Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Så tog Jerker kontrollen genom företaget – "Ingen läkare kunde hjälpa mig"

Josefin Wallin 27 augusti, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 11 minuters läsning
Så tog Jerker kontrollen genom företaget – "Ingen läkare kunde hjälpa mig"

Det var som barn i en nybyggd marklägenhet i Lund som Jerker Andersson blev sjuk. När ingen bot fanns till hands – bestämde hans sig för att finna den själv. Ur sjukdomen växte företaget, nya insikter och nu delar han med sig av det till oss.

Ur sjukdomen växte företaget

"I samma stund som rapporten lästes väcktes minnet av den mögliga lägenheten 1978. Kunde det finnas relation mellan sjukdomsdebut och mögelexponering? Här startade således den forskning som senare kom att leda till grundande av framgångsrikt företag inom saneringsbranschen."

Det här är berättelsen om företagaren Jerker Andersson. Som exponerades för mögel som barn i familjens nybyggda marklägenhet. Vilket sedan ledde till att han insjuknade i den autoimmuna sjukdomen HSP – Henoch Schönleins Purpura. En sjukdom som när han fick bristfälligt med hjälp blev underlag för hans egna efterforskningar. Som idag är grunden tills hans företag.

– Att starta företag och nå ut var lättare då första företaget byggdes upp, än vad det är nu.

"Kan han kan jag"

– Pappa drev eget. Han berättade mycket och visade hur saker fungerade. Företagande var för min del ändå inte givet. Mobbning i skolan gav dåligt självförtroende. Det gav därför ett driv i att bli hyfsat duktig på det jag gjorde, allt för att intresse fanns och för att liksom bevisa att jag inte var sämre än andra, så som mobbarna så många gånger sagt och visat. Till sist efter att ha inhämtat mycket kunskap inom nuvarande arbetsområde tog jag mod till mig och startade företag. Fick bättre självförtroende och sneglade på en släkting som startat företag. Kan han så kan jag.

Året var 1978

– Jag är född i Lund 1970. Från staden finns några minnen sedan ett par års ålder. Ett av minnena som framöver kom att färga livet under ett antal år var musik och låten Popcorn med Hot Butter som släpptes 1972. Minns att jag stod i köket och kunde springa raklång under köksbordet, över vilket den orangea lampan Bumling hängde. På radion spelades låten och de poppande tonerna fick det att gå glädjevågor genom hela kroppen.

Det var 1978 när familjen flyttade ett stenkast bort från sin lägenhet i Ljungby till en helt nybyggd marklägenhet, med platta på mark. Här hade byggentreprenörerna missat att låta byggfukten avfuktas från betongplattan. Vilket förstås gjorde att när hösten kom, och därmed kylan, förvandlades lägenheten till en fuktig grogrund för rikligt med mögel.

Mögel i lägenhet där Jerker med familj flyttade in
Marklägenheten i Ljungby

– Minns att det kom en besiktningsman som utförde slutbesiktningen. Far som stod innanför tröskeln pekade klagande på möglet och menade att det inte kunde vara bra. Besiktningsmannen som stod utanför sade att de inte kunde göra något och att möblerna inte skulle ställas intill väggarna för att ytorna skulle kunna ventileras och inte binda fukt, allt enligt hyreskontraktet.

Insjuknandet

Ett tag senare insjuknade Jerker i den autoimmuna sjukdomen HSP – Henoch Schönleins Purpura. En icke smittsam småkärlsvaskulit som medför inflammation i njurarna, ledvärk, feber, trötthet och inflammation av ytliga blodkärl i huden. De allra flesta barn som drabbas tillfrisknar efter ett skov men så blev det inte för hans del. Ingen inom sjukvården kopplade emellertid det här till mögelexponeringen. Det skulle istället vara Jerker själv som av en slump 13 år senare gjorde den upptäckten.

Läs också: Chatrine bor och jobbar på 6 kvadratmeter – lev det liv du väljer

Att söka svar på egen hand

– När ingen hjälp fanns att hämta från sjukvården ville jag söka svar på egen hand. Försökte få läkare att testa om jag hade invasivt mögel så som vissa andra patienter med samma sjukdom. Ingen ville ställa upp på det, dessutom utan motivation om varför. Lyckades själv komma fram till lösning som håller sjukdomen i schack. Därför ville jag hjälpa andra att förebygga och åtgärda fuktrelaterade skador i hus som kan leda sjukdom. Informationen fanns i princip inte på Internet i Sverige innan jag började skriva om det och publicera på företagets hemsida. Idag har många följt efter, på både bra och mindre bra sätt, berättar han.

Behov av en tillflyktsort

Att kunna vända sig till någonting där man kunde få andas, fly verkligheten en stund, har varit en viktig sak. Skolgången i grundskolan var en kämpig tid. Där Jerker beskriver sig själv som en försiktig, rödhårig och tidvis sjuk pojke. Något som gjorde gjorde honom till en utmärkt måltavla för mobbing. Här föddes behovet av en tillflyktsort. Vilket kom att bli faktaprogram på TV, kemi och böcker, men också musik. Saker som skulle komma att bli viktiga av flera anledningar senare i livet. Att hålla sig borta från människor som lämnar negativt avtryck tog han också med sig från skoltiden.

