Gåsemora Gård - Från lantbruk till konferensanläggning
Till konferensanläggningen Gåsemora Gård på Fårö kommer både företagare och turister. Men vägen dit har varit lång för ägarna Thomas och Birgitta Söderlund. Tur då att de har varit två, tycker de.


I varje nummer av tidningen Driva Eget berättar en företagare om sin stora stolthet - nämligen sitt eget företag. Här är konferensägaren Birgitta Söderlunds historia:
Jag har varit lantbrukare i hela mitt liv och drivit en stor gård på Gotland med min man Thomas. Men 1998 fick Thomas djurallergi, och vi bestämde oss för att sälja korna.
Det var ett väldigt jobbigt beslut, och jag fick gå till en psykolog och prata om mina känslor. Som bisyssla hade vi 30 bäddar i fyra lägenheter och en liten kursgård som vi byggde i början av 90-talet.
Plötsligt brann den ner 2003. Då bestämde vi oss för att bygga nytt och bygga lite större än det vi haft tidigare. Vi satsade 7,5 miljoner extra förutom försäkringspengarna.
Nu har vi en konferensanläggning med konferensrum, matsal, restaurangkök och 30 bäddar till på Gåsemora. Så idag har vi totalt 64 bäddar i olika typer av hus från fyra århundraden, ett är en gammal kvarn.
Vi tycker att det är väldigt roligt att driva en sådan här verksamhet - även om det är minst lika mycket jobb som med lantbruket.
Vi har två olika kundgrupper - konferens och turister (privatpersoner). Konferenssäsongen börjar i mitten av april till mitten av juni Vid midsommar drar turistsäsongen igång och håller på till mitten av augusti, då börjar konferenserna igen och håller på till början av november. I december har vi julbord.
Vi har många återkommande gäster, och alla uppskattar vår gammeldags still på rummen i husen från 1700- och 1800-talen.
Mitt bästa tips till andra egna företagare är att vara envis - och gärna två. Då kan man peppa varandra om den ena tappar sugen. Titta och lyssna på andra men gör din egen grej.
Jag hade svårt att hitta någon att bolla med, alla gamla lantbrukarkollegor höll fortfarande på med sitt jordbruk och hade svårt att förstå mig. Så jag pratade med dem som slutat och ändrat verksamhet. Då fick jag lite mer att bygga självförtroendet med. Nu är vi fantastiskt nöjda med vårt beslut.
Även om det tar tid att bygga upp en sådan här verksamhet är det värt det, flera gånger om.
Företagsfakta
Företag: Stora Gåsemora Gård AB, Fårö
Verksamhet: Turist, konferens och jordbruk
Anställda: 3 heltid och 4-5 timanställda
Omsättning: ca 3,8 miljoner
Vinst: Cirka 100 000 efter avskrivningar
Läs mer här: www.gasemora.se
Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)
Vad är Gåsemora Gård på Fårö?
Stora Gåsemora Gård är en konferensanläggning på Fårö som drivs av Birgitta och Thomas Söderlund. Anläggningen omfattar totalt 64 bäddar fördelade i olika historiska byggnader från fyra århundraden, inklusive en gammal kvarn. Verksamheten inkluderar konferensrum, matsal och restaurangkök.
Hur utvecklades Gåsemora Gård från lantbruk till konferensanläggning?
Efter att Thomas Söderlund fick djurallergi 1998 tvingades paret sälja sina kor och ställa om verksamheten. När deras ursprungliga kursgård brann ner 2003 tog de beslutet att satsa stort och investerade 7,5 miljoner kronor utöver försäkringspengarna för att bygga en större anläggning.
När är bästa tiden att besöka Stora Gåsemora?
Det beror på syftet med besöket. Konferenssäsongen på Gåsemora Gård löper från mitten av april till mitten av juni samt från mitten av augusti till början av november. Turistsäsongen är främst under sommaren, från midsommar till mitten av augusti. I december erbjuds även julbord.
Vilka är Birgitta Söderlunds främsta tips för företagare i förändring?
Birgitta Söderlunds viktigaste råd är att vara envis och helst driva företaget tillsammans med någon. Det ger möjlighet att peppa varandra när motivationen sviktar. Hon rekommenderar också att lyssna på andra som genomgått liknande förändringar, men att alltid göra sin egen grej.
Hur ser verksamheten ut på Gåsemora Gård idag?
Idag driver Stora Gåsemora Gård en omfattande verksamhet med både konferenser och turism som huvudgrenar. Med tre heltidsanställda och 4-5 timanställda omsätter företaget cirka 3,8 miljoner kronor årligen. Anläggningen är känd för sin gammeldags stil och har många återkommande gäster som uppskattar den unika miljön.