Gör något gott med årets vinst och få en tjänst på kuppen. Att sponsra en välgörenhetsorganisation eller en lokal idrottsklubb kan ge ditt företag både goodwill och välbehövlig hjälp i julruschen.
Har ditt företag gått bra i år och du funderar på att sponsra välgörenhet eller en lokal idrottsklubb.
Direkta donationer till välgörenhet är inte avdragsgilla så länge det inte rör sig om gåvor från ditt företags aktieutdelning. Avdragsgillt är kan däremot sponsring vara – att ge en summa för en motprestation. – Det kan finnas situationer när man sponsrar en insats eller ett evenemang och får en motprestation, som exempelvis en reklamplats av mottagarorganisationen. Då är marknadsvärdet av reklamplatsen avdragsgill för företaget som en reklamkostnad säger, Peter Lindholm, rättslig expert vid Skatteverket.
Den avdragsgilla delen motsvarar alltså marknadsvärdet av den reklamplats eller tjänst som man får i motprestation.
Men det kan vara svårt att värdera marknadsvärdet av reklamplatsen på den lokala idrottsklubbens matchtröjor eller loggan på välgörenhetsorganisationens hemsida.
Risken är att Skatteverket inte värderar motprestationen lika högt som du gör. Ett sätt att få ett konkret marknadsvärde är att ta ut motprestationen i en tjänst. – Det kan vara att bidragsmottagaren tillhandahåller tjänster som att packa varor i en butik eller bidrar med personal till ditt företagsevent. Ditt företag får då göra ett skatteavdrag motsvarande det som tjänsten skulle ha kostat om du anlitat någon för att utföra den, säger Peter.
När julen står för dörren med företagsfester och mingel runt knuten, kan en annan möjlig tjänst vara att sponsormottagaren arbetar som serveringspersonal på företagets julfest, eller det något mindre krävande men viktiga jobbet att stå i garderoben och ta hand om gästernas ytterkläder.
Vill du sponsra det lokala idrottslaget så föreningen och hör er för om de för en sponsorslant motsvarande en marknadsvärdig lön, kan tänka sig att vara personal på er julfest, paketera er butiks julklappar, packa era kunders kassar eller en annan tjänst med ett reellt värde.
Det här är alltså ett sätt att i praktiken komma runt reglerna om avdragsrätt genom att sponsra den valda organisationen i stället för att ge en gåva. Var bara noga med upplägget. – Om man med företagets pengar sponsrar exempelvis sina barns idrottande eller har ett egenintresse i den välgörenhetsorganisation man ger till utan att få en motprestation av mottagaren är den tänkta sponsringen inte avdragsgill, då kan man bli beskattad som om man först tagit ut pengarna ur företaget och därefter lämnat bidraget vidare, säger Peter Lindholm.
Utan motprestation behandlas bidraget som gåva. Så var noggrann med att skriva sponsoravtal, som kan visas upp för Skatteverket, där ni anger beloppet ni sponsrar med och värdet av den motprestation ni får i motprestation.
Så kan Almi finansiera ditt företag – från tuffa tider till hållbar lönsamhet
Går det att hitta smart finansiering i tuffa tider? Och hur hittar jag kapital till företagets hållbarhetssatsningar? Det och mycket mer får du veta i den här guiden.
Psst! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget,affärsplan,och Lean Canvas. Bra va!
I osäkra tider är det många företag som avvaktar och minimerar risk – men det kan faktiskt vara helt rätt att våga satsa. När alla andra tvekar har du en möjlighet till försprång, och den satsning du gör idag kan visa sig mycket lönsam i framtiden.
I den här guiden berättar vi hur Almi kan hjälpa ditt företag att dels hitta finansiering, och dels få smart rådgivning som gör att ditt företag kan växa mer hållbart.
När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering.
Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med Almis rådgivare är du som företagare också bättre påklädd för att gå till banken.
När du ansöker om ett lån till ditt företag hos Almi får du inte bara finansiering – du får också en hållbarhetsdialog och en genomgång av företagets ekonomi. Det gör att ditt lån inte bara stärker kassan, utan även ditt företags framtid, lönsamhet och prioriteringar.
Och Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.
Vilken typ av satsningar finansierar Almi?
Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov.
Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:
Lån Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån.
Riskkapital via Almi Invest Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
Verifieringsmedel Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.
Kan Almi hjälpa mig att finansiera satsningar på hållbarhet?
Att alla företag behöver ställa om vet vi, men att investera i hållbarhet kan verka dyrt. Men faktum är att ett konkret hållbarhetsarbete driver lönsamhet och gör ditt företag relevant även i framtiden. Därför kan Almis gröna lån med bra villkor vara extra intressant för företag som vill ställa om till ett mer hållbart företagande.
