Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Ta draghjälp av mikroinfluencers

4 oktober, 2017 3 minuters läsning

Foto: Linda Hörnfeldt på Influencers of Sweden.

Man måste inte anlita en superbloggare med hundratusentals följare i sociala medier för att få genomslag. Senaste trenden är att anlita så kallade mikroinfluencers.

En influencer i mikroformat har uppskattningsvis mellan tusen och tiotusen följare. Det är personer som har en mindre, men trogen följarskara. Vilka är fördelarna med det?

Linda Hörnfeldt, grundare till branschorganisationen Influencers of Sweden, ser flera:

En mindre influencer är lättare att arbeta med, stora har redan en mängd förfrågningar och aktiviteter och det kan vara svårt att få till ett sådant samarbete. Med en mikroinfluencer får du fortfarande kontakt med en kreatör som har en trogen publik och oftast till ett bättre pris. De har tajtare relation med sina följare och kan lättare underhålla sin publik än en som har hundratusentals eller fler. De interagerar på ett annat sätt och tar sig tid att svara på kommentarer, som ett exempel. Har du dessutom en nischad produkt, mot en specifik målgrupp, kan du på ett enkelt sätt nå fram om du hittar rätt influencer.

När ska man arbeta med den här typen av marknadsföring?

– Är du ute efter konvertering och räckvidd finns det andra sätt att nå den typen av mål, till exempel via Facebook eller Adwords. Mitt råd är att använda mikroinfluencers när du bygger ditt varumärke. Du lånar en del av influencerns varumärke, och kan addera det till ditt eget. Det är därför det är viktigt att ställa sig frågan ”varför” vid val av strategi. Vad är det du vill uppnå?, säger Linda.

LÄS OCKSÅ: Hon gick från 0-60miljoner – tack vare sociala medier

Hon menar att det finns vissa kriterier som är extra viktiga att tänka på när man väljer influencer marknadsföring.

– Jag brukar tala om 3 R: relevans, research och relation. Om du ska varumärkesbygga behöver du hitta relevanta ambassadörer som kan hjälpa dig med det. I det arbetet blir det därför viktigt att göra sin research, och inte bara tänka räckvidd. När du sedan valt ut några potentiella influencers – undersök om ni matchar varandra och skapa en relation. Ofta handlar det om att göra långsiktiga saker ihop, och då gäller det att det funkar!

Sedan finns det en faktor till som Linda slåss för: att influencern ska få betalt i pengar, inte i produkter.

– Det är fortfarande många som blir erbjudna produkter eller tjänster som betalning, men det vill vi komma bort ifrån. Att respektera influencerns arbete är jätteviktigt, och då är betalningen en viktig faktor, säger hon.

Med regelrätt betalning är det också lättare att som uppdragsgivare ställa krav på jobbet som utförs.

Som uppdragsgivare ska du också vara noga med att se till att det tydligt framgår i blogginlägget att det handlar om reklam. Och här duger det inte med en liten bisats i slutet av inlägget, utan det ska vara tydligt utmärkt från början.

Det pågår just nu en uppmärksammad tvist där bloggaren Kissie anklagas för smygreklam. Även du som uppdragsgivare har ansvar, inte bara bloggaren.

Läs mer på: konsumentverket.seSå sätter du priset

Prissättningen bör spegla tre saker enligt Linda Hörnfeldt:
  1. Innehållet. Vilken typ av innehåll är det som influencern skapar? Är det film, inlägg, guide eller något annat? Här handlar det om tidsåtgång helt enkelt.
  2. Spridningen. Hur många får ta del av din verksamhet via influencern?
  3. Värdet. Vad betyder det för ditt företag att associeras med influencern?


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.