Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Kadim gick från städare till mångmiljonär

6 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Kadim Akca startade ett städbolag med två tomma händer. Idag omsätter han 70 miljoner. Foto: Björn Leijon.

När han kom till Sverige från Turkiet tvingades han sova på en parkbänk. Men Kadim Akca vägrade ge upp, köpte en städmaskin och startade eget. I dag driver han en mångmiljonkoncern inom renhållningsbranschen med 200 anställda.

Det står en parkbänk i Åbroparken i Värnamo. Den är eluppvärmd och är ett konstverk, invigt för två år sedan av näringsminister Annie Lööf. Bänken är en gåva från Värnamobon, entreprenören och företagaren Kadim Akca och är hans sätt att tacka sin hemort.

Det var nämligen just i den parken som den 19-årige Kadim tvingades sova ett par nätter när han var nyanländ till Sverige – och den bänk han sov på var minsann inte uppvärmd.

– Jag frös och grät på nätterna, men när jag vaknade befann jag mig ändå i ett slags överlevnadstillstånd. Trots att jag längtade hem så det gjorde ont, berättar han.

Kadim föddes i staden Mersin i södra Turkiet, men skickades av sina föräldrar till sin moster som sedan åtta år bodde i Värnamo.

– Jag togs emot med öppna armar av min moster, berättar han. Men det dröjde inte länge förrän vi blev osams och jag tog mitt pick och pack och gick.

Det är nu parkbänken kommer in i Kadims liv. Efter att ha lämnat sin mosters hem i vredesmod hade han ingenstans att bo. Stolt som han var vägrade han återvända, utan sov i parken.

En dag när han som vanligt satt på torget och funderade över vad han skulle ta sig till stannade en vit Volvo. Vid ratten satt en ung kvinna som Kadim hade träffat när hon och hennes far var på besök hos Kadims moster. Hon sa till Kadim att hoppa in i bilen. Kvinnan var på väg hem till sina föräldrar, Våge och Karin Engström, som utan att tveka erbjöd den hemlöse unge turken att bo hos dem i tegelhuset på Nunnegatan.

Paret Engholm tog sig an Kadim, som inte hade något att ge i stället. I gengäld åtog han sig att tvätta Våge Engholms bil – och renare bil har nog aldrig kört på vägarna i Småland vare sig förr eller senare.

Men Kadim hade ett stort bekymmer – han saknade arbets- och uppehållstillstånd. För att få det måste han resa till Holland, där han fick vänta ett par månader innan ett brev med sigill från Konungariket Sverige meddelade att han var välkommen att bo och arbeta här.

Därmed fanns inget som kunde stoppa Kadim. Han återvände till Värnamo och fick arbete som trådriktare på en metallfabrik.

– Jag arbetade dag och natt och blev populär hos chefen, som var en fantastisk man, säger Kadim. Efter ett tag ville jag sluta för att starta egen städfirma. Men chefen lyssnade inte på det örat utan anpassade schemat så att jag skulle kunna jobba med båda sakerna.

– Dessutom gick han i borgen för ett lån, så att jag kunde köpa en städmaskin.

Nu började en period när Kadim arbetade som aldrig förr. Dels jobbade han heltid på fabriken, och eftersom det var skiftgång kunde han kombinera det med städjobbet. För han städade själv.

– Jag var jättedålig på att städa, säger han. Kunderna klagade på mig hela tiden. Men det lärde mig i alla fall hur man ska bemöta klagomål för att behålla kunder.

En kund – som senare skulle komma att bli controller i ett av Kadims företag – sa: ”När du började städa var det renare än när du hade varit här!”

Kadim höll med om att det var uselt städat, och sa: ”Jag vet, men i morgon blir det bättre!”

– Man ska aldrig gå i svaromål när kunderna klagar, utan ge dem rätt och försöka göra bättre ifrån sig, säger han. Jag gör fortfarande på samma sätt.

Med tiden fick Kadim in allt fler kunder och började anställa. Företaget växte och efter några år genomförde Kadim sin första företagsaffär, då han sålde bolaget till Electrolux.

Affären måste ha gett Kadim mersmak för sedan dess har han startat, köpt, byggt upp och sålt inte mindre än 38 bolag (i skrivande stund) inom både renhållningsbranschen och annat.

I dag är han tillräckligt rik för att inte behöva arbeta. Men någon tanke på att pensionera sig har han inte. Genom moderbolaget Keep holding driver han Crenova Städ, Crenova Hemstäd, Green Cleening Stockholm och Crenova Facility. Totalt finns omkring 200 anställda i koncernen, som ”tickar på”, som Kadim uttrycker sig.

Han är också en efterfrågad föreläsare, tar mentorsuppdrag och arbetar mycket för organisationen Unga Företagare. Ideellt, förstås. Han betalar till och med sina egna resor.

– Det är mitt sätt att betala tillbaka till detta fantastiska land, säger Kadim.

Han är noga med att betona att han aldrig har känt sig som en invandrare i Sverige och han tar aldrig åt sig av elakheter på det temat.

– Man måste anpassa sig till landet man bor i, säger han. Men man ska heller inte glömma bort sin kultur!

Men hur blev det med den uppvärmda parkbänken? Jo, Kadim håller ett öga på den.

Och ibland ligger där någon ensam stackare som kan behöva lite värme och omtanke. För vem vet vilken entreprenör som gömmer sig bakom den slitna ytan?

Texten är ett utdrag ur Driva Eget nr 4/2014. Prenumerera på Driva Eget här.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.