Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Affärsjuridik, Avtal, Patent & Varumärken

Nytt EU-förslag kan förändra internet totalt

20 juni, 2018 3 minuters läsning
Emanuel Karlsten

Foto: Emanuel Karlsten. Foto: Martin Ridne

Idag röstade EU-utskottet ja till nya regler som kan komma att innebära internetfilter och ”länkskatt”. Vi reder ut vad som gäller – och hur det kan påverka dig som småföretagare. 

Europaparlamentets utskott för rättsliga frågor röstade idag igenom nya upphovsrättsregler som presenterats av kommissionen.

Dels handlar det om den så kallade ”Artikel 11” som går ut på att plattformar och hemsidor måste betala licensavgifter (en så kallad ”länkskatt”) till mediehus när de citerar ur deras texter eller postar skärmdumpar och bilder och länkar till dem.

Dessutom röstades “Artikel 13” igenom. Den innebär att upphovsrättsskyddat material inte får publiceras, då väntar böter. För att undgå detta kan plattformarna behöva installera ett filter eller anställa folk för att se till att inget otillåtet publiceras.

Det här skulle kunna bli en stor utmaning för små aktörer, menar journalisten Emanuel Karlsten som är insatt i frågor kring internet och sociala medier.
– Problemet för småföretagare blir att leva upp till de här kraven. Reglerna kommer knådas ganska mycket så kanske kommer de allra minsta inte behöva göra lika mycket som de allra största men Google som tagit fram ett filter till Youtube betalade 50 miljoner dollar. Det är väldigt svårt för en liten företagare att göra, säger han.

Svårt för småföretagare


Daniel Westman, som forskar i IT-rätt vid Stockholms universitet berättar att man i förslagen har försökt avgränsa artikel 13 till större aktörer.
– Man har även definierat bort Wikipedia och uppslagsverk, och om du skulle ha en egen blogg med kommentarsfunktion kommer den troligtvis definieras bort, säger han,

Samtidigt påpekar han att det här kan göra det svårt för småföretagare att använda andra plattformar för att nå ut.
– De aktörer som till exempel Youtube, där småföretagare kan lägga upp material, får ett större ansvar för vad användarna lägger upp. Installerar de filter kan det komma att blockera sådant som är fullt laglig. Då får man klaga i efterhand, men det innebär att det blir svårare att få ut sitt innehåll, säger Daniel Westman.

Det handlar både om ett yttrandefrihetsperspektiv och en näringsfrihetsfråga, anser han.
– Vissa småföretag är i väldigt stor utsträckning beroende av att deras innehåll kan komma ut i de här kanalerna, säger Daniel Westman.

För privatpersoner kan det komma att förändra hur vi använder internet, menar Emanuel Karlsten.

– Det här dödar en etablerad kultur av att vi skärmdumpar när vi ser en lustig rubrik eller fotar av eller filmar en konsert och delar med oss av våra vardagsupplevelser. Att vi kan dela med oss fritt av det vi ser och upplever, säger han.

En principiell fråga


Samtidigt är ett annat perspektiv att småföretagare som idag har svårt att hävda sig när deras material sprids olagligt på nätet nu kan få förbättrade möjligheter.
– Sen är nog de som kommer lägga in sina verk för blockering i första hand större aktörer, som skivbolag, spår Daniel Westman.

I grunden är det en principiell fråga att man väljer att hindra något på förhand och då riskerar att stoppa för mycket, istället för att ta bort det i efterhand.
– Det är inga lätta frågor och ofta legitima intressen från båda håll. Hur mycket kan man acceptera att saker stoppas på felaktig grund? säger Daniel Westman.

Ärendet kommer nu att behandlas av parlamentet i plenum där parlamentarikerna kommer rösta om förslaget ska godtas eller om man ska skriva om det för en ny omröstning i höst.  Går det igenom blir detta ett direktiv för mer enhetlig reglering, ingen förordning som GDPR.
– Det här innebär en skyldighet för staterna att införa lagstiftning så det kommer se lite annorlunda ut i varje land, säger Daniel Westman.

Det var 14 parlamentariker som röstade för ärendet och nio emot. Två parlamentariker lade ned sina röster. Max Andersson, miljöpartistisk EU-parlamentariker och den ende svenska ledamoten i utskottet, röstade nej till förslaget.

Av: Ebba Arnborg


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.