Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Intresserad av tillväxt? Wood Tube:s VD tipsar om hur du kan ta in kapital till bolaget i din tillvä

Pernilla Säfström 16 december, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
kapital till bolaget

Foto: kapital till bolaget

Wood Tube har gjort en framgångsrik tillväxtresa under det senaste året där de lyckats lansera sin produkt och börjat bygga en ny fabrik för tillverkning. För Driva Eget berättar företagets VD Tobias Söderbom Olsson mer om bolagets tillväxtresa och ger sina bästa tips för hur du kan tänka när du vill ta in kapital till bolaget.

Vad är Wood Tube?

Wood Tubes produkt är reglar för innerväggar – gjorda av papper! Målet är att ersätta stål för att kunna bygga mer klimatsmart. Affärsidén grundar sig i insikten att de med sin goda kompetens inom pappersteknik skulle kunna möta byggbranschens efterfrågan i att bygga hållbart. Insikten förvandlades till pappersreglar som utvecklades och testades fram under en lång process av utveckling och certifiering. Produkten är förutom klimatsmart även bra för snickarnas arbetsmiljö eftersom det är en lätt produkt och den minskar risken för skärskador.

Vi hade mycket egen kunskap kring tekniken och marknaden. När vi har sökt kapital till bolaget har vi samtidigt sökt efter den kompetens som vi själva saknat inför våra utmaningar. Det fann vi i ett tidigt skede genom Almi Invest samt affärsänglar.

Tobias Söderbom Olsson, VD på Wood Tube

Accelererade tillväxtresan med hjälp av inkubator, affärsänglar och Almi

När de fått fram en produkt som mötte kraven fick de hjälp av en inkubator i form av Sting Bioeconomy som gav dem stöttning i att accelerera affären samt rådgivning kring att ta in kapital till bolaget.
– Vi hade mycket egen kunskap kring tekniken och marknaden. När vi har sökt kapital till bolaget har vi samtidigt sökt efter den kompetens som vi själva saknat inför våra utmaningar. Det fann vi i ett tidigt skede genom Almi Invest samt affärsänglar.

Framgångsrik pitch i Draknästet 2021

Wood Tube:s VD Tobias Söderbom Olsson har framgångsrikt deltagit i flera startup-tävlingar, bland annat Venture Cup. Du kanske har sett hans pitch i Draknästet i augusti som gick hem hos drakarna? Tobias menar att dessa tillfällen är ett utmärkt sätt att dels förpacka sitt erbjudande och dels kan evenemangen ge exponering för potentiella investerare.

Tillväxt genom en industriell partner

Wood Tube har varit noggranna med att verifiera produktens funktion och marknadens intresse. När de behövde skala upp produktionen fann de precis det stöd de behövde i en industriell partner som med rätt kunskaper och kontakter inom byggmaterial och produktion dels kunde hjälpa till med att bygga upp produktionen, dels bidra med rätt typ av marknadskanaler.
– En av de viktigaste förutsättningarna för oss när vi har tagit in kapital till bolaget har varit att hitta kompetens som även vill engagera sig och vara delaktiga i att göra jobbet.

Vad har varit svårast i er tillväxtresa?

Som blivande produkttillverkare kan det vara en svår kombination att tillverka en produkt utan pengar. En investerare vill ju helst se produkten för att våga investera, men det blir svårt att tillverka produkten utan pengar. Ett steg kan vara att undersöka om det till exempel finns stöd att söka från Vinnova eller motsvarande innovationsfrämjande instanser.

Är du intresserad av tillväxt? Tobias bästa tips när du vill ta in kapital till bolaget:

  • Öva dig på att sälja in ditt erbjudande; en bra pitch kan väcka ett intresse som leder till ett första möte. Du bör kunna redogöra för underlag som visar en tydlig plan samt vad pengarna ska användas till.
  • Det är en fördel att kunna visa en klar bild av vad du ska utveckla samt involvera kunden i ett tidigt skede för att visa att intresse finns
  • Det kan vara svårt att hitta rätt investerare. Titta efter lämpliga startup-tävlingar där du får möjlighet att visa att du söker kapital. De kan ge dig den exponering du behöver.
  • När du söker kapital – sök samtidigt efter den kompetens du själv saknar.
  • Det kan vara en fördel att söka efter kompetens som även vill engagera sig och göra jobbet tillsammans med dig.
  • Undersök om stöd från till exempel Vinnova lämpar sig för din affärsidé.
  • Många vill gärna känna att deras investering får en större påverkan. Om din affärsidé bidrar till klimatnytta eller någon annan samhällsutmaning är det en stor fördel.

Fler tips om du söker kapital

Vi har tidigare intervjuat affärsängeln Filip Larsson kring vad han anser vara avgörande för att välja att investera.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 28 maj, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.