Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Josefin Wallin 15 september, 2022 5 minuters läsning
Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Amazon öppnar mängder av möjligheter för dig som företagare? Eller är det ett hot mot vår svenska marknad? Allt om Amazon – från sälj till succé.

Anna Nordlander och Margareta Boström är båda retailexperter och just nu aktuella med boken Amazonkoden. Där beskriver de hur du som företagare kan hämta inspiration från ett av världens mest framgångsrika företag – Amazon. Dessutom visar de hur just du blir en vinnare på framtidens marknadsplats. Amazon är ju också ett företag som intagit den svenska marknaden – och det är här vi vill göra succé (förstås!).

Sälj på Amazon – experternas bästa tips

  • Amazon är en produktfokuserad marknadsplats, allt börjar egentligen med att satsa på rätt produkter med bra kvalitet och tydliga produktfördelar.
  • Ni måste på ett enkelt sätt kunna visa för kunderna varför de ska köpa just er produkt i ett hav av andra liknande produkter.
  • Se till att investera i riktigt bra bilder och glöm inte bort annonseringen.
  • Recensioner är otroligt viktiga på här, vilket leder till att ni måste se till att skapa en fantastisk kundupplevelse i varje steg.
  • Det går inte längre att bara kasta upp produkter på Amazon och "se vad som säljer" utan det krävs ett ordentligt jobb för att få produkterna att sälja.
  • Men, när man gör ett ordentligt jobb har man en möjlighet att skala här som är svårslagen.
  • För att knäcka Amazonkoden på ett bredare plan, tror vi att man som företagare måste diversifiera sin verksamhet, hitta sina system för att jobba innovativt och alltid utgå från kunden. 

Läs också:Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

5 nivåer till succé på Amazon

1. Se möjligheterna i Amazon

Det bästa med Amazon är att all infrastruktur finns på plats. Att man som företagare kan fokusera på att skapa riktigt bra produkter och värde för sina kunder medan man kan överlåta till Amazon att hantera t ex själva sidans funktionalitet, betalningar, frakt till slutkund. Och självklart att kunderna redan är där. Det är dessutom en väldigt bra kanal för att enklare ta sig ut internationellt, säger Anna Nordlander.

2. Häng på! En uppåtgående trend i Sverige

– Amazon har alltid ett långsiktigt perspektiv och har redan förbättrat sitt erbjudande till svenska kunder markant sedan starten. Vi ser redan att Amazon lockar miljoner besök varje månad och tror på en fortsatt uppåtgående trend. 

3. Kopiera Amazons pelare

– Amazon har ju ett grundtänk som vilar på en handfull pelare. Dessa pelare är möjliga att kopiera utifrån varje företags enskilda förutsättningar. Kopierar man dessa på ett anpassat sätt, så har man en tydligt utstakad väg för tillväxt. Det är ingen rocket science, men det kräver medvetenhet, principfasthet och uthållighet. Att inspireras av Amazon -  att ta till sig deras metodiska arbetssätt och "knäcka" hur de jobbar ger enligt oss företag på sin tillväxtresa en trygghet och kan ersätta att enbart driva sin business med pannben.

4. Lär känna vår svenska marknad

– Mycket av Amazons tillväxtresa kan inspirera svenska bolag, men vår marknad skiljer sig ändå åt från andra marknader, så Amazon behöver tolkas ur en svensk tradition, berättar Anna Nordlander.

Nu när Amazon har gjort intåg på den Svenska marknaden är det samtidigt många olika aspekter som påverkas. Dessa behöver man känna till för att kunna utnyttja sina egna möjligheter här. Så här säger Anna och Margareta om vad som nu kommer ske på vår svenska marknad.

– Ribban kommer att höjas. Företag som idag främst konkurrerar med utbud, pris och snabb frakt kommer att få det tuffare. De svenska marknadsplatserna har inte lyckats koppla ett grepp om den svenska marknaden, men med Amazon kommer det att bli en helt annan sak. Konsumenterna kommer att förändra sitt beteende och förvänta sig att kunna hitta fler saker på samma plats.

5. En ny säljkanal öppnar sig – fånga den

När ett bolag av denna storleken kliver in på en marknad är det naturligt att många ser det som ett hot. Marknaden påverkas förstås när en jätte kliver in, med alla de resurser som en sådan bär med sig. Men hur ska e-handlare tänka när giganten klivit in på den svenska marknaden?

– Vi ser Amazon som en inspirationskälla, oavsett om man vill sälja där eller inte. För e-handlare gäller såklart att man måste vässa sitt erbjudande ytterligare och verkligen bevisa sitt värde för kunderna. Men, Amazon är en säljkanal bland många. Det behöver inte vara allt eller inget utan ett av många medel att nå fler kunder. 

Vi frågar experterna mer om Amazon, sälj och e-handel

Sälj på Amazon – eller inte?

Så? Alla vi som säljer någonting digitalt. Ska vi skrota vår egen e-handel? Fortsätta som vanligt? Vad är egentligen de bästa tipsen om man vill sälja på här, eller ska man det överhuvudtaget?

