Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

Grattis till årets David mot Goliat-vinnare!

Yasemin Bayramoglu 12 december, 2018 4 minuters läsning

Foto: 2018 års David mot Goliat-vinnare Lisa Perby på MonthlyCup.

Det blev en utklassningsseger för Årets David 2018. Lisa Perbys MonthlyCup plockade hem mer än hälften av rösterna.
– Det här betyder jättemycket, säger en glad Lisa när Driva Eget kommer på besök.

Lisa möter på stationen i Halmstad och kör till företagets lokaler. Här är stort och rymligt. Med plats för att växa. Och det kan behövas. Det är bara ett år sedan företaget ”bodde” hemma hos Lisa och maken Martin och varorna packades i vardagsrummet medan alla – såväl anställda som familjemedlemmar – fick hjälpas åt att ta hand Lisas och Martins nyfödda bebis Emilia och hennes storebror David.

LÄS OCKSÅ: Slipp bli chefen det snackas skit om

Visserligen har de haft andra en annan lokal sedan dess också, men den blev snabbt för liten. Lisas MonthlyCup växer explosionsartat och det finns ingenting som talar för att man börjar närma sig en peak än.

Kunderna skickar kärlek


På väggen vid matbordet i köket är en del av förklaring. Här har man satt upp citat från några av sina kunder.
– När vi skulle fylla tre år bad vi våra följare på sociala medier säga grattis till oss i en giveaway och vi fick de mest fantastiska svar. Jag blev tårögd, säger Lisa.
Kunderna och följarna är företagets bästa ambassadörer som hjälpt till att sprida budskapet om det smarta mensskyddet.

Förra räkenskapsåret (som slutade i halvårsskiftet) omsatte MonthlyCup åtta miljoner. Under första kvartalet sedan dess har man redan omsatt fyra. Det lär med andra ord bli ännu ett rekordår. Och personalstyrkan har vuxit i takt med försäljningen.
– Det kostar att växa så här snabbt, så vi har en crowdfundingkampanj igång just nu och där har vi redan fått in över fem miljoner kronor. Samtidigt har vi fått nästan 1 500 nya aktieägare och ambassadörer!

Drömmarna går i uppfyllelse


Lisa nyper sig i armen. Hon säger att hon gör det då och då för att fatta att det är på riktigt.
– När jag hör andra få frågan om deras drömmar gått i uppfyllelse tänker jag att för mig går drömmar i uppfyllelse, varje dag!

Driva Egets pris David mot Goliat är just en sådan dröm.
– Äntligen! Det känns verkligen så. Ser du den där siffran, frågar hon och pekar på 1:an på diplomet som står på bordet.
– Vi har varit nära att få andra priser, men det här är första gången vi vinner. Det betyder jättemycket. Det är ett kvitto på att vi gör bra saker.

Medan vi fotograferar kommer Margareta Jepson som är försäljningsansvarig och berättar att hon just fått veta att man fått klartecken för att komma in på ytterligare en stor butikskedja.
– Skojar du?!? Lisa slår ut med armarna.
Vad betyder det? Lisa skakar på huvudet.
– Jag vet inte. Massor!

Siktar på USA


Beställningarna från Coop och Ica kommer allt tätare. För inte så länge sedan kom produkten in på Gekås i Ullared och därifrån hörs bara nöjda tillrop. Försäljningen går strålande för att vara en ny produkt i det jättelika sortimentet.
Med crowdfundingkampanjen i ryggen är tanken att man ska slå sig in på den amerikanska marknaden på riktigt. Menskoppen är godkänd av FDA (US Food and Drug Administration).

Redan nu säljer man direkt till privatpersoner där, men en av de senast anställda, Christian Erlandsson, har som ansvar att försöka komma in på några av de ledande kedjorna.
– I Sverige görs 15 000 sökningar på menskopp varje vecka. I USA görs 100 000 sökningar. Då är sökordet menstrual cup – och vi har registrerat sajten menstrualcup.com, säger Lisa och myser. Nu ska den bara uppdateras och sökordsoptimeras…

Parallellt har Lisa ett stort engagemang för kvinnor i utvecklingsländer. Det är där som hennes produkt skulle kunna göra störst skillnad. Där kvinnor har dålig tillgång till mensskydd och som resultat begränsas kraftigt i sin vardag.
– Där är menskoppen en lifechanger, det är helt otroligt. Hittills har vi subventionerat 3600 menskoppar till kvinnor i fattiga länder, för att hjälpa flickor att stanna i skolan, säger hon.

2:a pris

Bright Energy AB
”När privatkunderna känner att de är utlämnade till de stora elbolagen hjälper Bright Energy AB dem att få tillbaka en gnutta makt över elräkningen. Nu är vi nyfikna på att se Brights utveckling framöver!”

3:e pris

IGO-R
”Många små bolag vågar inte ens ta strid om de stora upphandlingarna. Det är svårt och kräver mycket jobb. Men Igo-R har visat att även små aktörer kan få tunga uppdrag – och att det kan vara väl värt mödan att kämpa.
Fortsätt så, säger vi!”


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.