte har struktur som jag blir jättestressad. Nu styr jag över min egen tid i stället för att den styrs av andra.

STRUNTA I EXPERTERNA

CAMILLA: Det finns så många "experter" som ska tala om hur du ska göra saker. Ofta är de negativa och oftast har de inte gjort något själva, men de är jättemycket experter på att det inte går. Eller så har de läst någon bok. Skit i dom! Gå på din magkänsla, lär dig själv i fall att det inte går. Det är ingen som trott på oss när vi berättar om vår vision. Men det är bara att mörsa på!
MAXIM: Se på dem som lyckats i stället. Vad har de gjort för att lyckas?

SÄTT TYDLIGA OCH HÖGA MÅL

MAXIM: Var lite osvensk och sätt höga mål och våga drömma. Om du verkligen siktar högt kanske du i alla fall når halvvägs. Inget lagom! Jag och Camilla ”är” redan vid målet mentalt. Det måste vi vara också för att lyckas. Men folk tittar lite, men vi har det mindsetet och har den känslan. Vi ser nu att det börjar rulla på med allting och flera företagsledare som vi träffat inom samma branscher säger ”det här kommer bli jättestort”.

TUMMA INTE PÅ KVALITETEN

CAMILLA: Jobba alltid utifrån kvalitet. Tumma inte pÅ det, det kommer bita dig i rumpan i så fall. Det har också varit med i vår plan att allt som har med Musse & helium att göra – oavsett om det är förpackningar – ska vara bra grejor. De kronorna är det inte värt i slutändan att spara på.

LÅT DIG INTE SMICKRAS

CAMILLA: Man kämpar och kämpar och det känns det lite hopplöst ibland. Men så börjar det lyfta lite och då börjar andra aktörer bli intresserade. De börjar flirta med dig och drar i ditt varumärke. ”Får man vara med på ett litet hörn?”. Då vill de deala och weela in sig. Men då måste man ha is i magen. Det är väldigt lätt att bli smickrad där och då. Och då är det lätt att åka på en dålig deal som att de köper sig in i bolaget för en jättebillig peng, jämfört med vad det kommer kosta bara ett halvår år. Vi har inte tackat ja till någon än.
MAXIM: Vi är absolut öppna för sådant som kan hjälpa till att få Musse & Helium att lyfta snabbare, och hitta samarbeten. Men man ska vara försiktig med att göra för snabba dealar i starten. Och vi är bara i början.
CAMILLA: Skriv aldrig på något utan advokat eller jurist.

GÖR JOBBET

MAXIM: Jobba hårdare och mer än alla andra!

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET:



ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.