Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Josefin Wallin 15 september, 2022 5 minuters läsning
Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Amazon öppnar mängder av möjligheter för dig som företagare? Eller är det ett hot mot vår svenska marknad? Allt om Amazon – från sälj till succé.

Anna Nordlander och Margareta Boström är båda retailexperter och just nu aktuella med boken Amazonkoden. Där beskriver de hur du som företagare kan hämta inspiration från ett av världens mest framgångsrika företag – Amazon. Dessutom visar de hur just du blir en vinnare på framtidens marknadsplats. Amazon är ju också ett företag som intagit den svenska marknaden – och det är här vi vill göra succé (förstås!).

Sälj på Amazon – experternas bästa tips

  • Amazon är en produktfokuserad marknadsplats, allt börjar egentligen med att satsa på rätt produkter med bra kvalitet och tydliga produktfördelar.
  • Ni måste på ett enkelt sätt kunna visa för kunderna varför de ska köpa just er produkt i ett hav av andra liknande produkter.
  • Se till att investera i riktigt bra bilder och glöm inte bort annonseringen.
  • Recensioner är otroligt viktiga på här, vilket leder till att ni måste se till att skapa en fantastisk kundupplevelse i varje steg.
  • Det går inte längre att bara kasta upp produkter på Amazon och "se vad som säljer" utan det krävs ett ordentligt jobb för att få produkterna att sälja.
  • Men, när man gör ett ordentligt jobb har man en möjlighet att skala här som är svårslagen.
  • För att knäcka Amazonkoden på ett bredare plan, tror vi att man som företagare måste diversifiera sin verksamhet, hitta sina system för att jobba innovativt och alltid utgå från kunden. 

Läs också:Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

5 nivåer till succé på Amazon

1. Se möjligheterna i Amazon

Det bästa med Amazon är att all infrastruktur finns på plats. Att man som företagare kan fokusera på att skapa riktigt bra produkter och värde för sina kunder medan man kan överlåta till Amazon att hantera t ex själva sidans funktionalitet, betalningar, frakt till slutkund. Och självklart att kunderna redan är där. Det är dessutom en väldigt bra kanal för att enklare ta sig ut internationellt, säger Anna Nordlander.

2. Häng på! En uppåtgående trend i Sverige

– Amazon har alltid ett långsiktigt perspektiv och har redan förbättrat sitt erbjudande till svenska kunder markant sedan starten. Vi ser redan att Amazon lockar miljoner besök varje månad och tror på en fortsatt uppåtgående trend. 

3. Kopiera Amazons pelare

– Amazon har ju ett grundtänk som vilar på en handfull pelare. Dessa pelare är möjliga att kopiera utifrån varje företags enskilda förutsättningar. Kopierar man dessa på ett anpassat sätt, så har man en tydligt utstakad väg för tillväxt. Det är ingen rocket science, men det kräver medvetenhet, principfasthet och uthållighet. Att inspireras av Amazon -  att ta till sig deras metodiska arbetssätt och "knäcka" hur de jobbar ger enligt oss företag på sin tillväxtresa en trygghet och kan ersätta att enbart driva sin business med pannben.

4. Lär känna vår svenska marknad

– Mycket av Amazons tillväxtresa kan inspirera svenska bolag, men vår marknad skiljer sig ändå åt från andra marknader, så Amazon behöver tolkas ur en svensk tradition, berättar Anna Nordlander.

Nu när Amazon har gjort intåg på den Svenska marknaden är det samtidigt många olika aspekter som påverkas. Dessa behöver man känna till för att kunna utnyttja sina egna möjligheter här. Så här säger Anna och Margareta om vad som nu kommer ske på vår svenska marknad.

– Ribban kommer att höjas. Företag som idag främst konkurrerar med utbud, pris och snabb frakt kommer att få det tuffare. De svenska marknadsplatserna har inte lyckats koppla ett grepp om den svenska marknaden, men med Amazon kommer det att bli en helt annan sak. Konsumenterna kommer att förändra sitt beteende och förvänta sig att kunna hitta fler saker på samma plats.

5. En ny säljkanal öppnar sig – fånga den

När ett bolag av denna storleken kliver in på en marknad är det naturligt att många ser det som ett hot. Marknaden påverkas förstås när en jätte kliver in, med alla de resurser som en sådan bär med sig. Men hur ska e-handlare tänka när giganten klivit in på den svenska marknaden?

– Vi ser Amazon som en inspirationskälla, oavsett om man vill sälja där eller inte. För e-handlare gäller såklart att man måste vässa sitt erbjudande ytterligare och verkligen bevisa sitt värde för kunderna. Men, Amazon är en säljkanal bland många. Det behöver inte vara allt eller inget utan ett av många medel att nå fler kunder. 

Vi frågar experterna mer om Amazon, sälj och e-handel

Sälj på Amazon – eller inte?

Så? Alla vi som säljer någonting digitalt. Ska vi skrota vår egen e-handel? Fortsätta som vanligt? Vad är egentligen de bästa tipsen om man vill sälja på här, eller ska man det överhuvudtaget?

– Vill man komma igång snabbt och nå dels många kunder och dels en internationell kundkrets, då är Amazon nästan oslagbart. Däremot behöver det kanske inte vara den enda kanalen, men det är en kanal där det går snabbt att komma igång med relativt låg risk. Eftersom att all infrastruktur redan finns på plats, är det ett väldigt billigt sätt att testa sina produkter online. 

Är Amazon framtiden?

– Amazon är nutiden, vi befinner oss i den amazonska eran. Vad framtiden håller, återstår att se. Men, företag som inspireras av Amazon kommer vara bättre rustade för vad framtiden än håller. Något som fascinerat oss med Amazon är deras diversifierade affärsmodell. Man har många ben att stå på och har vävt en affärsmässig väv som är både elastisk och hållbar. Vi tror att det är ett bygge för framtiden. Det vi vet är att framtiden är oviss, och få företag kommer vara "spot on" i all evighet. Ska du överleva långsiktigt i framtiden så måste du framtidssäkra din business typ så som Amazon gjort.

Hur menar ni att det är en "digital marknadsplats som kommer förändra alla traditionella branscher till oigenkännlighet?

– Amazon har en tendens att förändra beteenden – vi har länge pratat om att sätta kunden i fokus men nu när Amazon är här blir det verkligen på riktigt. Allt kommer att behöva ha ett riktigt kundfokus, där allt från investeringsbeslut till nya produkter och tjänster kommer att måsta utgå från kunden. Det perspektivet är helt annorlunda mot hur de allra flesta företag och investerare värderar sin verksamhet idag, där ökad omsättning ofta används som det ultimata måttet på framgång, menar Margareta Boström.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.