Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 18: Att vara passionerad - men inte bara för att skriva

7 maj, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Förbered er på ett låååångt inlägg! :)

Det finns ett framgångsknep som för mig varit extremt viktigt. Tillsammans med mina pitchar och att jag (förhoppningsvis) lämnar bra texter så tror jag att det här har spelat en MYCKET stor roll i min frilanskarriär. Därför vill jag föra det vidare till er, och hoppas att någon kan ha nytta av det.

Knepet är: Se till att du verkligen brinner för en tidning.

Alltså, inte bara brinna för att SKRIVA. Utan brinna för en viss TIDNING!

Låt mig förklara: Jag har alltid älskat Cosmopolitan, och det var dit jag sålde min första artikel. Jag hade skrivit den helt färdig, till och med layoutat i Word med spalter och grön rubrik (haha gör INTE detta!!!). Jag hade studerat tidningen och sett hur de andra skrivit, och anpassat min artikel efter det, innan jag mejlade in den till dåvarande redaktionschefen. Det syntes att jag verkligen lagt ner tid och energi på att göra artikeln ”Cosmo style”. Sen var den absolut inte det bästa jag skrivit (vilket kanske bevisades genom att den aldrig dök upp i tidningen) men redaktören kanske tyckte att den var tillräckligt bra.

Så fort jag sålt in den första artikeln fortsatte jag att skicka in idéer, alla noga anpassade efter Cosmopolitan. Jag gick ständigt och funderade på artikelidéer till Cosmo och skickade listor på dem till redaktionschefen. Även om jag skrev för andra tidningar var det Cosmo som var i mitt hjärta. Som jag dramatiskt utbrast till Cosmopolitans chefredaktör Maja Persson på anställningsintervju för ett redaktörsjobb de utannonserade: ”Cosmo är hela mitt liv!”. Och jag tror att det märktes, vilket säkert var en av de saker som gjorde att jag fick det där jobbet direkt efter journalisthögskolan. Det är inte bara tidningen jag brann för, och brinner för, utan människorna som jobbar där, deras passion och deras vänskap.

Samma sak med Aftonbladet: Jag älskar Aftonbladet! Folk kan säga vad de vill om vilka nyheter de rapporterar om, för mig representerar Aftonbladet roliga artiklar, härliga rubriker, sköna knäck och framförallt: Väldigt trevliga och duktiga människor. Här jobbar några av Sveriges främsta journalister och det märks! Detta har jag alltid visat på olika små sätt, genom att skriva saker som (när man får ett uppdrag): ”Tack för att ni tänkte på mig till det här jobbet, vad glad jag blir!” osv.

Ett av de senaste senaste tillskottet av uppdragsgivare, Driva Eget, är kanske det mest klockrena exemplet på hur passion kan leda till skrivaruppdrag. Jag stod på ett bokmingel och pratade med riskkapitalisten Mats Gabrielsson när plötsligt Anders Andersson, ägare av och chefredaktör på Driva Eget, dök upp som gubben i lådan och började prata med Mats om sin tidning. Lilla jag var säkert inte lika intressant utan fick stå vid sidan om och lyssna. Men Mats hade tydligen inte läst Driva Eget, varpå jag spontant utbrast:
– VA?! Har du inte läst Driva Eget? Men då måste du göra det! Det är världens bästa tidning!!! (jag hade upptäckt den typ två månader tidigare och sedan beställt en massa gamla nummer för att läsa in mig på den)
Anders Andersson, som jag aldrig träffat innan, såg sin chans till fler prenumeranter och blev såklart glad att jag stod och gjorde så bra reklam för tidningen. Efteråt skickade jag in några synopsis på mejlen. De ville han inte ha men eftersom jag var så entusiastisk ringde han upp och frågade om jag ville skriva en annan grej. Sedan dess har jag skrivit i varje nummer av Driva Eget, och blivit frilansande webbredaktör för sajten på deltid.

