Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Han vänder personalen mot mig”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 23 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Dilemma: Personalen ifrågasätter chefen.

Foto: Roger mår dåligt i sin chefsroll när en i personalen ifrågasätter honom inför kollegerna.

Att vara ledare kan vara svårt. Extra svårt blir det om någon av ens anställda utmanar ledarskapet öppet inför kollegorna. Här ger Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin råd kring hur man hanterar en sådan situation.

I varje nummer av Driva Eget hjälper ­psykologen och psykoterapeuten ­Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.
Denna gång gäller det Roger som mår dåligt i sin chefsroll när en i personalen ifrågasätter honom inför kollegerna.

Rogers brev:


Jag heter Roger och har ett företag inom transportbranschen med sju anställda. Jag tycker att relationerna i gruppen har varit ganska bra genom åren.
Men nu har en av de anställda börjat opponera sig mot mig på ett sätt som känns olustigt. Det blir som att han utmanar mig om chefsrollen trots att det är mitt företag.

Han drar sig inte för att ifrågasätta det jag säger och på ett sätt som jag tycker känns nedlåtande. Det kan verka som att han skojar ibland, men jag läser in kritik mot mig som person.
Och han gör det gärna inför de andra anställda. Då kan det bli en lite konstig stämning och de verkar inte riktigt veta hur de ska agera. Om de ska skratta med eller inte.

Jag tycker att det känns som att han vill undergräva min roll som chef helt enkelt och jag vet inte hur jag ska hantera det.
Jag har aldrig varit den där chefen som försökt bli kompis med mina anställda så jag vet inte hur snacket går när de andra äter lunch ihop och jag inte är med.

Hur ska jag göra för att återfå makten och respekten från mina anställda utan att verka barnslig? Jag är så rädd att de ska uppfatta mig som snarstucken och desperat.
/Roger

Madeleine Gauffins råd:


Tack för ditt mejl med fråga. Härligt att du har ett företag där du också kunnat anställa andra.
Jag förstår att situationen är besvärlig. Din anställde har av någon anledning börjat vilja undergräva din position som chef.
Det gör han på olika sätt och det låter som att han lyckats med att få dig ur balans och ur din roll.

Det är inte bekvämt för någon att det blivit så här och balansen behöver återställas,
det vill säga du behöver ta tillbaka din roll som ledaren utan att det kostar dig något.

Hur började detta med din anställde som vill utmana dig? Hade det hänt något som gör att han känt sig felaktigt behandlad? Är detta hans beteende en hämnd mot dig för något han anser att du åsamkat honom?

Han opponerar sig, utmanar dig, är kritisk mot dig och ifrågasätter din roll. Helst verkar han vilja göra detta inför de andra på jobbet. Att det sker inför de andra gör dig ännu mer utsatt.
Dessa andra blir då besvärade och osäkra eftersom de inte vet hur de ska tolka det som händer. Det kan vid första påseendet te sig som ett skämt men ni alla vet att det ligger annat bakom.
Dina anställda skrattar med lite generade för de vet inte vem de ska alliera sig med.

Hur har din anställde kunnat skaffa sig den här makten över dig? Vad är det i dig som gör att du inte omedelbart har satt stopp för detta när det började?
Hur kommer det sig att du inte reagerat med att tydligt visa att du inte accepterar det som han driver?

Du blir osäker och rädd och vet inte hur du ska göra.

Känner du igen denna situation från när du växte upp? Fanns det då någon som hade ett grepp om dig och som gjorde dig osäker på samma sätt som nu?
Fanns det någon person då under uppväxten som betedde sig som din anställde nu gör? Som kritiserade dig, förlöjligade dig och som utmanade dig på ett nedlåtande vis? Har du varit med om mobbning som barn?

Ekon från det förgångna väcker samma känslor i oss nu som då en gång.
Det finns människor som likt en radar känner in våra känsligheter och som finner tillfredsställelse i att trycka på våra känslighetsknappar och skapa oro och osäkerhet i oss.
På så vis känner dessa förtryckare sig bättre när de väl lyckas hitta andra att trycka till. Har man varit mobbad eller utsatt som barn blir man lätt ett offer som vuxen för de som vill förtrycka andra.

Du behöver hitta din självklara vuxensida nu som gör att du kan resa dig upp och tala med din anställde. Vad är det du är rädd för när du tänker på att du ska göra det?
Att du ska uppfattas som överkänslig och snarstucken? Att du ska förlöjligas även av de andra?

Fundera lite mer på vad du fruktar. Du ska ta ett samtal på tu man hand med din anställde.
Du kan då tala om för honom hur du uppfattar honom; att han kritiserar dig, ifrågasätter dig och utmanar dig och att det inte är ett acceptabelt beteende.
Säg till honom att har han något han är missnöjd med så kan han tala med dig direkt om det.

Du behöver vara mycket tydlig med att det inte är okej att han fortsätter så här och att du inte accepterar det längre. Be honom förklara sig.
Om han låtsas som ingenting och försöker få dig att framstå som överkänslig så gå inte på det. Håll fast vid hur du faktiskt uppfattar det och var tydlig med ditt ställningstagande.

Nu är du vuxen och du behöver inte vara rädd för människor som beter sig illa mot dig. Du kan stå upp för dig själv, försvara dig och se till att ett oönskat beteende upphör.
All lycka till.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.