Det kan handla om att hitta och välja de frågor där ditt företag kan ha störst påverkan, som dina kunder tycker är viktiga och som ligger i linje med företagets verksamhet. Det kan Almi hjälpa till med samtidigt som de kan hjälpa dig se över möjligheten att finansiera din satsning.
Både kunders förväntningar på sina leverantörer och skärpningar i regelverk visar tydligt att företag som arbetar på ett mer hållbart sätt och som kan berätta om det – har framtiden för sig.
Det är hett att satsa på hållbarhet – och kunderna börjar kräva det
Almi träffar 1 000-tals företagare varje år och märker att många företag är intresserade av att utvecklas på ett mer hållbart sätt. Det är en framtidsfråga – och det vet företagen.
Hållbar utveckling är vägen framåt för företagen, det är tydligt. Det är smart att arbeta resurseffektivt, det är bra för både plånboken och miljön. Det är också smart att ta reda på vilka behov ens kunder har eller när nya lagar kommer att börja gälla.
Många små och medelstora företag är underleverantörer till större företag, som ställer krav på att alla leverantörer kan visa vilken påverkan deras verksamhet har på både miljömässig och social hållbarhet. För att behålla kontrakt med stora företag behöver alltså du som har ett mindre företag arbeta hållbart och ta fram de dokument som krävs.
Hur skapar jag både lönsamhet och ett mer hållbart företagande?
Tillsammans med Almis rådgivare kan ditt företag få bättre insikter kring de möjligheter och krav som finns i framtidens affärer. Dessutom kan de satsningar och förändringsarbete som krävs finansieras genom Almi.
Almi har kapital att låna ut till, eller investera i, företag som behöver finansiering. Det kan de komplettera med affärsrådgivning för att rusta företag att ta klokare beslut. För att lyckas krävs ofta en kombination av kunskap och kapital.
Det gäller särskilt grön omställning eftersom det är en nyckel för positiv utveckling. Företag som arbetar med miljömässig och social hållbarhet blir också mer finansiellt hållbara. De blir starkare företag helt enkelt.
Varför är Almis rådgivning ett viktigt komplement till kapital?
Almi är en nationell aktör med 500 medarbetare över hela landet, vilket innebär att det finns kunskap om både lokalt näringsliv och om vilka nationella och internationella strategier eller regelverk som påverkar företagens utveckling.
Almi har länge arbetat nära Sveriges företag och det gör att de vet vilka utmaningar företagen står inför och vad som behövs för att de ska lyckas. Almis uppdrag är att Sveriges företagare ska nå framgång och de har välbeprövade verktyg och finansieringsupplägg som är anpassade för företagens behov.
Det verkar alltså klokt att:
Skapa en strategi för företagets hållbara utveckling
Skapa underlag för att beskriva hållbarhetsarbetet för andra, och
Ta kontakt med Almi för att både utveckla dessa och för att få tillgång till det kapital som behövs för den utveckling som sker i bolagen.
De senaste årens många omvälvande händelser har påverkat nästan alla företagare. För många har det varit tufft, men många har också hittat nya lösningar, satsat sig igenom utmaningarna och blivit starkare. Vilka möjligheter finns för ditt företag att ställa om eller accelerera ert hållbarhetsarbete, växa och bli mer lönsamt? Och behöver du Almis hjälp för att nå dit?
Almi AB investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.
Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)
Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.
Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:
Speglar den tid vi lever i.
Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.
Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.
Favoriterna till Årets Julklapp 2025
Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025
Placering
Kandidat
Odds
1
Underkläder
7.00
2
Donation
8.00
3
Labubu (samlarfigur)
10.00
4
Bok
11.00
5
Kosttillskott
12.00
6
Streamingtjänster
13.00
7
Krislåda
15.00
8
Oura-ring
15.00
9
Solcellsladdare
15.00
10
Termosflaska
15.00
Alla tidigare vinnare i årets Julklapp
2024 – Unisexparfym
2023 – Sällskapsspel
2022 – Hemstickat plagg
2021 – Evenemangsbiljett
2020 – Stormkök
2019 – Mobillåda
2018 – Det återvunna plagget
2017 – Elcykel
2016 – VR-glasögon
2015 – Robotdammsugare
2014 – Aktivitetsarmband
2013 – Råsaftcentrifug 2012 – Hörlurar
2011 – Färdigpackad matkasse
2010 – Surfplatta
2009 – Spikmatta
2008 – Upplevelse
2007 – GPS-mottagare
2006 – Ljudbok
2005 – Pokerset
2004 – Platt-TV
2003 – Mössa
2002 – Kokbok
2001 – Verktyg
2000 – DVD-spelare
1999 – Boken
1998 – Datorspel
1997 – Elektroniska husdjur
1996 – Internetpaket
1995 – CD-skivan
1994 – Mobiltelefonen
1993 – Parfym
1992 – TV-spelet
1991 – CD-spelaren
1990 – Woken
1989 – Videokameran
1988 – Bakmaskinen
Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?
Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?
Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.
Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.