Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Kadim gick från städare till mångmiljonär

6 december, 2014 4 minuters läsning

Foto: Kadim Akca startade ett städbolag med två tomma händer. Idag omsätter han 70 miljoner. Foto: Björn Leijon.

När han kom till Sverige från Turkiet tvingades han sova på en parkbänk. Men Kadim Akca vägrade ge upp, köpte en städmaskin och startade eget. I dag driver han en mångmiljonkoncern inom renhållningsbranschen med 200 anställda.

Det står en parkbänk i Åbroparken i Värnamo. Den är eluppvärmd och är ett konstverk, invigt för två år sedan av näringsminister Annie Lööf. Bänken är en gåva från Värnamobon, entreprenören och företagaren Kadim Akca och är hans sätt att tacka sin hemort.

Det var nämligen just i den parken som den 19-årige Kadim tvingades sova ett par nätter när han var nyanländ till Sverige – och den bänk han sov på var minsann inte uppvärmd.

– Jag frös och grät på nätterna, men när jag vaknade befann jag mig ändå i ett slags överlevnadstillstånd. Trots att jag längtade hem så det gjorde ont, berättar han.

Kadim föddes i staden Mersin i södra Turkiet, men skickades av sina föräldrar till sin moster som sedan åtta år bodde i Värnamo.

– Jag togs emot med öppna armar av min moster, berättar han. Men det dröjde inte länge förrän vi blev osams och jag tog mitt pick och pack och gick.

Det är nu parkbänken kommer in i Kadims liv. Efter att ha lämnat sin mosters hem i vredesmod hade han ingenstans att bo. Stolt som han var vägrade han återvända, utan sov i parken.

En dag när han som vanligt satt på torget och funderade över vad han skulle ta sig till stannade en vit Volvo. Vid ratten satt en ung kvinna som Kadim hade träffat när hon och hennes far var på besök hos Kadims moster. Hon sa till Kadim att hoppa in i bilen. Kvinnan var på väg hem till sina föräldrar, Våge och Karin Engström, som utan att tveka erbjöd den hemlöse unge turken att bo hos dem i tegelhuset på Nunnegatan.

Paret Engholm tog sig an Kadim, som inte hade något att ge i stället. I gengäld åtog han sig att tvätta Våge Engholms bil – och renare bil har nog aldrig kört på vägarna i Småland vare sig förr eller senare.

Men Kadim hade ett stort bekymmer – han saknade arbets- och uppehållstillstånd. För att få det måste han resa till Holland, där han fick vänta ett par månader innan ett brev med sigill från Konungariket Sverige meddelade att han var välkommen att bo och arbeta här.

Därmed fanns inget som kunde stoppa Kadim. Han återvände till Värnamo och fick arbete som trådriktare på en metallfabrik.

– Jag arbetade dag och natt och blev populär hos chefen, som var en fantastisk man, säger Kadim. Efter ett tag ville jag sluta för att starta egen städfirma. Men chefen lyssnade inte på det örat utan anpassade schemat så att jag skulle kunna jobba med båda sakerna.

– Dessutom gick han i borgen för ett lån, så att jag kunde köpa en städmaskin.

Nu började en period när Kadim arbetade som aldrig förr. Dels jobbade han heltid på fabriken, och eftersom det var skiftgång kunde han kombinera det med städjobbet. För han städade själv.

– Jag var jättedålig på att städa, säger han. Kunderna klagade på mig hela tiden. Men det lärde mig i alla fall hur man ska bemöta klagomål för att behålla kunder.

En kund – som senare skulle komma att bli controller i ett av Kadims företag – sa: ”När du började städa var det renare än när du hade varit här!”

Kadim höll med om att det var uselt städat, och sa: ”Jag vet, men i morgon blir det bättre!”

– Man ska aldrig gå i svaromål när kunderna klagar, utan ge dem rätt och försöka göra bättre ifrån sig, säger han. Jag gör fortfarande på samma sätt.

Med tiden fick Kadim in allt fler kunder och började anställa. Företaget växte och efter några år genomförde Kadim sin första företagsaffär, då han sålde bolaget till Electrolux.

Affären måste ha gett Kadim mersmak för sedan dess har han startat, köpt, byggt upp och sålt inte mindre än 38 bolag (i skrivande stund) inom både renhållningsbranschen och annat.

I dag är han tillräckligt rik för att inte behöva arbeta. Men någon tanke på att pensionera sig har han inte. Genom moderbolaget Keep holding driver han Crenova Städ, Crenova Hemstäd, Green Cleening Stockholm och Crenova Facility. Totalt finns omkring 200 anställda i koncernen, som ”tickar på”, som Kadim uttrycker sig.

Han är också en efterfrågad föreläsare, tar mentorsuppdrag och arbetar mycket för organisationen Unga Företagare. Ideellt, förstås. Han betalar till och med sina egna resor.

– Det är mitt sätt att betala tillbaka till detta fantastiska land, säger Kadim.

Han är noga med att betona att han aldrig har känt sig som en invandrare i Sverige och han tar aldrig åt sig av elakheter på det temat.

– Man måste anpassa sig till landet man bor i, säger han. Men man ska heller inte glömma bort sin kultur!

Men hur blev det med den uppvärmda parkbänken? Jo, Kadim håller ett öga på den.

Och ibland ligger där någon ensam stackare som kan behöva lite värme och omtanke. För vem vet vilken entreprenör som gömmer sig bakom den slitna ytan?

Texten är ett utdrag ur Driva Eget nr 4/2014. Prenumerera på Driva Eget här.


ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.