Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Heta startups du kan investera i just nu

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 2 oktober, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Investera i Garden Glory pa° Pepins

Foto: Investera i Garden Glory pa° Pepins

Vill du investera i bolag med sikte på stjärnorna? Då är det värt att titta på vilka startups som just nu letar efter kapital. Här är listan på heta start-ups du kan investera i just nu.

Om du inte är affärsängel eller del av en sammanslutning som investerar i startups, är det svårt att komma nära det riktigt heta casen. Då är alternativet för många att investera via någon av de populära crowdfunding-plattformar som finns. I Sverige har du till exempel Pepins och Fundedbyme, medan en av de amerikanska motsvarigheterna heter Kickstarter.

Läs också:Spiltangrundarens Per H Börjessons bästa investeringstips

Startups du kan investera i just nu

Utbudet av startups som söker investeringar via dessa plattformar ändrar sig hela tiden, och förslagsvis prenumererar du på deras nyhetsbrev för att få första tjing. Vi har nu tittat närmare på några av de startups som just nu söker investeringar via dessa plattformar.

Garden Glory via Pepins

Enligt crowdfunding-plattformen Pepins är Graden Glory ett unikt prisvinnande koncept för designade trädgårdsaccessoarer i premiumsegmentet. Bolaget har en skalbar affärsmodell med partners inom produktion och logistik, och kraftig tillväxt i framförallt egna kanaler. Garden Glory äger alla produkter och all design.

Information om Garden Glory från Pepins

  • Unikt koncept i ett helt nytt marknadssegment.
  • Äger alla produkter och all design.
  • Hög bruttomarginal – Över 70 % på samtliga produkter i egna försäljningskanaler.
  • Egen e-handel med god tillväxt. Jan - jun 2020 växte försäljningen med ca 300 % jämfört med samma period 2019.
  • Globalt företag med försäljning över hela världen där USA, Tyskland och Australien växer snabbt. 80 % av all försäljning är utanför Sverige och 60 % av all försäljning i den egna e-handeln är till USA.
  • Skalbar affärsmodell med partners inom produktion och logistik.
  • Får god exponering i form av PR och via den egna kanalen på Instagram, @missgardenglory, som har över 48 000 följare.
  • Ensamma i världen när det kommer till snygga trädgårdsslangar.

När öppnar möjligheten att investera: Inom kort

Läs mer om bolaget här:Garden Glory på Pepins

House of Dagmar via Pepins

House of Dagmar är ett svenskt modevarumärke för kvinnor grundat av tre systrar. Enligt Pepins har de en lojal kundbas och är ledande inom hållbarhet med fokus på kvalitativa kollektioner för medvetna kvinnor.

Information om House of Dagmar från Pepins

  • Modeindustrin genomgår en stor förändring när konsumenterna förändrar spelplanen med ökade krav på hållbarhet och ökad e-handel vilket drabbat främst återförsäljare och aktörer med stora butiksnätverk.
  • House of Dagmar har en kostnadseffektiv affärsmodell utan ett fysiskt butiksnätverk och arbetar för att öka sin försäljning direkt mot konsument främst genom e-handel. E-handeln har växt organiskt varje år sedan lansering 2014 och under 2019 var tillväxten ca 20% trots låg till ingen investering i digital annonsering.
  • Lojal kundbas med nästan dubbelt så hög öppningsfrekvens på nyhetsbrev som branschsnittet och stora följarskalor globalt på sociala medier. Detta ger goda förutsättningar för att öka försäljningen direkt mot konsument.
  • House of Dagmar genomför en stor stasning på den digitala affären: ny plattform, CRM-verktyg, internationell digital marknadsföring, affiliate, marknadsplatser samt influensersamarbeten.

När öppnar möjligheten att investera: Inom kort

Läs mer om bolaget här:House of Dagmar på Pepins

Wise Organic Beauty via Fundedbyme

Så här beskriver sig bolaget på Fundedbyme:

"We have proven track-record, experience, passion and are now ready for growth! 

Since 1998, we have been working passionately to create sustainable skincare products that we know are key to the future!

We produce organic and vegan skin care products only containing ingredients from nature. Our brand originates from dermatologists and the Axelson's Dermatology Academy where we have developed our entire advanced product range providing profound effects resulting in a healthy and smooth skin with radiance. We distribute our products through 100 distributors across Sweden and on our e-shop."

När öppnar möjligheten att investera: Är öppen.

Läs mer om bolaget här:Wise Organic Beauty på Fundedbyme

Chokladfabriken via Fundedbyme

Så här beskriver sig bolaget på Fundedbyme:

"We are the Chocolate Factory and we breathe, live and dream of chocolate!

We now want to create a better balance between online sales and our stores.

If you like chocolate and want to be part of our exciting journey, with good growth opportunities, you are welcome on board. In addition, discounts are included in our stores for an entire year. What chocolate lover would not like it?"

När öppnar möjligheten att investera: Är öppen.

Läs mer om bolaget här:Chokladfabriken på Fundedbyme

Vill du lära dig mer om att investera?

Då rekommenderar vi varmt två poddavsnitt som verkligen hjälper dig att placera dina pengar och skapa passiva inkomster och intressanta investeringar.

Så blir du rik utan stora risker – med Jan Bolmeson

Vill du bli rik? Vill du ta stora risker? Vill du bli rik utan att ta stora risker? Tillsammans med Jan Bolmeson – som driver Sveriges största privatekonomiblogg “Rika Tillsammans” – reder vi ut vilka vägar som finns till ekonomisk rikedom och hur vi samtidigt minimerar riskerna.

Så tog han aktieklubben till en miljardportfölj

Det som började som en aktieklubb är nu investmentbolaget Spiltan, med en portfölj värderad till 5 miljarder. Hur gjorde Per H Börjesson för att nå dit? Och vilka strategier gjorde att han lyckades bättre än alla andra? Det får du veta i det här avsnittet, där Per H Börjesson också delar med sig av sina viktigaste råd för att bli miljonär.



ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.