Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Så gör du besvärliga kunder nöjda - eller inte

5 december, 2016 3 minuters läsning

Foto: Har kunden alltid rätt? Kanske inte. Foto: Getty Images

Kunden har inte alltid rätt. Ny forskning visar att handeln är särskilt utsatt för jobbiga kunder – men det finns också anledning för småföretagare att vara självkritiska.

Har kunden alltid rätt? Nej, absolut inte, enligt ny forskning.
– Det finns uppenbarligen människor som ibland tar sig väldigt stora friheter just i rollen som kund. Det kan handla om allt från ett beräknande sätt att skaffa sig fördelar, till upplevelser av orättvisa, maktlöshet och kränkt självkänsla, säger Markus Fellesson, docent i företagsekonomi vid Karlstads universitet.

Tillsammans med Nicklas Salmonson, docent vid Högskolan i Borås, har han gjort studien ”Att jobba med jobbiga kunder” som nyss blev klar. Studien bygger på drygt 30 djupintervjuer och 2 900 enkätsvar från personer verksamma inom detaljhandeln.

Som egen företagare är det lätt att bli allt för lyhörd för vad kunden vill ha, antingen för att behålla sina kunder eller vårda sitt varumärke. Men det kan också finnas skäl till självkritik om man möter allt för många besvärliga kunder.
– Det kan absolut finnas skäl för företaget att tänka till: kanske behöver jag bli tydligare på hur det är tänkt att saker och ting ska fungera? Eller är det rent av så att vi organiserat saker på fel sätt och behöver tänka om för egen del?

Markus Fellesson ville studera problemet med jobbiga kunder eftersom det drabbar både anställda (som får en dålig arbetsmiljö) och andra kunder (som får en tjänst av lägre kvalitet).

Han blev överraskadav att det verkar vara ett så pass vanligt förekommande problem spritt mellan olika typer av kunder.
– Något som återkommer i våra intervjuer är att det verkligen kan vara vem som helst som beter sig illa.

I tidigare forskning har det visat sig att personal inom hotell- och restaurangverksamhet är särskilt utsatta, där det ofta finns förväntningar på god
– Även inom handeln finns ett kommersiellt tryck på att vara kunden till lags, som kan leda till att man ibland står ut med mer än vad som egentligen är försvarbart, säger Markus Fellesson.

I enkätstudie framkom bland annat att drygt 70 procent av de anställda inte fått någon utbildning i hur man hanterar jobbiga kunder.

Här ser forskarna ett stort behov. Dessutom menar de att ett sätt att hantera kunderna lättare är om arbetsgivaren ger personalen mer handlingsutrymme så att man till exempel får mandat att ge en kund rabatt eller byta vara i specifika situationer.

1. Agera proffsigt
Behåll lugnet. Många gånger kan det räcka med att kunden får häva ur sig det hon eller han har att säga, för att de själva ska inse att de har gått över gränsen. I vissa lägen kan det fungera med att be kunden komma tillbaka senare, men det beror helt på den aktuella situationen. Att du är tydlig och saklig när du bemöter kundens argument är en annan god grundregel. Framför allt bör du undvika att sänka dig till kundens nivå när det gäller personangrepp, då riskerar konflikten att eskalera.

2. Prata om det
Diskutera problemet med kolleger. Dels hjälper sådana samtal de som utsatts för situationer med jobbiga kunder att hantera det som hänt och gå vidare, dels får alla en möjlighet att lära av varandra och utveckla en gemensam toleransnivå. Som chef har du ett särskilt ansvar här, samtidigt som det är viktigt att även chefen har någon att prata med.

3. Sätt gränser
Våga säga nej. Även om det innebär att du kanske förlorar en affär. Ja, det gäller även egna företagare. Ytterst handlar det om att respektera och uppvärdera den egna verksamheten, sin personal och sig själv. Allt är faktiskt inte okej.

 

 

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.