– Håll dig borta från toxiska människor som narcissister, psykopater, mobbare. Försök inte anpassa dig efter dem eller få dem att ändra sig om det inte lyckas från början. Markera mot dem går att göra, på väl avvägt affektivt sätt. Ändrar de sig inte? Så vandra bara vidare. Ta inte illa upp, det är dessa personerna som har brister och inte förstår bättre. 

"Håll dig borta från toxiska människor"

Vidare passerade han gymnasietiden som var bättre och fri från mobbing, ett musikintresse som utvecklades, vägen in i arbete i industrin samt lumpen. Ett arbete i industrin var nog även det som han planerade. Men efter lumpen möttes Jerker av finanskrisen och med finanskrisen – inga industrijobb. Så vad gör man nu?

Att ligga på soffan var inget alternativ och Jerker sökte istället en tjänst på Sveriges största Discjockeyförmedlingar. Här fick han även promotion från skivbolag som en av 150 stycken exklusivt utvalda DJ´s i Sverige. Många gig men inget heltidsarbete. I vanlig ordning valdes soffa och tv-dosa bort till förmån för två nya forskningsprojekt, varav ett kring det som kallas för "sjuka hus".

"Ingen läkare kunde hjälpa mig till bättring"

– Jag ville ta reda på mer om HSP, den autoimmuna sjukdomen, då ingen läkare kunde eller ville hjälpa mig till bättring. 1991 gjordes den första anteckningen om misstänkt koppling mellan mögel i hus och HSP. Detta var innan Internets tidevarv så därför söktes information via sjukhusbibliotek och andra ställen där det gick att beställa forskningsrapporter. Fick tack vare fin hjälp tag på en rapport från 1959, där man beskrev HSP hos en 15 årig pojke med det invasiva möglet Aspergillus. Man kopplade här möglet till sjukdomen då behandling med antimykotika fick sjukdomsförloppet att helt gå i remission.

I samma stund som rapporten lästes väcktes minnet av den mögliga lägenheten 1978. Kunde det finnas relation mellan sjukdomsdebut och mögelexponering? Här startade således den forskning som senare kom att leda till grundande av framgångsrikt företag inom saneringsbranschen. 

– Struktur gäller att få in i vardagslivet i förhållande till arbetet. Det gäller att lägga dessa områden likt pusselbitar som passar väl in i varandra. Det är inte helt enkelt då företagande kan vara minst sagt slukande. Planera.

Var det här sambandet?

Jobbet som DJ, forskningen om sjuka hus och annan forskning kompletterades nu med en utbildning till lärare vid Växjö Universitet.

– Växjö Högskola övergick 1995 till Universitet och fullt fokus lades från universitetsledningen och mentorerna om att hela tiden i studierna utgå från och förankra kurserna i forskning. Därmed inhämtades forskningskunskap vilken synnerligen under åren gagnat vidare arbete rörande fuktskador i hus relaterat hälsoeffekter och krävda saneringsåtgärder. 

Som nyutexaminerad lärare jobbade han sedan mestadels med psykosocialt stödbehövande barn och unga, både inom skola och social verksamhet. Inom området behandling togs delvis eget och unikt material fram, kallat ”Strukturerade Samtal”, vilket baserades på den intressanta och viktiga organisationsläran ”Double Loop Learning” av Donald Schön och Chris Argyris.

– Just denna organisationslära har jag även kommit att använda i entreprenörskapet såsom grundläggande värdering. 

Forskningen gav inspiration till bok och företag

2001 hade Jerker arbetat så mycket kring begreppet "sjuka hus" att idéer på både bok och företag tog form. Under drygt fyra års tid skrevs ett bokmanus samman, döpt till ”Optimera din kunskap om hus”. Av olika anledningar valde han nu att helt frångå läraryrket och starta upp sin egen enskilda firma inom saneringsbranschen, Ljungby Fuktkontroll & Sanering. Under samma period föddes även det första av Jerkers två barn. Vilket gjorde att han heller inte kände att tiden fanns för att fortsätta åka ut och spela som DJ.

Fler delägare adderas

I företaget avnände han bokmanuset som inspirationskälla för att fortsätta jobba fram forskningsbaserad information. Firman fick också mycket att göra ganska snabbt. Därmed togs beslutet att ombilda firman till ett aktiebolag och addera ytterligare en delägare 2008.

– Om man ska vara delägare i ett företag, se till att lära känna den andre parten så väl det går innan man går samman. Titta noga efter bl.a. ekonomi, toxiska egenskaper och missbruksproblematik. Se till att det finns ett väl genomgånget och gediget samarbetsavtal innan delägarskap skrivs. Diskutera in i detalj vilka förväntningar och krav ni har på verksamheten och varandra. Diskutera och förespegla om möjligt olika scenarier som kan tänkas dyka upp. Var noga med att sitta i regelbundna möten där saker och ting stäms av. Skänk heller inte bort delägarskap hur som helst. Har du byggt upp något från grunden så finns det ett värde i det. Låt också värdebestämma företaget. Var inte för snäll – men var affektivt korrekt. Lösningen finns i att kunna samarbeta i allt vad det innebär, enas i svårigheter och vidareutvecklas. Det är tillsammans man gör det.

