Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Renata Chlumska: ”Att driva företag är som att bestiga Mount Everest”

20 maj, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Äventyraren Renata Chlumska har bestigit världens högsta berg, paddlat runt USA, cyklat från Nepal till Sverige och ska nu resa ut i rymden. Men hon driver också eget, och menar att likheterna är slående. Här är hennes bergsbestigar-råd som får dig att lyckas med företaget.

På Driva Eget-dagen i Stockholm den 26 maj (boka din plats här!) möter du Renata Chlumska som visar hur du gör för att lyckas. Redan här ger hon några råd:

[caption id="attachment_16337" align="alignright" width="199"]EV99TOPPENRC Renata på toppen av Mount Everest. Fotograf: Göran Kropp[/caption]

Det var under en resa till Nepal som drömmen att själv ta sig upp för världens högsta berg väcktes hos Renata Chlumska. Efter fyra år av förberedelser kämpade hon sig 1999 upp för branta isväggar och stod slutligen på toppen av Mount Everest som första svenska kvinna.

Men äventyren tog inte slut där. Chlumska har också som första svenska kvinna bestigit de sju högsta bergen på samtliga sju kontinenter. Hon har paddlat kajak runt hela USAs kustlinje, en resa som tog ofattbara 439 dagar. Hon har cyklat från Nepal till Sverige, kört motorcykel från Indien och hem och nu väntar nästa äventyr – rymden, som förhoppningsvis blir av under 2015.

Renata har också drivit eget sedan 1996. Förutom hennes expeditioner, testar hon utrustning och material inom friluftslivs- och äventyrsbranschen. Hon håller föreläsningar och utbildningar och så driver hon friluftsanläggningen Böda Äventyr på norra Öland.

Hon menar att det finns stora likheter mellan att bestiga Mount Everest och att driva företag. I båda fallen handlar det om att sätta upp mål och delmål, om lagarbete, samarbete och kommunikation. Och att bemöta problem.

– Du möter yttre omständigheter som du inte kan göra något åt. För ett företag kan det vara konkurrenter eller konjunkturer, i mitt fall är det väder, vindar och snö som jag måste förhålla mig till. När det är fint väder på berget ser allt enklare ut än när det drar in ett oväder. Mycket kan hända som påverkar teamet och medarbetarna. Det handlar om att ha rätt attityd när man förhåller sig till och överkommer svårigheter och hinder – oavsett om de är IT-system eller glaciärsprickor, säger Renata Chlumska till Driva Eget.

[caption id="attachment_16338" align="alignright" width="174"]renataORcoast_1 Around America Adventure, Stilla Havet. Fotograf: Kaj Bune[/caption]

Renata möter också många företag som själva berättar att deras bild inför nästa år är ett berg.
– De har satt upp ett mål, befinner sig i baslägret och ska kämpa mot toppen tillsammans. De ser själva likheter och då har de bara skrapat på ytan, det finns mycket mer att hämta, säger hon.

Men, behöver man inte vara en övermänniska för att lyckas bestiga Mount Everest? Inte alls, menar Renata.
– Den bilden hade jag också innan jag åkte dit första gången. Att det här är för någon slags elit, någon grupp supermänniskor. Det var det inte. De var människor som hade tränat hårt. De var målmedvetna, dedikerade, engagerade och hade kunskap och kompetens.

Och det, menar Renata, kan vi alla skaffa oss. Oavsett vilket mål vi siktar mot.
– Det handlar om träning, förberedelser och inställning. Man måste vilja, man måste tro på det. Det gäller inte bara att klättra i berg utan även om man ska driva ett företag.

Den 26 maj är Renata en av talarna på vår Driva Eget-dag på Rival i Stockholm. Där kommer hon att berätta om sina äventyr och expeditioner.
– Jag vet att man kommer att känna igen sig även om man inte ska bestiga Mount Everest. Det handlar om att våga ta steget och möta utmaningarna, och inse hur fantastiskt det är när man vågar och lyckas. Jag hoppas publiken kommer att bli inspirerade och gå därifrån med ny kraft och energi, och känslan av att ”Kan hon klara av det där då kan jag ta nästa steg i mitt företag”.

Här är 3 av Renatas tips till dig som driver eget:Tänk långsiktigt
Sätt tydliga mål och dela upp dem i delmål. Tro på dig själv och ha tålamod och uthållighet.

Planera för det oplanerade
Var beredd på att planer du har kommer att förändras. Se det som spännande, utvecklande och utmanande istället för som problem – och var lösningsorienterad.

Var inte rädd för att be om hjälp
Jag har folk som hjälper mig på olika sätt, som är skickliga inom sina områden. Satsa på att bygga upp ett nätverk med personer du kan fråga om råd.

Renata är en av fyra välkända talare som på Driva Eget-dagen i Stockholm den 26 maj ska inspirera dig som driver eget eller funderar på att starta eget. Läs mer och boka din plats här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.