Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

6 tips – Så gör du spännande nyhetsbrev som folk vill läsa

18 oktober, 2013 2 minuters läsning
Visst har du kunder som du borde höra av dig till lite oftare? Ett mejlutskick eller nyhetsbrev kan vara lösningen. Så här skriver du ett på rätt sätt, enligt experten Oskar Glauser.

Oskar Glauser är webbdesigner, art director och som den entreprenör han också är ville han lösa problemet med smidiga mejlutskick till sina kunder.

– Jag ville mejla mina kunder om de senaste jobben jag gör, hålla dem uppdaterade men jag hittade inte någon webbtjänst som var enkel, snygg och med ett lågt pris.

Han utvecklade därför Minutemailer, ett verktyg för att snabbt kunna skicka snygga nyhetsbrev – utan att användaren själv behöver vara designkunnig eller ha programvara för att redigera bilder.

– Det finns ju olika mejltjänster på marknaden men den som jag startat är just inriktad mot småföretagare och andra som behöver något enkelt, så att man faktiskt skickar ut mejlen oftare. Vilket kan innebära fler uppdrag.

Har du fått återkoppling från dina kunder som du skickar mejlutskick till?
– Ja, folk gillar att se vad man gör. Det är ett bra sätt att pusha folk till sin sajt och påminna om att man finns.

Oskars sex tips på hur du gör bra nyhetsbrev:
  1. Skapa bra innehåll. Det viktigaste är att tänka på vad läsaren vill ha. Att du skickar något som är nyttigt för läsaren och inte bara att du vill sälja dina produkter. Det kan vara tips på saker inom ditt område. Tänk på hur du kan hjälpa läsaren på olika sätt och tänk redaktionellt innehåll.
  2. Sålla. Ha inte för mycket text eller olika delar i ett mejl – skicka hellre flera mejl.
  3. Håll det snyggt. Det är viktigt att ha någon bild eller design som känns attraktiv och professionell. Idag finns det designmallar och du kan lägga upp bilder och redigera direkt i programvaran.
  4. Ha en övergripande plan för hur du jobbar med utskick och andra marknadsaktiviteter. Det är viktigt även som litet företag. Kanske ska du posta ett Facebookinlägg en gång i veckan, skicka nyhetsbrev varannan vecka och blogga varannan eller varje? Tänk på att inte skriva exakt samma saker på alla ställen.
  5. Undvik att spamma. Hur ofta du bör kontakta dina kunder och ditt nätverk beror på vad du gör som företagare och var du har fått adresserna från – har folk bara lämnat sin mejl i en butik kanske du inte ska höra av dig för ofta. Men säg att du har en vinklubb för folk som älskar vin. Har du då något bra att säga kring vin går det inte att höra av sig för ofta.
  6. Fånga läsaren. Även om folk får väldigt många mejl fungerar mejlutskick väldigt bra fortfarande. Folk ser mejlen, öppnar dem, men kanske inte läser allt – därför gäller det att fånga uppmärksamheten tidigt och ha något matnyttigt för läsaren. Skriv också gärna i mejlet varför mottagaren får utskicket.
Artikeln uppdaterad 2015-10-02.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.