Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nu gäller det att fokusera, Elisabeth!

23 juli, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Hundkurser, webbutik, hemsida, produktdesign, översättningar… Elisabeth Flenninger Jacobsson i Västerås har många företagarben att stå på, men inget är tillräckligt bra. När Anders rycker ut får hon hjälp med en klassiskt småföretagarfråga – vad ska man fokusera på?



Under vinjetten Anders rycker ut berättar en företagare i varje nummer av tidningen om sina problem och får hjälp och coachning av Anders Andersson.



I nummer 3/2013 var det Elisabeth Flenninger Jacobssons tur. För fem år sedan tröttnade hon på sitt jobb som teknisk skribent och att ständigt sitta vid datorn på kontoret.



– Jag hade länge drömt om att starta eget och när jag nu skulle göra det skulle det kretsa kring mitt stora intresse, hundar.



Hon gick en ettårig instruktörskurs och satte sedan igång med lydnadskurser för hundägare, och nu håller hon hundkurser 3-4 gånger i veckan.



För att dra folk till kurserna byggde hon en hemsida med artiklar om hundar. Snart blev det också en webbshop för hundprylar.



Då upptäckte hon att det inte finns några bra matbarer för hundar – upphöjda ställningar för hundskålar. Så hon började designa och låta tillverka sådana. För att dryga ut kassan sysslar hon dessutom med översättningar.



Sluta med översättningar

När hon nu sitter hemma vid datorn och lägger samman omsättningarna från alla sina verksamheter i Elisso AB blir det ändå inte så mycket kvar efter alla omkostnader.



I Driva Egets kalkyl ser hon att slitet från morgon till kväll året runt bara kan ge henne en månadslön på 12 100 kronor i månaden. 



Anders första råd är att sluta med översättningarna, eftersom uppdragsgivarna ger skamligt dåliga arvoden:



– Det kan vara en fördel att ha många olika verksamheter, men då ska det vara sådana som drar varandra. Och allt det andra gör faktiskt det.



När hon sedan berättar om att hon behöver en större lokal för att kunna hålla fler hundkurser med fler deltagare ställer han henne inför ett viktigt vägval – att satsa stort eller expandera med lågbudget.



Årshyran för lokalen är hela 280 000 kronor, och för att finansiera det måste det till både nya samarbeten och en webbutik som också blir en fysisk butik. Hon får då detta råd:



– Försök slå dig ihop med andra i hundbranschen och försök skapa ett ”hundcenter” i Västerås. Där skulle kunna finnas hunddagis, hundtrimning och kanske mottagning för en veterinär tillsammans med din butik och din kursverksamhet. Ta kontakt med tänkbara samarbetspartner och samlarden för att diskutera en verksamhet där ni drar kunder till varandra.



Modernisera webbshopen

Elisabeth visar sin webbplats och sin webbshop, där omsättningen på ett år varit 135 000 kronor. Den innehåller en mängd matnyttiga artiklar för hundägare. Det märks att den kommit till för att dra folk till hundkurserna och att webbutiken kommit senare.



– Vinkla artiklar och innehåll mer på det som säljs i butiken. Råden i artiklarna kan ju också handla om vikten av att ha rätt koppel och om att en bra matbar skonar hundens nacke. De kan sedan sluta med länkar till produkterna i butiken.



I Driva Eget nr 3/2013 kan du läsa resten av Anders råd till Elisabeth.



Vill du att Anders rycker ut till ditt företag? Mejla honom här och berätta vad du behöver hjälp med. Skriv "Anders rycker ut" i mejlets ämnesrad. Observera att han bara kan hjälpa en småföretagare i varje nummer och inte hinner svara på alla frågor. 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.