Dags för någonting helt nytt

Under 2021 har Jerker avklarat minst 90.000 supportärenden och många tusen installerade avfuktare och luftrenare. Därmed väcktes en stark känsla av att göra någonting nytt och utvecklas. Rollen som VD och ägare i bolaget avlutades därför. Men vad gör man nu? Var det läraryrket han skulle tillbaka till? I samma veva lästes bokmanuset igenom på nytt, han tog ett sabbatsår och fortsatte konsumera den ämnesinriktade forskningen. Ur bokens titel "Optimera din kunskap om hus" föddes ett företagsnamn. Optihus. Optihus AB blev nu Jerkers nya företag. I tillägg driver han ett projekt som kallas CS – CLUB SCHYSST. Ett projekt som verkar mot mobbing, främlingsfientlighet, rasism, våld, kriminalitet och droger. Ett mindre sidospår, men ett viktigt sidospår.

Hoppas kunna ge husägare hjälp

– De tiotusentals timmarna som plöjts ned i den tvärvetenskapliga forskningen hoppas jag genom åren kunnat ge många husägare och andra hjälp. Förutom att bistå andra fann jag genom inhämtad kunskap möjlighet till avsevärd lindring gällande min åkomma.

Forskningsresan fortsätter med samma oberoende forskare, Jerker Andersson, fast under det nya företagsnamnet Optihus AB. Företagskonceptet ämnas vara optimerat samt mer finslipat och pedagogiskt upplagt, allt utifrån den samlade utbildning, forskning och erfarenhet som inhämtats under årens lopp.

– Struktur gäller att få in i vardagslivet i förhållande till arbetet. Det gäller att lägga dessa områden likt pusselbitar som passar väl in i varandra. Det är inte helt enkelt då företagande kan vara minst sagt slukande. Planera.

Företagandet och digital synlighet

Det är ibland svårt att ta in hur mycket den här människan faktiskt hunnit med. Hur nyfikenheten och drivkraften tagit honom framåt. Därmed har Jerker samlat på sig enormt mycket erfarenhet. Hur du syns på bästa sätt digitalt är en av dem. Vilka insikter han gärna delar med sig av till andra företagare – kanske just du som läser.

– Att starta företag och nå ut var lättare då första företaget byggdes upp, än vad det är nu. Att ha en hemsida är för många företag grundstenen. Om man vill synas bra på Internet så tar det mycket tid i anspråk. Sökmotorerna vill ha uppdaterat innehåll som är väl strukturerat, unikt och hjälpfullt för läsaren, menar han.

Han trycker också på vikten av att ändå inte skriva för sökmotorerna – utan för människan.

Sökoptimering är företagarens bäste vän

– Nya riktlinjer har kommit om att en hemsida inte bara ska vara hjälpsamt informativ. Den ska också vara välbyggd och det ska inte få lov att ta för lång tid att ladda ned de ingående sidorna på hemsidan. Ska man själv bygga hemsida gäller det att inhämta rätt kunskap, rätt verktyg och inte köpa tjänst från billigaste och långsammaste webbhotellet. En webbshop kan t.ex. vara resurskrävande och alla webbhotell uppfyller inte de kriterier som krävs för att sökmotorerna ska godkänna sidan som väl fungerande. Köp INTE inlänkar till hemsidan via olika företag som sysslar med betalda länkar.

Var hellre själv aktiv på olika sociala medier. Ha hemsidan som en väl utbyggd bas och de sociala medierna som satelliter. Inte tvärtom.

– Skriv inte mängder med artiklar inom samma område och detaljer. Samla unik information på en sida och  fördjupa denna specifikt med några andra intilliggande ämnen. Blanda inte olika "kort" på en sida. Det blir bara rörigt för läsaren. Se till att länka internt mellan olika sidor som berör varandra. Det finns idag gott om guider ang SEO och att bygga hemsida. Att lära från grunden och komma till skott ordentligt tar från cirka sex till tolv månader. Fortsätt inhämta nyheter inom dessa områden. Häng med och ta om möjligt ledningen. Se upp för att leja ut arbetet utan att ha en väl genomgången kravspecifikation, avslutar Jerker Andersson.

Men hur blev det med sjukdomen? Den som det inte fanns något bot på?

– När det misstänkta sambandet mellan sjukdom och mögelexponering hittades, och inga läkare ville eller kunde hjälpa, började jag läsa om olika kosttillskott som är kända för att motverka svampinfektion och inflammation i kroppen. Hittade efter ännu mer läsande och prövande till sist rätt. Ett råd, om den etablerade vården inte kan hjälpa, är att ta kontakt med alternativläkare och näringsterapeut. 



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.