Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ingen dålig tavla – från 4 till 99 miljoner på två år

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Fredrik Palm VD:n på Desenio.

 På två år har posterföretaget Desenio ökade sin omsättning från 4 miljoner kronor till drygt 99 miljoner. Här är nycklarna till framgången.

Hur lyckas de? De har hittat rätt i produktutbudet, enligt VD:n Fredrik Palm:

– Vi gör grejer som många gillar. Vi har också lyckats bra med våra webbutiker och finns i ganska många länder. Vi har lokala sajter i 12 länder och skeppar till fler än 30.

Dessutom lägger företaget mycket kraft på trendspaning.

– Vi jobbar hårt för att ständigt försöka vara relevanta eller ha relevanta motiv. Vi tittar väldigt mycket på möbler och inredningsindustrin, hur trenderna går, vilka färger, mönster eller motiv som gäller. Det gäller att hänga med och gärna ligga långt i framkant. Dessutom har vi en tacksam produkt som snabbt går att förändra.

Ja, de kan testa sig fram och komma ut med många motiv på sina tavlor och posters hela tiden – runt 200 olika blir det varje månad.

Anställningstakten har också gått snabbt. När Fredrik Palm kom in som VD i juni 2016 var de åtta anställda, i dag drygt 40 och de fortsätter att anställa hela tiden.

Fredrik Palm kan sammanfatta ett väldigt gott 2017.

– Siffrorna är inte helt klara och jag går inte ut med dem, men vi har fortsatt att växa. Om du ser på tillväxten från 2015 till 2016 så har vi fortsatt ungefär på det spåret.

Deras starka tillväxt beror alltså bland annat på alla deras nya marknader och ser man rent tekniskt vad som krävs för att gå in på en ny marknad är det både lätt och komplicerat att göra det, enligt Fredrik:

– Du går in med samma webbplattform och översätter butiken bara i princip. Men bakom är det lite krångligare om man ska göra satsningen bra. Det gäller att få till logistiken på ett bra sätt och skruva marknadsföringen och motiv rätt beroende på länder. Så det är väldigt lätt att gå ut till många länder, men svårt att göra det bra. Vi jobbar på att komma närmare varje marknad mycket mer.

Desenio har också satsat på samarbeten med olika influencers. Deras posters har synts i många flöden.

– Återigen har vi en tacksam produkt som många gärna visar upp. Det är viktigt skulle jag säga. De senaste fem åren har det blivit en väldigt viktigt marknadsföringskanal, framför allt för oss med en målgrupp som ju främst är yngre kvinnor.

Vilka tips ger du företag som vill satsa på e-handel?

– Tänk igenom var ambitionsnivån ligger. Var vill du vara om tre år? Har du tänkt en e-handel bara för Sverige, kanske ska driva den själv eller med någon mer, eller tänker du dig en e-handel för många fler länder? Om du tänker dig det mindre kan du välja en typ av system och e-handelsplattform, men har du större ambitioner är mitt tips att titta på större system från början. Det blir dyrare i början men i längden är det mycket bättre.

– Tänk också direkt på logistiken. Många som startar e-handel kanske är duktiga på produkten eller marknadsföring. Men logistiken är en väldigt central del. Utgå från det. Är produkten bra att lagerhålla och skicka kostnadseffektivt? Eller kan du sälja på sajten och låta leverantören skicka produkten direkt till slutkunden?

Läs mer om Desenio här

 

 

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.