Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De är entreprenörerna i The Apprentice – tävlar om miljoninvestering

Josefin Wallin 17 februari, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Lucas driver företag som hjälper verksamheter att generera nya kunder och öka tillväxten genom sociala medier. Han startade sin resa som skateboardåkare för att satsade på att bli Sveriges bästa skejtare. Reste runt om i Sverige och Europa för att tävla men även för att filma tricks.

Nyfiken på de tolv entreprenörerna i The Apprentice som leds av superentreprenören Gunilla von Platen – vars miljoninvestering utgör vinsten. Vi har hela listan på deltagarna!

Läs mer om The Apprentice här: Gunilla von Platen ska leda svenska The Apprentice

Här är de 12 entreprenörerna i The Apprentice

  1. Ramona Byrö: Hundparksägare
    Uddevalla (39 år)
    Ägare av en hundpark i Uddevalla som bygger på idén att skapa en mötesplats för hundägare och ge hundar en härlig yta att leka, springa, träna och umgås på - dygnet runt. Hon startade sitt första bolag för tolv år sedan och har sen dess startat fyra olika bolag genom åren i olika branscher.
  2. Robert Nilsson: Hampabonde och innovatör
    Skåne, Klippan (56 år)
    Driver företag ihop med kompanjon, där de utvecklar miljövänliga och innovativa råvaror från hampaplantan, hampafiber för byggsektorn. Men även utvecklar hudvård med råvaror från hampan.
  3. Markus Brattfeldt: Utbildningsentreprenör
    Bromma (34 år)
    Markus är grundare och VD för ett utbildningsföretag för entreprenörer och företagsägare. Fram tills idag har han startat och drivit sex företag. Han studerade ett år på universitet innan han hoppade av och startade företag istället.
  4. Tom Flumé: Tvålentreprenör
    Stockholm (37 år)

    Grundare och ägare för ett företag som utvecklar och säljer hudvårdsprodukter berikade med verksamma ämnen kroppen har extra behov av vid fysisk aktivitet. Han är före detta elitsimmare.
  5. Julia Klingberg: Jurist
    Stockholm (26 år)

    Jurist och grundare av juristbranschens första utbildnings- och rekryteringsplattform för juriststudenter och jurister. Har arbetat i Europaparlamentet mot målet att nå Europas bästa marknad för småföretagare och valdes in som Sveriges yngsta politiker som 18-åring, inom kommunpolitiken.
  6. Julia Anjou: Reklambyråchef
    Bromma (33 år)

    Är medgrundare och driver byrå som genomfört stora varumärkesförflyttningar för välkända varumärken. Hon är även delägare i ett nystartbolag som gör merch-kollektioner åt artister, influencers och större varumärken. Är även trebarnsmamma och hobby-dj och drivit podd som på sin topp hade ca 50 000 lyssningar i månaden.
  7. Jonna Mandell: Inredningsansvarig nyproduktion
    Bromma (54 år)
    Jonna är grundare, ägare och VD för ett större företag som erbjuder tjänster inom inredningskoncept för nybyggnationsprojekt, lägenhetsrenoveringar och stambyten. Efter många år utomlands i New York, Paris och Kuala Lumpur kom hon hem till Sverige, nyskild, utan bostad och arbetslös, men då startade hon sitt företag, det var tio är sedan nu. Jonna har tre barn och en liten hund.Lucas Lindström: Social medier- strateg
  8. Rojhat Telo: Bygglovsentreprenör
    Bromma (32 år)

    Är grundare och VD för ett företag som hjälper till med ansökan för att bevilja bygglov. "Jag är den första av hela min släkt av nära kusiner och sysslingar som fick förmånen att födas i Sverige. Det i sig har skapat mig ett oförskämt försprång i livet. Nu är det dags för mig att ge tillbaka av det försprånget.”
  9. Jessica Lingonstierna: Ägare och grundare av modeföretag
    Norrköping (49 år)

    Är VD för ett modeföretag som skapar glamorösa, miljövänliga och veganska gummistövlar. Med en sprudlande personlighet och värme så har hon gått sin unika väg för att skapa lyxiga modeprodukter för kvinnor mitt i livet som säljs världen över. Hon är även utbildad familjepedagog, webbdesigner och grafisk designer.
  10. Linda Häggkvist: Social entreprenör
    Enskede (44 år)
    Grundare av ett accessoarvarumärke med social hållbarhet som kärna, vars mission är att hjälpa ideella organisationer att nå ut längre och samla in mer pengar till sina verksamheter genom designade produkter.
  11. David Forsberg: Techentreprenör
    Mora (31 år)

    Digitaliseringsexpert inom e-handel som startat och driver en e-handeltjänst. Har studerat Grafisk Design och Kommunikation vid Linköpings Universitet. Drivit eget till och från sedan 2011.
  12. Lucas Lindström: Sociala-medier strateg
    Södertälje (23 år)

    Lucas driver företag som hjälper verksamheter att generera nya kunder och öka tillväxten genom sociala medier. Han startade sin resa som skateboardåkare för att satsade på att bli Sveriges bästa skejtare. Reste runt om i Sverige och Europa för att tävla men även för att filma tricks.

The Apprentice Sverige har premiär 9 mars på TV4 och TV4 Play.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.