Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så drar du till dig kunder – genom att göra dig tydlig

3 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Har du några i din omgivning som du inte riktigt vet var du har? Som verkar undvika att säga vad de tycker – och bara glider undan och ler lite vagt? Eller hummar med i diskussioner, utan att säga vad de själva har för åsikt?Visst är det svårt att skapa en relation med en sådan person?PR-skolan 2015

 

 

 

Motsatsen är mycket effektivare om man vill skapa bra och hållbar kontakt – att vara öppen med åsikter. Faktum är: här finns ett alldeles utmärkt PR-verktyg.

En del företagare är rädda för att offentligt tala om vad de tycker i olika frågor. Och det är väl kanske rationellt – man vill inte riskera att stöta sig med kunder som tycker annorlunda.

Men gå inte i den fällan. Bli inte en grå mus, en bakgrundstapet eller en person som vänder kappan efter vinden och som andra inte riktigt vet var de har. (Slimeboll, skulle vissa säga.)

För du tycker och tänker väl en massa olika saker? Saker som säger något om var du står, kan och vill yrkesmässigt. Antagligen en hel del som är precis vad många för dig viktiga kunder och kontakter också tycker.


Använd dig av dessa åsikter för att göra dig tydlig och greppbar för till exempel blivande kunder.

Gör så här:

1. Tänk på var du har dina viktigaste målgrupper: kunder (nuvarande och potentiella), leverantörer, finansiärer, myndigheter, anställda eller människor du skulle vilja rekrytera eller tänkbara samarbetspartners.

2. Fundera på vad dessa målgrupper har för problem eller vilka frågor som är viktiga för dem. Då hittar du nog något område där du och målgruppen har samma uppfattningar. Det kan vara något som direkt berör ditt företag – men det är inte nödvändigt.

3. Nästa steg är att uttrycka dessa åsikter. Det kan göras på många olika sätt. Här är några varianter:
  • Skriv en insändare eller en debattartikel. Jobbar du på en lokal marknad – då är lokaltidningen naturligtvis rätt medie. Finns dina kunder inom en viss bransch eller yrkesgrupp, så finns det för det mesta också en specialkanal för dem – en tidskrift, en sajt eller en sida på Facebook eller Linkedin.
  • Gå på möten och sammankomster som intresserar din målgrupp. Begär ordet i diskussioner eller uttryck dina och målgruppens åsikter i vanliga samtal.
  • Skicka en skrivelse till den eller de myndigheter eller politiska organ – lokalt, på läns- eller riksnivå beroende på frågans art och var dina egentliga målgrupper finns – som har ett ansvar för den fråga eller det problem som du vill påtala. När du har skickat skrivelsen, så mejlar du till exempel lokaltidningen och berättar om det. (Mer effektivt än vad man kanske kan tro!)
När du har börjat uttrycka dig tydligare på detta sätt, kommer du att märka att det är lättare att få kontakter som på olika sätt hjälper dig att föra ditt företag framåt. 

* * *


Missa inte nästa avsnitt av PR-skolan! Jag vill ha påminnelse i mejlen

Har även du en fråga om PR? Fråga här!

Fler PR-tips för småföretagare: prenumerera på 3PRTIPS

Tipsa gärna andra om PR-skolan. Dela-knappar hittar du här nedanför.

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Fotograf

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.