Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Marknadsföring & PR

Så kan du öka försäljningen inför jul – 9 smarta knepen!

EBBA
Ebba Arnborg 27 november, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Öka försäljningen inför jul

Julrushen är här – och än finns tid att slå säljrekord innan jul! Här är tipsen som hjälper dig öka försäljningen inför jul, avsett om du säljer produkter eller tjänster.

Black Friday har kickstartat julhandeln, och nu är det dags att hålla farten uppe! Här är några snabba, praktiska strategier för att sticka ut och öka försäljningen inför jul – och samtidigt skapa en positiv upplevelse som stärker ditt varumärke.

9 tips – öka försäljningen inför jul

1. Bygg vidare på Black Friday-trafiken

Använd Black Friday som en språngbräda för julhandeln. Ge kunder som handlar under Black Friday en rabatt som gäller fram till 20/12. Du kan också skicka exklusiva erbjudanden till dem under december.

2. Gör det enkelt att köpa

Se till att din hemsida är snabb och lättnavigerad, och att betalningsprocessen är så enkel som möjligt. Marknadsför expressleverans, enkel frakt och möjlighet till upphämtning. Lyft fram deadlines tydligt, till exempel: "Beställ senast 20 december för leverans före jul."

Har du en fysisk butik, tänk på att tydlig skyltning och snabb service kan göra stor skillnad.

3. Skapa smarta paket

Stressade kunder uppskattar smidiga lösningar. Lyft fram färdiga presentkit som passar olika mottagare, till exempel: "Till mamma” ”Till den som älskar att baka", "Perfekt för kollegan" eller ”En lyxig klapp till den som har allt". Marknadsför presentkit eller produkter som: "Den perfekta sista-minuten-klappen – redo att hämtas i butik idag!"

Säljer du tjänster så satsa på att skapa tydliga presentkort, till exempel: "Ge bort en massage", "En månad personlig träning" eller "En digital workshop i fotografering".

4. Stick ut med julig paketering

En vacker förpackning kan göra hela skillnaden! Fundera på att erbjuda specialdesignade inslagningar eller julkort som tillägg, det kan bli en konkurrensfördel gentemot större företag. Eller tipsa kunder om att köpa till presentpapper och kort. Du kan även skapa digitala eller tryckta presentkort, redo att ges bort direkt.

5. Skapa engagemang med julrim

Julrim är ett lekfullt och enkelt sätt att engagera kunder. Kanske kan du skriva några för dina mest sålda produkter? Eller posta julrim på sociala medier och låta kunderna gissa vilken produkt eller tjänst det handlar om. Den som gissar rätt kan vinna ett pris eller en rabattkod.

6. Satsa på tidsbegränsade erbjudanden

En känsla av brådska kan få kunderna att agera. Till exempel kan du erbjuda fri frakt på alla köp fram till midnatt, ge en gåva på köpet om de köper en specifik dag, eller se till att rabatter är tidsbegränsade.

7. Samarbeta för att nå fler kunder

Gå ihop med andra företag för att skapa unika erbjudanden. Kanske kan du kombinera dina varor med någon annans, till exempel skulle ett café kunna samarbeta med en florist för att skapa ett "blommor och fika"-paket att ge bort, eller en fotograf och en stylist kan sälja ett "nyårs-porträtt"-paket.

8. Använd helgerna fram till jul

Många kunder handlar under helgerna. Överväg att ha "helgkampanjer" varje advent, till exempel fri frakt eller extra rabatter på specifika produkter.

9. Glöm inte att ta hand om dina befintliga kunder

Dina nuvarande kunder är din bästa resurs för att öka försäljningen. Skicka personliga mejl eller SMS där du önskar god jul och bifogar ett fint erbjudande som tack för deras lojalitet.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.