Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Det här är vinst – egentligen

Yasemin Bayramoglu 4 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Vinstbegreppet är inte så tydligt som det kanske verkar. FOTO GETTY IMAGES

Begreppet vinst väcker en del förvirring. Märkligt, egentligen. Det borde ju vara det som är kvar näralla kostnader är betalda. Men riktigt så enkelt är det inte alltid.

En del av förvirringen kring vinstbegreppet har uppkommit i samband med den politiska ”vinster i välfärden”-debatt som varit het under några år. Men utredaren Ilmar Reepalus förkastade förslag handlade inte om vad som skulle göras med det som var kvar på sista raden, utan om hur vinsten skulle begränsas – redan innan den blev vinst, så att säga.
För den som har aktiebolag är det ändå ganska enkelt: Vinsten är intäkterna minus kostnaderna. Du ser den i din resultaträkning om du tittar på raden ”periodens resultat”. Handlar det om ett helt verksamhetsår, står det ”årets resultat”.

LÄS OCKSÅ: "SMÅFÖRETAGEN KAN BLI KRISENS VINNARE"

Denna vinst måste du betala skatt på. Från och med räkenskapsåret 2019 är bolagsskatten 21,4 procent, och sedan sänks den till 20,6 procent från 2021.
Vill du minska skatten måste du alltså se till att vinsten blir mindre. Enklast är att höja dina kostnader genom att köpa inventarier före årsskiftet. Det är förstås bara vettigt om du ändå hade tänkt köpa just dessa inventarier.
Det sista som görs i resultaträkningen är att överföra årets vinst (eller förlust) till balansräkningen. Det innebär i praktiken att resultaträkningen nollas och att företaget påbörjar en ny resultaträkning för det kommande året.

Huvudregel och schablonregel


Vinsten i ett aktiebolag kan tas ut och delas ut till aktieägarna, som då får betala en skatt på 20 procent av det utdelade beloppet. Alltså betydligt lägre än vanlig inkomstskatt. Observera dock att det finns rigorösa regler kring hur mycket man får ta ut som utdelning. Dels finns en huvudregel som baserar sig på hur mycket företaget har betalat ut i löner, dels ett schablonbelopp på 169 125 kronor för år 2018. För 2019 höjs det till 171 875 kronor. Så mycket utdelning kan du alltså ta ut till 20 procents skatt, förutsatt att du har pengarna i kassan. Dessa regler gäller fåmansaktiebolag, alltså aktiebolag där fyra eller färre personer tillsammans äger en majoritet i bolaget.

Den som driver enskilt företag har det inte lika lätt. Här finns ingen lön, det finns bara uttag. Det som är kvar när alla uttag är gjorda är ett slags vinst. Allt du tar ut till dig själv för egna utgifter, pensionssparande och liknande redovisas som uttag och inte som kostnader. I enskild firma räknas även skatten som ett privat uttag, vilket kan uppfattas som märkligt av många. Men så är det.
För att krångla till det ytterligare finns något som kallas räntefördelning. Den finns för att minska orättvisorna mellan enskild firma och aktiebolag när det gäller att få ta ut utdelning till lägre skatt.
Tack vare räntefördelningen kan en del av vinsten i den enskilda näringsverksamheten flyttas från beskattning i inkomstslaget näringsverksamhet till beskattning i inkomstslaget kapital. Det kan ge lägre skatt.

Se upp för extra beskattning


Men pass på. Eftersom skatten är ett uttag, påverkas räntefördelningen. Tar du ut för mycket blir du beskattad extra för det.
Du betalar skatt på verksamhetens resultat, inte på hur mycket pengar du tar ut. Uttagen ska bokföras, men påverkar inte resultatet. Du får inte heller göra avdrag för uttagen. Det innebär konkret att du måste se till att det finns tillräckligt med pengar kvar på kontot när det är dags att betala preliminärskatt, moms och egenavgifter. Också det här regelverket brukar vara svårt att förstå för nyblivna enskilda näringsidkare.
Hur vet man hur mycket man vågar ta ut? Se där 10 000-kronorsfrågan för en ny företagare. Om du är helt ny är svaret: Ingen aning. Du får helt enkelt vara försiktig, och ta ut så lite som möjligt. Men en grov beräkning är att skatter och avgifter brukar uppgå till 40 procent
av vad du tjänar in (intäkter minus kostnader).

År två är det redan mycket lättare. Då har du en balansräkning att titta på. Gå till raden Summa eget kapital och se vad som står där. Om firman går bra står det minus framför siffran. Dessa pengar kan du använda, förutsatt att du har dem i kassan. Men tänk på att tills året är slut är siffran bara preliminär.

[caption id="attachment_29433" align="alignright" width="151"] Karl Wennberg.[/caption]

Vad gör företagare med sin vinst? Karl Wennberg är professor vid Linköpings universitet och hans forskning är inriktad på entreprenörskap och organisationsdynamik. Han har undersökt vad företagare gör med sina vinster.
– De allra flesta återinvesterar, eftersom ingen vet vad som kommer att hända nästa år. I praktiken innebär det att de lägger på hög inför kommande år. Om det går sämre kan de då använda vinsten för att kvitta mot förlust.

Generellt tar företagare ut så lite de kan för att klara sig, förklarar Karl. Ytterst få plockar ut höga vinster.
– De tänker att de kan ta ut det som utdelning senare, men då kan man åka på en skattesmäll som pensionär.
Då är det bättre att teckna en pensionsförsäkring i firman. Det sänker vinsten, men ger säkrare pengar den dag man inte orkar eller vill driva företaget längre.

AV INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.