Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Det här är vinst – egentligen

Yasemin Bayramoglu 4 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Vinstbegreppet är inte så tydligt som det kanske verkar. FOTO GETTY IMAGES

Begreppet vinst väcker en del förvirring. Märkligt, egentligen. Det borde ju vara det som är kvar näralla kostnader är betalda. Men riktigt så enkelt är det inte alltid.

En del av förvirringen kring vinstbegreppet har uppkommit i samband med den politiska ”vinster i välfärden”-debatt som varit het under några år. Men utredaren Ilmar Reepalus förkastade förslag handlade inte om vad som skulle göras med det som var kvar på sista raden, utan om hur vinsten skulle begränsas – redan innan den blev vinst, så att säga.
För den som har aktiebolag är det ändå ganska enkelt: Vinsten är intäkterna minus kostnaderna. Du ser den i din resultaträkning om du tittar på raden ”periodens resultat”. Handlar det om ett helt verksamhetsår, står det ”årets resultat”.

LÄS OCKSÅ: "SMÅFÖRETAGEN KAN BLI KRISENS VINNARE"

Denna vinst måste du betala skatt på. Från och med räkenskapsåret 2019 är bolagsskatten 21,4 procent, och sedan sänks den till 20,6 procent från 2021.
Vill du minska skatten måste du alltså se till att vinsten blir mindre. Enklast är att höja dina kostnader genom att köpa inventarier före årsskiftet. Det är förstås bara vettigt om du ändå hade tänkt köpa just dessa inventarier.
Det sista som görs i resultaträkningen är att överföra årets vinst (eller förlust) till balansräkningen. Det innebär i praktiken att resultaträkningen nollas och att företaget påbörjar en ny resultaträkning för det kommande året.

Huvudregel och schablonregel


Vinsten i ett aktiebolag kan tas ut och delas ut till aktieägarna, som då får betala en skatt på 20 procent av det utdelade beloppet. Alltså betydligt lägre än vanlig inkomstskatt. Observera dock att det finns rigorösa regler kring hur mycket man får ta ut som utdelning. Dels finns en huvudregel som baserar sig på hur mycket företaget har betalat ut i löner, dels ett schablonbelopp på 169 125 kronor för år 2018. För 2019 höjs det till 171 875 kronor. Så mycket utdelning kan du alltså ta ut till 20 procents skatt, förutsatt att du har pengarna i kassan. Dessa regler gäller fåmansaktiebolag, alltså aktiebolag där fyra eller färre personer tillsammans äger en majoritet i bolaget.

Den som driver enskilt företag har det inte lika lätt. Här finns ingen lön, det finns bara uttag. Det som är kvar när alla uttag är gjorda är ett slags vinst. Allt du tar ut till dig själv för egna utgifter, pensionssparande och liknande redovisas som uttag och inte som kostnader. I enskild firma räknas även skatten som ett privat uttag, vilket kan uppfattas som märkligt av många. Men så är det.
För att krångla till det ytterligare finns något som kallas räntefördelning. Den finns för att minska orättvisorna mellan enskild firma och aktiebolag när det gäller att få ta ut utdelning till lägre skatt.
Tack vare räntefördelningen kan en del av vinsten i den enskilda näringsverksamheten flyttas från beskattning i inkomstslaget näringsverksamhet till beskattning i inkomstslaget kapital. Det kan ge lägre skatt.

Se upp för extra beskattning


Men pass på. Eftersom skatten är ett uttag, påverkas räntefördelningen. Tar du ut för mycket blir du beskattad extra för det.
Du betalar skatt på verksamhetens resultat, inte på hur mycket pengar du tar ut. Uttagen ska bokföras, men påverkar inte resultatet. Du får inte heller göra avdrag för uttagen. Det innebär konkret att du måste se till att det finns tillräckligt med pengar kvar på kontot när det är dags att betala preliminärskatt, moms och egenavgifter. Också det här regelverket brukar vara svårt att förstå för nyblivna enskilda näringsidkare.
Hur vet man hur mycket man vågar ta ut? Se där 10 000-kronorsfrågan för en ny företagare. Om du är helt ny är svaret: Ingen aning. Du får helt enkelt vara försiktig, och ta ut så lite som möjligt. Men en grov beräkning är att skatter och avgifter brukar uppgå till 40 procent
av vad du tjänar in (intäkter minus kostnader).

År två är det redan mycket lättare. Då har du en balansräkning att titta på. Gå till raden Summa eget kapital och se vad som står där. Om firman går bra står det minus framför siffran. Dessa pengar kan du använda, förutsatt att du har dem i kassan. Men tänk på att tills året är slut är siffran bara preliminär.

[caption id="attachment_29433" align="alignright" width="151"] Karl Wennberg.[/caption]

Vad gör företagare med sin vinst? Karl Wennberg är professor vid Linköpings universitet och hans forskning är inriktad på entreprenörskap och organisationsdynamik. Han har undersökt vad företagare gör med sina vinster.
– De allra flesta återinvesterar, eftersom ingen vet vad som kommer att hända nästa år. I praktiken innebär det att de lägger på hög inför kommande år. Om det går sämre kan de då använda vinsten för att kvitta mot förlust.

Generellt tar företagare ut så lite de kan för att klara sig, förklarar Karl. Ytterst få plockar ut höga vinster.
– De tänker att de kan ta ut det som utdelning senare, men då kan man åka på en skattesmäll som pensionär.
Då är det bättre att teckna en pensionsförsäkring i firman. Det sänker vinsten, men ger säkrare pengar den dag man inte orkar eller vill driva företaget längre.

AV INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.