– Vill man komma igång snabbt och nå dels många kunder och dels en internationell kundkrets, då är Amazon nästan oslagbart. Däremot behöver det kanske inte vara den enda kanalen, men det är en kanal där det går snabbt att komma igång med relativt låg risk. Eftersom att all infrastruktur redan finns på plats, är det ett väldigt billigt sätt att testa sina produkter online. 

Är Amazon framtiden?

– Amazon är nutiden, vi befinner oss i den amazonska eran. Vad framtiden håller, återstår att se. Men, företag som inspireras av Amazon kommer vara bättre rustade för vad framtiden än håller. Något som fascinerat oss med Amazon är deras diversifierade affärsmodell. Man har många ben att stå på och har vävt en affärsmässig väv som är både elastisk och hållbar. Vi tror att det är ett bygge för framtiden. Det vi vet är att framtiden är oviss, och få företag kommer vara "spot on" i all evighet. Ska du överleva långsiktigt i framtiden så måste du framtidssäkra din business typ så som Amazon gjort.

Hur menar ni att det är en "digital marknadsplats som kommer förändra alla traditionella branscher till oigenkännlighet?

– Amazon har en tendens att förändra beteenden – vi har länge pratat om att sätta kunden i fokus men nu när Amazon är här blir det verkligen på riktigt. Allt kommer att behöva ha ett riktigt kundfokus, där allt från investeringsbeslut till nya produkter och tjänster kommer att måsta utgå från kunden. Det perspektivet är helt annorlunda mot hur de allra flesta företag och investerare värderar sin verksamhet idag, där ökad omsättning ofta används som det ultimata måttet på framgång, menar Margareta Boström.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så minskar du skatten 2025 – gratis skatteguide för företagare (ladda ned)

Att navigera i skattesystemet som företagare kan vara utmanande, men med rätt strategier kan du optimera både ditt företags och din egen ekonomi. Här får du några av de viktigaste tipsen för att minska skatten 2025, och dessutom en kostnadsfri nedladdningsbar guide som ger alla skattetips du behöver.

Talenom Talenom 12 mars, 2025 4 minuters läsning
Minska skatten 2025

Foto: Minska skatten 2025

Om du har ont om tid kan du ladda hem Skatteguiden för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta skattetips på en plats. Rekommenderas! Alright, låt oss titta närmare på några av de viktigaste tipsen för att minska företagets (och din privata) skatt 2025.

Skatteplanering för ägarledda företag

Som ägare av ett fåmansaktiebolag har du möjlighet att påverka din skattesituation genom medvetna val. Genom att förstå och tillämpa rätt strategier kan du inte bara optimera företagets skattesituation utan även gynna din privatekonomi.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Strategier för effektiv skatteplanering

1. Överavskrivningar
Genom att göra överavskrivningar kan du snabbare skriva av värdet på företagets tillgångar, vilket minskar den skattepliktiga vinsten för året. Det är dock viktigt att balansera denna kortsiktiga skattefördel mot behovet av avskrivningar i framtiden.

2. Periodiseringsfonder
Att avsätta medel till en periodiseringsfond möjliggör uppskov av beskattning av en del av vinsten till ett senare år. Detta kan vara fördelaktigt om du förväntar lägre inkomster kommande år. Tänk på att dessa medel måste återföras till beskattning inom en viss tidsram.

3. Koncernbidrag
För företag inom en koncern kan koncernbidrag användas för att utjämna resultat mellan bolag, vilket kan optimera den totala skattesituationen. Det är viktigt att följa gällande regler för att säkerställa att dessa transaktioner hanteras korrekt.

Tips! Verkar det krångligt med smarta skatteupplägg? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här

<br />

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Påverkan på din privatekonomi

Dina beslut som företagare påverkar direkt din personliga ekonomi. Här är några områden att överväga:

  • Lön vs. utdelning: Valet mellan att ta ut lön eller utdelning påverkar både din skatt och dina sociala förmåner. Lön är pensionsgrundande men beskattas högre, medan utdelning ofta beskattas lägre men inte påverkar pensionen.
  • K10-blanketten: En korrekt ifylld K10-blankett är avgörande för att beräkna hur mycket utdelning som kan tas ut till lägre beskattning. Det är viktigt att förstå reglerna kring gränsbelopp för att optimera din skattesituation.
  • Avdrag för hemmakontor: Om du arbetar hemifrån kan du ha rätt till avdrag för arbetsplats i hemmet. Det är viktigt att känna till vilka kostnader som är avdragsgilla och hur de ska redovisas.
  • Tjänstebil: Att ha en tjänstebil kan påverka både företagets och din personliga beskattning. Det är viktigt att förstå förmånsvärdet och hur det påverkar din skattesituation.

Tips! Här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen.

Gratis, nedladdningsbar guide för smartare skatteplanering

För att underlätta din skatteplanering har Talenoms experter sammanställt en omfattande guide med allt du behöver veta för att optimera skatten. Den täcker allt från hantering av periodiseringsfonder till deklaration av kvalificerade andelar genom K10. Oavsett om du är en erfaren företagare eller ny i branschen, kan denna guide hjälpa dig att fatta välgrundade beslut.

Ladda ner guiden och ta kontroll över din skattesituation här.

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer.

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.

Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.