Även Shortcut och VeterinärMagazinet är två härliga tidningar som jag älskar och som jag skriver för lite då och då, och även där tycker jag väldigt mycket om redaktörerna. Shortcut för att det är en superbra karriärtidning (och som den karriärista jag är passar det ju mig, hehe) och VeterinärMagazinet för att det är en väldigt fin och liksom mysig tidning, där jag får intervjua t ex en veterinär som behandlar exotiska djur typ ödlor och sköldpaddor, eller skriva om hur man kan sälja mer foder. Nu på senare tid har jag skrivit lite för Elle och det är samma sak där: jag tycker att det är en toppentidning och det verkar vara bra personer som jobbar där.

Det jag vill säga är att passion märks, och uppskattas väldigt mycket. Det är passionen, tillsammans med att du levererar bra artiklar, som kommer att göra att du blir en av tidningens fasta medarbetare, om än på frilansbasis. Självklart ska den vara äkta – jag kan till exempel inte se mig själv lovorda en byggtidning eftersom jag inte kan ett smack om det.

När konkurrensen är så hård lovar jag att det här kommer få dig att sticka ut. Dels blir redaktörerna väldigt glada över att du är så passionerad för deras tidning. Dels kommer det att hjälpa dig enormt mycket i arbetet att knäcka bra artikelidéer. Detta eftersom du ju slukar varje nummer av tidningen som kommer ut, och därmed lär dig dig vilken typ av artiklar de tar in på frilansbasis. Jag minns t ex att jag brukade googla namnen på de personer som skrev artiklar i Cosmopolitan, för att se vilka delar i tidningen som lades ut på frilans (då visste jag att just dessa skulle jag satsa på att knäcka idéer till).

Det här är extra effektivt för tidningar som inte har så mycket ”fans”. Eller rättare sagt: Där delar av tidningarna inte har så mycket fans. Anders Andersson på Driva Eget får ju t ex mängder av frilansförslag, och där vill de flesta skriva om alla olika delar i tidningen. Hos Aftonbladet och Cosmopolitan däremot, vill frilansarna helst skriva om resor, mode, kultur eller orättvisor i vården. Få vill skriva om sex och kärlek. Så då har jag skrivit ännu mer om dessa ämnen. Det har inte bara gjort mig poppis på redaktionerna - jag har stuckit ut i mängden av aspirerande kultur- och vårdskribenter. (Och nej, du "sumpar" inte dina kulturskribentdrömmar genom att skriva om traktorer eller relationer - all träning är bra träning och det vet uppdragsgivarna också, som med all sannolikhet skrivit om det mesta).

Mitt tips är därför att välja ut några tidningar som du verkligen, verkligen gillar och läser i stort sett hela tiden – och sedan pitcha artikelidéer till dem (via mejl går bra – läs mer om hur man gör i tidigare blogginlägg) samtidigt som du berättar hur mycket du gillar tidningen. Gärna en lite mindre tidning, t ex Astmatidningen som jag ju alltid tar som exempel :) Obs! Jätteviktigt att du inte bara plockar upp första bästa tidning och drar iväg ett mail. Du MÅSTE läsa igenom den för att se vad för sorts artiklar de har, och sedan skicka in artikelidéer som liknar dessa.

Inte bara ökar du dina chanser radikalt till att få frilansuppdrag. Genom att odla passionen för dessa tidningar kommer du, när du väl springer på chefredaktören (som jag gjorde med Anders Andersson) att ha precis den där ”gnistan” som gör att du kommer skina långt starkare än någon av de frilansare de jobbar med. Det tar lite tid att bygga upp det här, men håll ut och fortsätt visa din entusiasm för tidningarna i fråga, så kommer det att löna sig!

Vilka tidningar brinner ni för?

Favoriter!

PS: Jag uppdaterar bloggen cirka en gång i veckan, så vill du ha ett mail varje gång jag gör detta, släng iväg ett mail till camilla@driva-eget.se så får du ett meddelande varje gång jag uppdaterat.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.